سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتقاد اتحادیه‌های جهانی از استثمار کارگران در تولید لوازم المپیک.

اتحادیه های تجاری بین المللی، چین را به سوءاستفاده از کارگران در کارخانجات تولید محصولات و لوازم مربوط به بازی‌های المپیک 2008 پکن، متهم کرده و به شدت مورد انتقاد قرار دادند.

کنفدراسیون اتحادیه تجارت بین الملل (ITUC) طی گزارشی «نقض حقوق کارگران، سوءاستفاده از آنان در تولیدی‌های مربوط به المپیک و تشدید روند نقض استانداردهای اولیه حقوق کارگران نظیر دستمزد (که نصف مقدار قانونی است) و استفاده از کودکان 12 ساله و بیشتر را» به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این گزارش با عنوان «حقوق کارگران در المپیک مدال نیاورد»، از مواردی مثل اضافه کار اجباری، الزام آنان به دروغگویی در مورد دستمزدها و شرایط نامناسب بهداشتی و امنیتی خبرداده است.
 
کمیته بین المللی المپیک در این خصوص گفت:«این کمیته به صورت مستقیم در مدیریت و کنترل تولید محصولات دارای آرم المپیک حضور ندارد ولی استانداردهای مشخصی را برای تولید محصولات و فرآیند آن تعیین کرده که توسط همه در سراسر جهان مورد موافقت قرار گرفته و برآن نظارت می کند.»

در سال گذشته، بازرسان از چهار کارخانه مورد تایید کمیته بین المللی المپیک که کیف، کاغذهای مارک دار و ... تولید می کنند، گزارشی تهیه کرد: «لکیت استیشنری، مین لند هد ویر هولدینگز، ایگل لیدر پروداکتز و یو وینگ چئونگ لایت پروداکتز.»

دختر 13 ساله ای اظهار داشت:«از صبح زود تا دو نیمه شب کار می کردم. این اتفاق چندین بار در ماه رخ می دهد. من خسته شده بودم اما باز هم مجبور بودم کار کنم .»

یکی دیگر از کارگران گفت:«هیچ کس اینجا از دستکش استفاده نمی کند چون سرعت کار را گرفته و سرپرست ناظر تصور می کند کارگران تنبلی می کنند.»

مجوز دادن به محصولات ویژه المپیک، حدود 70 میلیون دلار برای کمیته میزبانی درآمد دارد که 40 درصد بیشتر از سال 2000 در سیدنی است.

"گای رایدر" دبیرکل ITIUC اظهار داشت:«موجب شرمساری تمام جنبش المپیک است که در کارخانه‌های مورد تایید آن، حقوق کارگران با این شدت نقض می شود.»

کد خبر 59846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز