ماه کاملی که امشب در ساعت ۲۰:۵۵ به وقت تهران طلوع خواهد کرد، ماه گوزن نام دارد!

ماه كامل

به گزارش همشهری آنلاین، اخیرا طلوع ماه کامل در آسمان شب به پدیده‌ای خبرساز تبدیل شده و با اسامی مختلف و عجیبی که به ماه نسبت داده‌ می‌شود کنجکاوی علاقه‌مندان به آسمان شب را بر می‌انگیزد.

اما باید شما را ناامید کنم و بگویم این اسامی مربوط به ویژگی خاصی در ماه یا موقعیت نجومی منحصر به فردی نمی‌شود بلکه مثل بسیاری دیگر از داستان‌های مربوط به آسمان از فرهنگ عامه نشات گرفته است.

به طور مثال ماه کامل امشب به دلیل همزمانی‌اش با جوانه زدن شاخ از پیشانی گوزن‌های باک در آمریکای شمالی، ماه گوزن نام گرفته؛ اتفاقی که بیشتر مربوط به نشانه‌گذاری ایام در زمانی که تقویم‌های مختلف در دست مردم نبوده است می‌شود.

ایندیپندنت با پرداختن به این موضوع نوشت، هیچ ویژگی قابل توجهی در مورد ماه کامل امشب قابل مشاهده نخواهد بود و مانند هر منظره معمولی که با یک ماه کامل همراه شود، ماهی با روشنایی ۹۹.۸% حوالی ساعت ۲۱ به وقت تهران در آسمان طلوع خواهد کرد.

برخلاف یک ماه فوق العاده، ماه گرفتگی و یا مناظر آسمانی مشابه ماه امشب حالتی طبیعی و معمولی دارد. البته ممکن است به دلیل آتش‌سوزی‌های غرب آمریکا در آن مناطق، کمی قرمز یا نارنجی به نظر بیاید!

بسیاری از اسامی ماه که محبوب و رایج گشته، از ماه قدیم در ژانویه تا ماه سرد در دسامبر، تنها بر اساس تغییرات فصلی، رویدادهای طبیعی و فرهنگ بومی مردم یک منطقه انتخاب شده‌اند.

در اروپا، گاهی ماه کامل ‍ژوئن، ماه یونجه نامیده شده زیرا همزمان با فصل برداشت، کامل می‌شود. در میان بودائیان و هندوها اما، این ماه گوروپورنیما نام دارد و همزمان با جشنی برای پاکسازی ذهن و تکریم راهنمای معنوی کامل می‌شود.

نکته مهمی که در رابطه با ماه‌های کامل سال ۲۰۲۱ باید بدانیم این است که تا  ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲ ابرماه نخواهیم داشت: پدیده‌ای که اگر ماه در حضیض مداری خود کامل شود رخ می‌دهد و حدود ۴ دقیقه قوسی از ماه کامل معمولی، مانند امشب، بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید.

کد خبر 616341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha