تخت‌های بیمارستان‌ها دوباره پر شده و اغلب بخش‌های هر بیمارستان دوباره در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.

وضعیت قرمز

همشری آنلاین _ مرضیه موسوی:  با این حال از هفته گذشته ظرفیت بیمارستان‌های تهران باز هم پر شده و علاوه بر آن بیمارستان‌های صحرایی و مراکز درمان سرپایی هم مراجعانی بیشتر از ظرفیت تخت‌های خود دارند. ویروس جهش یافته کرونا که این بار با نام سویه دلتا بر سر زبان‌ها افتاده سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و به همین دلیل اغلب مراجعان مراکز درمانی و بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها، خانوادگی هستند. کودکان، قربانیان جدید این ویروس جهش یافته به شمار می‌روند و برای مهار آن هیچ راهی به جز قرنطینه و ماندن در خانه وجود ندارد. راهنمای پیش رو برای عبور از پیک پنجم کرونا کمکتان می‌کند.

  • اگر هنوز مبتلا نشده‌اید...

 از فضاهای عمومی و شلوغ دوری کنید
مهم‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به کرونا دوری از فضاهای عمومی و شلوغ و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. ماسک استاندارد همچنان مؤثرترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس است.

  •  ماسک بزنید

حضور تنها یک فرد مبتلا در فضای بسته به مدت یک ساعت، حتی در صورت استفاده همه افراد از ماسک، تا ۹۰‌درصد احتمال انتقال کرونا را تشدید می‌کند.

  •  ایمنی بدنتان را افزایش دهید

تقویت ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا و درمان سریع‌تر کرونا در صورت مبتلا شدن بسیار مؤثر است. مصرف ویتامین‌ها از جمله ویتامین دی، میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  •  واکسن بزنید

اکنون واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۵۸ ساله در حال انجام است. با پایان تعداد متقاضیان این گروه سنی، افراد بالای ۵۵ سال هم واکسینه می‌شوند. واکسیناسیون افراد دارای بیماری‌های خاص و مبتلایان به دیابت نوع یک و ۲ هم آغاز شده است. این گروه از افراد با داشتن آزمایش‌ای. وان. سی یا نامه تأییدیه پزشک متخصص درباره ابتلا به بیماری، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. واکسیناسیون همگانی راه مؤثری برای کنترل شیوع کرونا در کشور است و واکسینه شدن هر فرد علیه این ویروس به جلوگیری از گسترش کرونا در کشور کمک می‌کند. پس هر وقت نوبتتان شد واکسن بزنید.

وضعیت قـرمـز

  • اگر به کرونا مبتلا شدید...
  •  شروع ابتلا

علائم مشخصی مثل از بین رفتن حس بویایی و چشایی مهم‌ترین علائمی هستند که از ابتلای فرد به کرونا خبر می‌دهند. برای اطمینان می‌توانید به مراکز بهداشت محله خود مراجعه کنید. در این مراکز تست پی‌سی‌آر رایگان، انجام می‌شود.

  •  مشکلات ریوی

در صورت داشتن علائم تنگی نفس و سرفه باید سراغ بیمارستان‌های دولتی که بخش کرونا در آن فعال است مراجعه کنید. بیمارستان‌های شهدای تجریش، بقیه الله(عج)، میلاد و مسیح دانشوری از جمله مراکز موجود در پهنه شمال هستند.  

  •  کرونا در کودکان

برای سویه دلتا ویروس کرونا موارد زیادی از ابتلای کودکان هم ثبت شده است. علائم این ویروس در کودکان عمدتاً با تب، بیقراری، اسهال و مشکلات گوارشی نمایان می‌شود. بی‌اشتهایی و سرفه و ازبین رفتن حس بویایی و چشایی هم از دیگر علائم شایع در کودکان است.

  •  رعایت فاصله اجتماعی در خانه

با شروع بروز علائم کرونا در خانه بمانید. در خانه از ماسک استفاده کنید و ظروف غذای فرد مبتلا را از دیگر افراد خانه جدا کنید. حتی اگر همه اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند، فاصله‌گذاری از یکدیگر را فراموش نکنید.  

  •  مراقب تغذیه‌تان باشید

بی‌اشتهایی از شایع‌ترین عوارض کروناست. از خوردن غذاهای مقوی، میوه‌ و سبزیجات تازه، آب میوه و مایعات گرم غافل نشوید. نوشیدن مکرر مایعات می‌تواند به دفع سریع‌تر عفونت و بیماری کمک کند.

  •  ویتامین‌های مورد نیاز در دوره ابتلا

ویتامین‌های گروه بی، سی و دی در دوره ابتلا به کرونا توصیه می‌شوند. همچنین میوه‌های قرمز رنگ که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند. در این دوره از مصرف زیاد کربوهیدرات و فست‌فود خودداری کنید. در عوض از دانه‌های روغنی خام برای دریافت انرژی روزانه استفاده کنید.

  •  هوای تازه

با دوری از گرد و خاک و استفاده نکردن از مواد حساسیت‌زا، بیشتر از قبل مراقب دستگاه تنفسی خود باشید.

  •  استراحت کافی و دوری از استرس

رعایت دستورات پزشک و شروع به موقع درمان کرونا کمک زیادی به بهبود فرد بیمار می‌کند. استراحت کافی و دوری از انجام فعالیت‌های سنگین در این دوره توصیه مهمی است.

وضعیت قـرمـز

  • افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند...
  •  بهترین واکسن

بهترین واکسن نخستین واکسن در دسترس است. در شرایط حاد کنونی سرعت‌بخشیدن به روند واکسیناسیون می‌تواند کمک زیادی به عبور از پیک کرونا کند.

  •  ایمنی صد در صد نیست

اکنون واکسن‌های سینوفارم و برکت در کشور تزریق می‌شود. تزریق دوز اول این واکسن‌ها تا ۲۵‌درصد و دوز دوم تا ۷۰‌درصد بدن را در مقابل ویروس کرونا ایمن می‌کند. پس حتی در صورت تزریق واکسن باید از ماسک استفاده کرد.

  •  اگر علائم دارید واکسن نزنید

اگر تا ۲ هفته قبل از تزریق واکسن علائمی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی و تنگی نفس داشتید فعلاً از تزریق واکسن خودداری کنید. این علائم ممکن است با تزریق واکسن تشدید شوند.

  •  همچنان مراقب نشانه‌ها باشید

اگر پس از تزریق واکسن علائمی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی یا تنگی نفس داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است علائم کرونا باشند.

  •  واکسینه‌ها ناقل نیستند

تزریق واکسن، فرایند وارد کردن ویروس مرده در بدن است. به همین دلیل با تزریق واکسن، افراد ناقل کرونا نیستند.

  •  توهم ایمنی جمعی

توهم ایمنی جمعی از مشکلاتی است که با افزایش سرعت واکسیناسیون به وجود می‌آید. در حالی که موارد زیادی از ابتلای افراد بعد از واکسن گزارش شده است. واکسن زدن به معنای مصونیت صد در صدی از ابتلابه کووید ۱۹ نیست.

کد خبر 617378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha