فقط چهار سال دیگر به فرود نخستین زن آمریکایی و یک فضانورد مرد روی کره ماه مانده اما مشکل بزرگ این پروژه که همان طراحی یک سرویس بهداشتی کاربردی باشد، هنوز حل نشده است.

طراحي توالت فضايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مدیران ارشد سازمان فضایی آمریکا ناسا به کسی که بتواند برای دفع ادرار و مدفوع فضانوردان پروژه آرتمیس ۲۰۲۴ فکری اساسی کند، ۳۵۰۰۰ دلار جایزه نقدی در نظر گرفته‌اند. رقابت طراحی موسوم به چالش توالت ماه از روز پنجشنبه آغاز شده و درهای آن به روی تمام طراحان باز است.

علاقه‌مندان تا ۱۷ اوت فرصت دارند طرح‌های نوآورانه خود را برای ساختن یک سرویس بهداشتی کاربردی به ناسا ارائه و علاوه بر بردن جایزه ۳۵ هزار دلاری، در اجرای طرح هم با مهندسان پروژه همکاری کنند. هدف از این رقابت، جلوگیری از تخلیه ادرار و مدفوع انسان روی سطح ماه و آلوده نشدن فضا اعلام شده است.

شیوع استفاده کردن فضانوردان از توالت در ماموریت‌های فضایی همواره از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های مهندسان بوده است. گفته می‌شود پیش‌تر در ماموریت فضاپیمای آپولو اتفاقی شگفت رخ داده و معلق ماندن مدفوع یکی از سرنشینان از عجیب‌ترین تصاویر تاریخ فضانوردی را رقم زده بود.

در ایستگاه فضایی بین‌المللی فضانوردان از یک توالت روسی‌ساز استفاده می‌کنند که ادرار و مدفوع را درون خود می‌کشد و جلوی پخش شدن آلودگی را در فضا می‌گیرد. حالا مدیران ناسا یک طرح مشابه می‌خواهند که روی کره ماه کاربرد داشته باشد؛ جایی که قدرت جاذبه در آن یک‌ششم قدرت روی زمین است.

ویژگی‌هایی که توالت فضایی باید داشته باشد از این قرار است: وزن کمتر از ۱۵ کیلوگرم، حجم کمتر از ۱۲ صدم مترمکعب و آلودگی صوتی به اندازه هواکش حمام. اگر پروژه آرتمیس ۲۰۲۴ موفق شود، نخستین بار از سال ۱۹۷۲ خواهد بود که پای انسان‌ها دوباره به کره ماه می‌رسد.

کد خبر 525459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha