کیفیت زندگی روزمره و آموزش مقرون به صرفه در کنار شفافیت‌های قانونی و توسعه اقتصادی، عوامل اصلی موفقیت کشورهای توسعه‌یافته در جذب نخبگان از سراسر جهان است.

جذب نخبگان

به گزارش همشهری آنلاین، حضور ورزشکارانی با تابعیت‌های مختلف در میادین ورزشی،‌ نخبگان دانشگاهی در مجامع علمی و حتی سرمایه‌گذاران برتر اقتصادی در کشورهایی غیر از زادگاه اجدادی خود امریست که در دنیا رواج پیدا کرده است.

کشورهای ثروتمند وپیشرفته برای جذب نخبگان ملت‌های دیگر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند و بر اساس آخرین رتبه‌بندی بین‌المللی کشورهای سوئیس، سنگاپور و سوئد در این زمینه پیشرو بوده‌اند.

اقتصادهای اروپایی به طور کلی، در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، هشت جایگاه از ۱۰ رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند با این حال، ترکیه، استونی، امارات متحده عربی، پرو و ​​شیلی نیز عملکرد خود را  بهبود بخشیده‌اند.

یک رتبه‌بندی جهانی در بین ۶۳ کشور نشان داده که سرمایه گذاری در آموزش، در همه سطوح از جمله تحصیلات رسمی و عالی و همچنین کارآموزی و آموزش‌های ضمن خدمت، با توسعه و جذب استعدادها ارتباط دارد و رقابت‌پذیری و جذب نخبگان را افزایش می‌دهد.

این مطالعه بر اساس سه عامل انجام شده که شامل سرمایه‌گذاری و توسعه استعدادهای درون خانه، درخواست کشور برای جذب استعدادهای خارجی و کیفیت زندگی می‌شود. با این حال علاوه بر سیاست‌های مراکز آموزشی و شرکت‌های برتر در جذب نخبگان، رویکرد دولت‌ها نیز در تسهیل ورود افراد با استعداد به کشور نیز موثر است.

۱. سوئیس

کیفیت بالای زندگی یکی از دلایلی است که سوئیس را در صدر این لیست قرار داده است. سوئیس از نرخ جنایت بسیار پایینی برخوردار است، شهرهای تمیز، حداقل جمعیت بی‌خانمان، هوای پاک و مناظری زیبا دارد. و تعادل بین کار و زندگی در این کشور رویه‌ای جا افتاده است.

از دیگر سو این کشور بر آموزش تأکید دارد و هزینه‌ها را برای دسترسی بیشتر به آن کاهش می‌دهد؛ همچنین سوئیس یکی از کشورهای پیشرو در رقابت تجاری است که با رتبه بالا و ثابت وضعیت در شاخص نوآوری جهانی و آزادی اقتصادی در جهان اسم و رسمی شناخته شده دارد.

۲. سنگاپور
سنگاپور سومین اقتصاد در جهان است. بانک جهانی این کشور را برای ۱۰ سال متوالی به عنوان محبوب‌ترین مقصد تجاری رتبه‌بندی کرده است. اقتصاد آزاد و بسیار پیشرفته سنگاپور، محیط تجاری سالم و قوانین شفاف در زمینه سیاست‌های مالی در موفقیت این کشور موثر بوده است.

سیستم آموزشی این کشور مقرون به صرفه است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی خوب و برنامه‌های بیمه درمانی قوی است؛حمل و نقل عمومی در این کشور آسان و دردسترس است و در مجموع کیفت بالای زندگی روزمره در سنگاپور بر انگیزه‌ نخبگان تاثیر می‌گذارد.

۳. سوئد
سوئد سومین کشور بزرگ اتحادیه اروپاست و اقتصاد این کشور صادرات محور است؛ کارآیی نظارتی اقتصاد سوئد همراه با سیاست‌های حفظ رقابت‌پذیری‌، انعطاف پذیری و ورود گسترده تجارت و سرمایه به این کشور است. از دیگر سو محیط صنعتی مساعد به راه‌اندازی بی‌دردسر مشاغل کمک می‌کند.

بازار کار این کشور بر اساس حقوق کارکنان بنا شده و  به همین دلیل در جذب نخبگان بسیار موفق بوده و تعادل بین کار و زندگی بسیار مورد توجه استعدادهای برتر قرار گرفته است.

در نهایت اینکه کسب مهارت به روز نگه داشتن دانش با آموزش‌های موضوعی و مجدد آینده شغلی را تضمین خواهد کرد و در شرایطی مانند بحران جهانی کرونا قدرت انطباق‌پذیری افراد را بیشتر خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰ و به دلیل شیوع کووید، نیروی کار جهانی معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت، ۳.۷ تریلیون دلار دستمزد و ۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را از دست داد؛ مراکز آموزشی به تعطیلی و شرکت‌های بزرگ  به دورکاری کشیده شدند. اکنون اما با پیشرفت برنامه‌های واکسیناسیون، چشم‌انداز رشد بهبود یافته و پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی در حال وقوع است.

منابع: بلومبرگ، وی‌فاروم و گلوبال سرویسز

کد خبر 617824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha