پارک ملی «هوا و فضا» که به تازگی در منطقه ۲۱ راه‌اندازی شده است، در کیلومتر ۱۲ غرب به شرق بزرگراه شهید لشکری، داخل خیابان شهرک دانشگاه قرار دارد.

فناوری ایرانی

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  نمایشگاه بزرگ و مدرنی که آخرین فن‌آوری و تولیدات نیروهای مسلح کشور در بخش هوا و فضا، در آن به نمایش درآمده است. نمایشگاهی با امکانات و تجهیزات مولتی مدیا و چند رسانه‌ای که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا علاوه بر آشنایی با ظاهر و فیزیک انواع پهبادها، موشک‌های پرتاب ماهواره، موشک‌های نظامی، هواپیماها، هلی‌کوپترها، سامانه‌های پدافندی و مقرهای فرماندهی، به لحاظ علمی و تئوری با فن‌آوری و دانش ساخت آنها نیز آشنا شوند و در کنار یک بازدید مهیج علمی و نظامی، شرایطی برای گرفتن عکس‌ها و سلفی‌های هیجان‌انگیز هم با وسایل و ادوات داخل نمایشگاه فراهم شده است.  

به افتخار فناوری ایرانی
 اتاق کنترل پهباد، محلی است که پرنده‌های کوچک را به پرواز در می‌آورند و کنترل  می‌کنند.
در این مکان می‌توان پشت یکی از این صندلی‌ها نشسته و ضمن گرفتن عکس یادگاری با این سیستم پیشرفته از نزدیک آشنا شد.
  • همه اداوات واقعی هستند

مدیر نمایشگاه پارک ملی هوا و فضا درباره این مرکز به همشهری محله می‌گوید: «نمایشگاه هوا و فضا در تراز جهانی، تولیدات و دستاوردهای هوایی و فضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شامل وزارت دفاع، ارتش و سپاه را به نمایش گذاشته است. مشابه این نمایشگاه با چنین وسعت و توانمندی در خاورمیانه وجود ندارد. این نمایشگاه از ۵ بخش تشکیل شده است که شامل توانمندی‌های موشکی، پهبادی، ناوگان هوایی، سامانه‌های پدافندی و بخش فضایی که مأموریت رصد و پایش ماهواره‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد. در هر بخش مسیر ارتقا و سیر تکامل از نقطه آغاز تا نقطه پایان به تصویرکشیده شده است.
 البته در این نمایشگاه تنها بخشی از توان و امکانات هوا و فضایی نیروهای مسلح کشور که رسانه‌ای شده، به نمایش درآمده است و همه آن نیست. تمامی ادوات، وسایل و تجهیزات نمایشگاه واقعی هستند و هیچ‌کدام ماکت نیستند.» مسیر ورود به نمایشگاه از سالنی به نام تالار «مشاهیر» می‌گذرد که در این مسیر نام دانشمندان ایرانی از ابتدای تاریخ تا به امروز و ماکت و تصاویر برخی از اختراعات آنها به چشم می‌خورد.
پس از آن از دالانی عبور می‌کنید که ماکت برخی از ویرانی‌های شهر «دزفول» در دوران دفاع‌مقدس بازسازی شده است. سیم خارداری داخل یک ویترین مشاهده می‌کنید که منظور از آن، نیاز نظامی کشور را به خرید این وسیله ساده در دوران جنگ تحمیلی یادآور می‌شود. پس از اینها نوبت به بخش موشک‌ها و سپس پهبادها و بقیه قسمت‌های پارک ملی هوا و فضا می‌رسد.

به افتخار فناوری ایرانی
نسخه ایرانی پهباد پیشرفته آر کیو 170 امریکایی که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.
  • تقویت جاذبه‌های گردشگری منطقه

سرهنگ پاسدار مهندس «ایمان بابایی» با اشاره به کمبود مکان‌ها و فضاهای گردشگری در منطقه ۲۱ می‌گوید: «منطقه در مقایسه با مناطقی مانند منطقه ۲۲ به سبب داشتن مراکز تفریحی و گردشگری، شرایط مطلوبی ندارد و لازم است تا موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری در این بخش از شهر تهران تقویت شود و توسعه پیدا کند. وجود مراکزی مانند پارک ملی هوا و فضا در منطقه ۲۱ می‌تواند در زمینه گردشگری مفید و مؤثر باشد. درحال حاضر، امکان بازدیدهای گروهی از پارک ملی هوا و فضا فراهم شده است و فرایند کار این‌گونه است که سازمان‌ها، شرکت‌ها، ارگان‌ها، نهادها، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها درخواست خود را به‌صورت کتبی ارائه می‌کنند و پس از انجام هماهنگی‌های لازم می‌توانند برای بازدید گروهی تشریف بیاورند.»

به افتخار فناوری ایرانی
ماکت بخشی از خرابی‌های دوران دفاع‌مقدس که در ورودی نمایشگاه قراردارد و هدف‌اش نشان دادن اهمیت داشتن قدرت دفاعی و بازدارنده است.
  • راه‌اندازی سایت پارک

مدیر نمایشگاه پارک ملی هوا و فضا می‌گوید قرار است به‌زودی سایت پارک ملی هوا و فضا نیز راه‌اندازی شود: «یکی از برنامه‌های ما سایت پارک ملی هوا و فضاست که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. با این سایت، هماهنگی‌ها برای برپایی تورهای بازدید از پارک ملی آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود. هم‌چنین قرار است بخش تور مجازی در سایت تعبیه شود که یکی از برنامه‌ها در راستای ارتقای پارک ملی هوا و فضا به شمار می‌رود. البته این بخش به سبب زمانبر بودن در آینده به امکانات سایت اضافه می‌شود.»

به افتخار فناوری ایرانی
 ماکت باند نظامی فرودگاه مهرآباد و بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری
  • نماد خودباوری و عزت ایران اسلامی

بابایی بر این باور است که چنین مراکزی جدا از موضوع تفریح و سرگرمی، موجب غرور، افتخار و خودباوری مردم به‌ویژه نسل جوان می‌شود: «وجود چنین نمایشگاه‌هایی اثرگذاری بسیار زیادی بر روی جامعه به‌ویژه نسل جوان ما دارد و سبب تقویت روحیه خودباوری می‌شود. در واقع اینجا محلی برای به نمایش گذاشتن علم، دانش و تخصص ایرانیان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان است. آنها وقتی می‌بینند که مجموعه‌ای از افسران نخبه نیروهای مسلح کشور که روزی مانند خودشان پشت همین نیمکت‌های مدرسه و دانشگاه می‌نشستند، به چه سطحی بالایی از دانش و فن‌آوری دست پیدا کرده‌اند، روحیه عزت و خودباوری در آنها تقویت می‌شود. موقعیت جغرافیایی و ابعاد پارک ملی هوا و فضا به گونه‌ای است که وقتی هواپیماها از فرودگاه «مهرآباد» نشست و برخاست می‌کنند، آن را می‌بینند و این موضوع تعمدی بوده است. ما می‌خواهیم همه ایرانی‌ها این نماد خودباوری، عزت، علم، دانش و تخصص ایران اسلامی را ببینند.»

به افتخار فناوری ایرانی
در تالار مشاهیر اسامی تمام دانشمندان ایرانی از ابتدا تاکنون روی دیوارها نوشته شده است.
همچنین تصاویر و ماکت برخی از اختراعات دانشمندان ایرانی در این سالن  به نمایش درآمده است.

کد خبر 616596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha