لوکس‌سواران بالاخره باید مالیات بدهند. این تصمیمی است که در ماه‌های گذشته با عبور از گردنه مجلس، شورای نگهبان و دولت حالا به ایستگاه اجرا نزدیک شده و به زودی اجرایی می‌شود.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل  از تجارت‌نیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که اطلاعات کامل خودروهای لوکس (خودروهایی که ارزش روز آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد)، از سوی نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

اما صاحبان خودروهای لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟ بر اساس قانون جدید، خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خودروهای لوکس هستند.

بر اساس قانون جدید، اگر در خانواده ۲ خودرو دارید (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز این ۲ خودرو هم بالاتر از یک میلیارد تومان است، باز هم مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهید بود.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که صاحبان تقریبا تمامی خودروهای خارجی، مشمول پرداخت مالیات جدید هستند. با این همه، میزان مالیات خودروهای لوکس، بسته به نوع و مدل خودرو (که اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت هستند)، متغیر است.

کمترین میزات مالیات بر خودروهای لوکس، به خودروهایی بر می‌گردد که قیمت روز آنها در بازه یک تا ۱٫۵ میلیارد تومان باشد و به این ترتیب، در اختیار داشتن یک خودروی سراتو اتوماتیک به ارزش حدود ۱٫۲ میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیاتی در حدود سالانه ۱۲ میلیون تومان خواهد بود. (یعنی ماهانه حدود یک میلیون تومان)

اما نکته‌ای که ممکن است خیلی‌ها ندانند این است که اگر خودروهایی که یک فرد یا افراد تحت تکفل او در اختیار دارند نیز به صورت تجمیعی ارزشی بیش از یک میلیارد تومان داشته باشند، باز هم فرد، مشمول پرداخت مالیات مورد اشاره در بالا خواهد بود.

اطلاعات مالیاتی ایرانی‌ها در اختیار ۹۰ سازمان

رییس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد، چند روز پیش در این مورد گفت: تعداد سازمان‌ها و نهادهایی که اطلاعات مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی گزارش می‌کنند، از ۴۷ دستگاه در سال ۱۳۹۹، اکنون به بیش از ۹۰ مورد رسیده و این صرفا شامل مالیات بر خودروهای لوکس هم نمی‌شود، بلکه انواع مالیات، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه را هم در بر می‌گیرد.

مالکان خودروهای لوکس چقدر باید مالیات بدهند؟ + جدول

امید علی پارسا افزود: این مالیات به صورت پله‌ای محاسبه می‌شود، به این صورت که از مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان باشد، مبلغی معادل یک درصد ارزش روز خودرو مالیات دریافت می‌شود و هر چه ارزش روز خودرو از این مبلغ بالاتر باشد، میزان مالیات اخذ شده هم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک تا ۱٫۵ میلیارد تومان باشد، یک درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. مالکان خودروهایی که از ۱٫۵ تا ۳ میلیارد تومان قیمت دارند، ۲ درصد و مالکان خودروهایی که بین ۳ تا ۴٫۵ میلیارد تومان قیمت دارند هم سالانه معادل ۳ درصد از قیمت روز خودرو را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کنند.

همچنین خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از ۴٫۵ میلیارد تومان باشد هم مشمول پرداخت سالانه ۴ درصد از ارزش روز خودرو به عنوان مالیات خواهند بود.

آمارهای گمرک نشان می‌دهند که با این حساب، دست‌کم حدود ۴۵۰ هزار خودرو از سال ۱۳۹۰ به این سو وارد کشور شده‌اند. اگر حداقل قیمت را برای این خودروها در نظر بگیریم (یعنی همان یک میلیارد تومان)، صاحب هر کدام از این خودروها باید سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان به دولت مالیات بدهد.

مالک یک خودروی «سوناتا» به ارزش حدود ۱٫۷ میلیارد تومان هم باید سالانه حدود ۳۴ میلیون تومان مالیات پرداخت کند. کمترین مالیات در این زمینه، به خودروهایی بر می‌گردد که قیمت روز آنها در بازه یک تا ۱٫۵ میلیارد تومان باشد و به این ترتیب، در اختیار داشتن یک خودروی «سراتو اتوماتیک» به ارزش حدود ۱٫۲ میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیاتی در حدود سالانه ۱۲ میلیون تومان خواهد بود. (یعنی کمابیش ماهانه حدود یک میلیون تومان)

مالکان بنز و مالیات ماهانه ۲۳ میلیون تومانی

اما این سقف مالیاتی نیست که لوکس‌سواران به زودی ناگزیر از پرداخت آن خواهند بود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در زمان بررسی گزارش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، به برخی داده‌های آماری اشاره کرد که نشان می‌دهند اخذ مالیات بر خودروهای لوکس، واقعا می‌تواند جیب دولت را پر پول کند.

بر اساس این گزارش، حدود ۰.۰۳ درصد خودروهای سواری داخل کشور (۳ در ده ‌هزار) «مرسدس بنز» با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ هستند. این رقم برای بنزهای تولید سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد، به ۷ درصد هزار می‌رسد.

از آنجا که بر اساس آمارهای رسمی حدود ۲۱ میلیون خودرو در کشور پلاک شده‌اند و واردات خودرو به کشور هم از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوع بوده است، می‌توان گفت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بنز با سال ساخت بالاتر از ۲۰۱۰ در ایران وجود دارد.

مالکان انواع بنز، احتمالا بیشترین مالیات بر خودروهای لوکس را پرداخت می‌کنند، که می‌تواند به بیش از ۲۵۰ میلیون تومان در سال برسد.

مالک یک خودروی «بنز E۲۰۰» که حدود ۷ میلیارد تومان قیمت دارد، باید سالانه حدود ۲۸۰ میلیون تومان (یا ماهانه حدود ۲۳ میلیون تومان) مالیات بدهد.

بر اساس آمارها، حدود ۰.۰۳ درصد خودروهای سواری داخل کشور (۳ در ده ‌هزار) «مرسدس بنز» با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ هستند. این رقم برای بنزهای تولید سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد، به ۷ در صد هزار می‌رسد.

اگر حداقل قیمت یک بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ را حدود ۲ میلیارد تومان در نظر بگیریم و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این بنزها هم در ایران موجود باشند، این به معنای آن است که مالک هر یک از این بنزها سالانه حدود ۴۰ میلیون تومان مالیات خواهد داد و مجموع این مالیات هم در کمترین حالت به سالانه ۲۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

کد خبر 617736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رحمان ستوده IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    8 2
    بنام خدا، دستمریزاد به دست اندرکاران باید گفت، که ارزش پول ملی را کاهش می دهند و بعد به ارزش کاذبی که ایجاد کرده اند مالیات می گیرند، ایکاش برای تولید، بهره وری و شکوفایی اقتصاد بلد بودند ترفند بزنند،
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    11 1
    نمی شه خود ماشین را برای مالیات چند سال آینده بدیم و دست از سرمان بردارند . کجای دنیا همه چیز یک طرفه است . همه جا در مقابل مالیات دولت خدمات می دهد ؛ دولت ما فقط بخش گرفتن را بلد است بدون ارایه خدمات !!
  • محسن IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    8 0
    فقط مالیات گرفتن رابلدند براي خدمات دادن مردن من نمیدونم این پول مالیات ها کجا میره شایدم میشه چند هزارمیلیارد و بعدشم یکی برش میداره میره اونطرف صفا سیتی