چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به باور برخی از کارشناسان، برخلاف تحلیل‌ها و گزارش‌های رایج، بازی‌هاى المپیک به اقتصاد چین صدمه زده‌ است.

دولت چین براى برگزارى بى‌عیب و نقص بازی‌هاى المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ میلادى حدود ۴۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

قبل از به پایان رسیدن بازیهاى المپیک، مدیران دولتى و رسانه‌هاى چینى مصر بودند با گزارش و تفسیرهای مختلف اقتصادى ثابت کنند که این بازیها هیچ صدمه‌‌اى به اقتصاد چین نزده است. این تحرکات در حالی صورت می‌گیرد که نشست چند روزه‌ حزب کمونیست چین براى بررسى مشکلات اقتصادى کشور آغاز شده است.
 
برخى از کارشناسان اقتصادى معتقدند، در یک جمع‌بست کلى مى‌توان ادعا کرد که برعکس آنچه مدام تحلیل و گزارش مى‌شود، بازیهاى المپیک به اقتصاد چین صدمه زده است. نشست رسمى کارشناسان اقتصادى چین که نشان از بحران اقتصادى پیش روى این کشور مى‌دهد، بى‌ارتباط با این مسئله نیست. دولت چین براى برگزارى بى‌عیب و نقص بازیهاى المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ میلادى حدود ۴۳ میلیارد دلار هزنیه کرده است.
 
هزینه‌ای اندک یا گزاف؟
 
البته شکى نیست که ورشکستگى شرکتهاى کوچک و بزرگ اقتصادى در پایتخت چین و شهرهاى اطراف آن، ارتباط مستقیمى با بازیهاى المپیک ندارد. لى واى، تحلیلگر اقتصادى بانک "استاندارد چارتر" معتقد است که اقتصاد دولتى چین به حدى رشد کرده است که اتفاقى از این دست هیچ تأثیرى بر آن نخواهند داشت.
 
لی وای معتقد است: "در مقایسه با سرمایه‌گذارى در کل کشور یا حتى در مقایسه با مبلغى که در پایتخت هزینه شده، سرمایه‌اى که صرف بازیهاى المپیک شد، بسیار اندک است. نقشى که اقتصاد پکن در کل کشور بازى مى‌کند حدود سه درصد است. در مقایسه با آن، بازیهاى المپیک نقشى کمتر از یک درصد در سرمایه‌گذارى سالانه کشور داشت."
 
از  سال ۲۰۰۱ که مسئولیت برگزارى بازیهاى المپیک سال ۲۰۰۸ میلادى به چین داده شد، اقتصاد این کشور سالانه حدود ده درصد رشد داشته است؛ رشدی که در مقایسه با کشورهاى دیگرى که میزبان بازیهاى المپیک بودند بى‌سابقه است. بیشترین سرمایه‌گذارى صرف بازسازى و مدرنیزه کردن بخش‌هاى ارتباطات، سرویس حمل و نقل عمومى و پروژ‌ه‌هاى حفاظت از محیط زیست شده است.
 
با وجود این، برگزارى بازیهاى المپیک، سود چندانى نصیب سرمایه‌گذاران نکرده است. برخلاف انتظار هتل‌داران، تعداد گردشگرانى که در این مدت از چین دیدن کرده‌اند، بسیار کمتر از تعدادى که انتظار مى‌رفت بوده است. سرمایه‌ کلانى هم که براى جلوگیرى از حملات تروریستى و تظاهرات مخالفان صرف شده، جز تحمیل هزینه‌هاى هنگفت مالى به شرکتهاى کوچک و بزرگ پکن، فایده‌اى نداشته است.
 
لوى کاى، کارشناس چینی بازار بورس‌ معتقد است که هزینه‌اى که صرف شده در دراز مدت بى‌تأثیر خواهد بود. وی می‌گوید: "بازیهاى المپیک هیچ صدمه‌اى به اقتصاد چین نزده است. اقتصاد چین به حدى بزرگ است که نتیجه این سرمایه‌گذارى بسیار کوچک در آن گم مى‌شود. در حال حاضر، مسائل مهم دیگرى مطرح هستند، فاکتورهایى از جمله تورم که مستقیما به اقتصاد جهانى و بازار صادرات مربوط مى‌شود. نکته بعدى گران شدن واحد پول چین است."
 
پیش‌بینى مى‌شود که در سال جارى میلادى هم، اقتصاد چین روند صعودى خود را حفظ خواهد کرد و کماکان رشد ده ‌درصدى هفت سال گذشته را خواهد داشت.
 
پکن و شانگهای، دیروز و فردا
 
براى چینى‌ها که عادت دارند به پیش رو بنگرند، پکن به «دیروز» تعلق دارد. از «امروز» باید به شانگهاى فکر کرد. پلاکاردهاى نصب شده در سراسر این شهر و ساختمان‌هاى در دست ساخت، خبر از رویداد بین‌المللى بعدی مى‌دهد.
 
لوى کاى مى‌گوید: "بعد از بازیهاى المپیک، توجه بین‌المللى بر نمایشگاه  expo۲۰۱۰  شانگهاى متمرکز خواهد شد. ظرف دو سال آینده، شانگهاى محل جذب سرمایه‌گذارهاى کلان خواهد بود."
 
کارگران مهاجر چینى‌ هم که از پایتخت روانه‌ بندر شانگهاى در شرق کشور خواهند شد، به این روند عادت کرده‌اند.

دویچه‌وله

کد خبر 61738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز