مجموع نظرات: ۱۱۱
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
۴ نفر

اگرچه سال‌هاست رویای سفر به ماه محقق شده، هنوز راه زیادی برای افتتاح مسیر گردشگری به این کره زیبا باقی است. با این حال به نظر می‌رسد همین الان هم این کره دوردست با زباله‌های انسان‌ها چهره‌ای غیر طبیعی پیدا کرده است. عجیب‌ترین چیزهایی که ممکن است در ماه پیدا شود چیست؟

اشياء به جا مانده روي ماه

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: تابلویی از ساشا جفری، هنرمند بریتانیایی، اولین اثر هنری «رسمی» خواهد بود که اواخر امسال (۲۰۲۲) به‌طور دائم بر روی ماه نصب می‌شود. این نقاشی با عنوان «ما با هم طلوع می‌کنیم - با نور ماه»، طرحی به شکل قلب است که پیام امید روی آن حکاکی شده؛ جنس این اثر هنری از آلومینیوم است تا در برابر شرایط آب و هوایی ماه مقاوم باشد.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
قطعه هنری جفری

اما این تنها قطعه هنری نیست که روی ماه قرار گرفته؛ مجسمه «فضانوردان سقوط کرده» که آن هم از جنس آلومینیوم است با ۹ سانتی‌متر طول، در سال ۱۹۷۱ برای بزرگداشت فضانوردانی که با هدف اکتشافات فضایی جان باختند، روی سطح ماه قرار گرفت.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
مجسمه «فضانوردان سقوط کرده»

پیش آن هم شاخه طلایی زیتون توسط نیل آرمسترانگ -ماه‌نوردی که در سال ۱۹۶۹ با آپولو ۱۱ به این کره دوردست سفر کرد- به عنوان نماد صلح بر روی ماه جا گذاشته شد.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
شاخه زیتون آرمسترانگ

ماه ۳۸۴,۴۰۰ کیلومتر با زمین فاصله دارد و طبیعی است که با رسیدن دست آدم به آن، طبق معمول، چیزهایی بیش از رد پا یا آثار هنری روی آن جا مانده باشد! اما این فهرست عجیب‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید: 

بشر در طول ده‌ها ماموریت انسانی و بدون خدمه، نزدیک به ۱۸۲ هزار کیلو «چیز» را روی ماه بر جای گذاشته، بسیاری از این اشیاء بقایای فضاپیماها، کاوشگرها و موشک‌هایی هستند که از بین رفته‌اند و پس از پایان مأموریت‌ به عمد به سطح ماه برخورد کرده‌اند. اما علاوه بر این زباله‌های علمی و آثار هنری، وسایل ورزشی و حتی کیسه‌های مدفوع نیز روی ماه پیدا می‌شود!

۱) ۹۶ کیسه ادرار و مدفوع و کیسه‌های زباله آپولو که در طول ماموریت‌ها استفاده می‌شده روی ماه جا مانده است. این طبیعی است که یک انسان چه در زمین و چه در فضا مجبور به دفع مواد زائد از بدن خود باشد و فضانوردان این کیسه‌ها را برای کاهش بار فضانورد خود روی ماه رها کرده‌اند.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
کیسه‌های دفع

جالب اینجاست که برخی از اختر زیست‌شناسان علاقه به بررسی این زباله‌ها هستند تا ببینند آیا باکتری موجود در مدفوع زنده مانده و آیا به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات کیهانی جهش یافته‌اند؟

۲) ۱۲ جفت چکمه فضایی و حدود ۹۰ شیء دیگر، به غیر از کیسه‌های مدفوع، در پایان ماموریت آپولو ۱۱ توسط نیل آرمسترانگ و باز آلدرین با هدف سبک کردن فضاپیما روی ماه رها شد. این وسایل شامل چکمه‌های فضایی، دوربین‌ها و ابزار فیلم‌برداری بود. برای رعایت تشریفات، آنها همچنین پرچم ایالات متحده را نیز در خاک ماه کاشته بودند اما هنگام خروج با اگزوز موشک منفجر شد.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
پرچم آمریکا
تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
چکمه فضایی

۳) لوحی با امضای ریچارد نیکسون که رئیس هر شش ماموریت انسانی به ماه بود، نیز روی این کره گذاشته شده؛ ظاهرا آمریکایی‌ها علاقه زیادی داشته‌اند که رد واضحی از خود روی ماه به جا بگذارند تا به جنگ سرد و علمی خود را روسیه حس بهتری داشته باشند! علاوه بر این یک دیسک سیلیکونی که حدود ۱۰۰ پیام حسن نیت از سوی سیاستمداران آمریکایی، مدیران ناسا و سران کشورهای جهان بود نیز روی ماه گذاشته شد.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
پلاک نیکسون

۴) یک قطعه هنری قاچاق شده نیز احتمالا روی ماه وجود دارد؛ هرچند این شایعه هیچ‌وقت تایید رسمی نشد اما بر اساس گزارش‌ها، در طول دهه ۱۹۶۰، فارست مایرز، مجسمه‌ساز، این ایده را داشت که شش هنرمند را برای همکاری در یک اثر هنری کوچک که روی ماه باقی می‌ماند، جذب کند و در نهایت نام‌های بزرگی را برای ایجاد قطعه کوچکی که او موزه ماه می‌نامید، به کار گرفت. دانشمندان آزمایشگاه بل آثار این شش هنرمند را کوچک و روی یک قطعه سرامیکی حک کردند.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
سرامیک قاچاق شده

با این حال، مایرز نتوانست ناسا را ​​متقاعد کند که این سرامیک را به ماه ببرد، پس تصمیم گرفت که یک مهندس را متقاعد کند تا این اثر را در پتویی قاچاق کرده و به ماه بفرستد. مایرز ماجرای این اقدام خود را بعد از بازگشت آپولو ۱۲ برای نیویورک‌تایمز فاش کرد. 

۵) دو توپ گلف متعلق به دهه ۱۹۷۰ نیز روی ماه نشسته‌اند. طی آزمایشی برای جمع کردن خاک ماه و سنجش ریزگرانش سطح این کره، یک چوب گلف آهنی این دو توپ را چندین کیلومتر پرتاب کرد و هیچ کس هم به خودش زحمت نداد تا آنها را جمع کند و به زمین بازگرداند. 

۶) نزدیک پایان ماموریت آپولو ۱۵، فضانوردان آزمایش کلاسیک پر/توپ بولینگ را انجام دادند تا نشان دهند که در خلأ، هر دو جسمی که با هم بیفتند، همزمان فرود می‌آیند. البته در این آزمایش به جای توپ بولینگ از یک چکش استفاده شده بود. در پایان و با کسب نتیجه یکسان، پر روی ماه جا ماند.

۷) سال‌ها بعد و با به کارگیری یک ماه‌نورد برای کاوش در ارتفاعات دکارت، چارلز دوک یک عکس کوچک از خود، همسرش دوروتی و پسرانشان چارلز و توماس را روی ماه رها کرد؛ او هیچ‌وقت توضیح نداد چرا این کار را کرده اما با گذشت بیش از ۴۰ سال هم گمان نمی‌رود چیزی از این عکس باقی مانده باشد.

تصاویر | ۷ شیء عجیبی که روی سطح ماه پیدا می‌شود
عکس خانوادگی

شاید روزی که با عادی شدن سفر به فضا - به اندازه سفرهای روی زمین - پای انسان‌های بیشتری به این کره زیبا باز شود نیاز باشد قبل از هر چیز یک سیستم بازیافت و دفع پسماند راه‌اندازی شود و پویش‌هایی نیز برای جمع‌آوری زباله به راه بیفتد.

کد خبر 661787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 26
  • نظرات غیرقابل انتشار: 56
  • جعفر IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    44 28
    ای آدمی توبااین عمر کم تاکجا میخواهید بروید ، واقعا دلت میگیرد ، این همه زیبای که خدا آفریده ودستد به یش نمیرسد ، وپیرمیشی آیااز حسرت است یانظم طبیعت است، ولا نمیدانم چه خبره کاش وای کاش بقیه را توبگو
    • محمدحسین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      75 5
      حرف شما درست ولی خداوند خودش در قرآن کریم فرموده که شگفتی که در آن سوی مرز های زمین وجود دارد بسیار بیشتر از شگفتی درون مرز های زمین است. اما بیشتر انسان ها آن را نمی بینند . قصد هیچ بی احترامی را ندارم.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    46 16
    اون عکس خانوادگی یه مطلب درموردش خوندم که میگه عکس خوانوادشو برده ولی افتاده روی ماه و اولین کسیه که یه چیز توی ماه جا گذاشته ولی بفیه رو نمیدونم.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    33 24
    واییییییییییی چه عجیب و غریب!
  • احمد IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    38 13
    چند مدت دیگه کیسه های دفع با نیت حراج شدن باز می‌گردن!! البته من خودم علاقه ای ندارم!!
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    29 28
    داخل کره زمین نتوانستیم به آرزوهای خوددست یابیم آیامادرآینده خواهیم توانست به ماه سفرکنیم
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      26 6
      در کف کره ماه میماند هر وسیله ای
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    18 63
    . کسی اصلا به ماه نمیتونه بره. چون زمین تخت و دارای گنبد هست
  • حسام IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    واقعا هنوز بعد از گذشت ۶۰سال هنوزم باورتون نشده سفر به ماه ی دروغ محض بود و انسان بدون هیچ مدرکی ادعا کرده که رفته و برگشته در صورتی که با علم و فناوری الآنم نمیتونن برای برگشت سالم به زمین تضمین بدن ،سفر به ماه ی دروغ و قدرت نمایی بین شوروی و آمریکا بود.راحترین سوال اینه که چرا بعد از گذشت۶۰تا۷۰سال دیگه نتونست بره !!؟؟ی گزارشگر از رییس ناسا این مطلبو پرسید در جواب گفت ما دیگه فن آوری اون زمان و نداریم!!!!😅😅🤭
    • Omid rhmani US ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      22 18
      ما منظورت کشورهای دیگه ؟ یا ایران ؟. ما خیررررررررررر
  • CZ ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    33 22
    بزرگترین دروغ شاخدا کس پاش بروی نگزاشتە اسە
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      2 15
      قنات واقی
  • مجاهد IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    22 33
    سفر انسان به ماه توسط فضا نوردان شوروی و امریکا دروغ بزرگی بود که به خورد ملت ها دادن الان دهه هاس دستشان رو شده بعد از گذشت 50 سال نتونستن دوباره چنین ادعایی بکنن
  • حسین IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    26 10
    دروغ هر چی بزرگتر باورش راحت تر........سفر به ماه......
  • کاظم طاهری IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    18 3
    عالی ممنون از سایت خوبتون
  • علی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    22 14
    صفر به کره ماه دروغ محض است. اگر 70 سال پیش کره ماه رفته بودند الان باید کسانی فضا پیمای خصوصی داشته باشند. از خودتان نمی پرسید خوب چطور توانستن روی ماه بشینن و دوباره برگردن
  • مکانیک IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    16 28
    تا امروز هیچکس پا روی کره ماه نگذاشته و ابن دروغ بزرگ ، بارها و بارها و به روشهای مختلف افشا و اثبات شده !!
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      20 7
      وقتی با یه وسیله مثل گوشی میشه هژاران فرسنگ اونطرفتر همدیگه را دید وصحبت کرد پس رفتن به کره ما هم هم امانپذیر بوده هست عقل کل ما ایرانیها هنوز توی توهمات خودمون هستیم
  • یول آشان IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    18 5
    چه بادی توی ماه میاد پرچمو میخواد بکنه ببره
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    15 17
    کدوم سفر به ماه کلا از ریشه غلطه چ برسه ب اینکه این زباله ها اونجا باشن البته باقی مانده موشکا میتونن باشن ک برخورد میکنن
  • مهدی ۶۳ GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    16 21
    در کره ماه هیچ گونه وزش باد وجود نداره.پس پرچم آمریکا با اون وزش باد دروغ میباشد. جاذبه ماه یک ششم زمین هستش..پس برای برگشت نیازمند نیروی زیاد برای پرتاب هستن.یعنی ۶ برابر قویتر از زمین...این کار غیر ممکن هستش سفر به ماه دروغ محض بود تا ناسا از ورشکستگی در بیاد
    • حمید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      42 3
      دقیقا برعکس ..وقتی جاذبه کمتر باشه برای بلند شدن نیروی کمتری لازمه..‌‌
  • حمید IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    17 14
    خداراشاکریم که کلی دانشمند داریم که نه تنها میدانند سفر به ماه دروغ بوده بلکه میدانند زمین مسطح است... به همین دلیله که همه اختراعات و اکتشافات توسط ما انجام شده و دیگران با نامردی تمام به اسمه خودشون کپی کردن.. راستی برای اینکه بادبادک بره هوا دنبالش چندتا حلقه باید باشد؟
    • خدا رحمت کند گالیله را IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      16 6
      بله اینقدر دانشمند باهوش متوهم توی این کشور داریم که رتبه اول علمی جهان هستیم
  • مهران IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 8
    به راحتی میشه با ابزار و تلسکوپ های پیشرفته و فضاپیمای بی سرنشین محل و تصویر این اشیاء را نشان داد ولی کسی این کار را نمی کند و بقیه قدرت های جهان مثل چین و روسیه هم دیگه تمایلی به شکستن این همه قدرت پوشالی در نظر مردم دنیا را ندارند چون قدرت نمایی برای مردم و عوام در هر حال به نفع همه قدرت هاست
  • فاضل IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    8 1
    تا سال اینده یه اتوبان میزن و کلی خانه ویلا برای پول دارها بقیه رو زمین هر کار میخوان بالا پول دارها زمین بی پولها حالا هر فکر داری دیگه نمیدانم
  • رضا IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    16 8
    اطلاعاتی واقعی بودن یا دروغ بودن رفتن به ماه رو ندارم اما فکرشو بکنید پا ایرونی اونجا باز بشه ، از فرداش باید سایت سپور شهرداری راه بندازن 😂😂😂
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 22
    سفر به کره ماه بزرگترین دروغ علمی بود.
  • علی همت پور IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    22 27
    در کره ماه که هوا نیست باد خوردن پرچم نحس آمریکا چگونه توجیه میشود؟