رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید: برگ سبز در برابر سندی که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده‌ است، به عنوان سند رسمی مالکیت شناخته نمی‌شود و قابلیت اجرا ندارد.

برگ سبز خودرو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگ سبز سند مالکیت است یا خیر، اظهار کرد: برگ سبزی که پلیس صادر می‌کند، سند رسمی است.

او گفت: حجت‌الاسلام مصدق هم به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری در صحبتی گفتند که برگ سبز پلیس سند رسمی است. نه اینکه سند مالکیت رسمی باشد. محاکم قضایی نیز برگ سبز را به رسمیت نمی‌شناسند. چراکه این سند فقط یک سند رسمی است. نه سند مالکیت.

وی افزود: بالاترین مقامی که در دستگاه قضایی داریم رئیس قوه قضائیه است که در سال ۹۵ بخشنامه کردند که محاکم و واحدهای ثبت اسناد و املاک نباید سندی را که نیروی انتظامی تحت عنوان برگ سبز برای تعویض پلاک صادر می‌کند به عنوان سند رسمی مالکیت به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برگ سبز پلیس در حد تعویض پلاک سند رسمی است اما سند مالکیت نیست، چراکه نقل و انتقال خودرو به موجب ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم باید در داخل دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

خداییان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محاکم برگ سبز را از افراد در صورت بروز مشکل به عنوان سند قبول می‌کنند یا خیر توضیح داد: اگر کسی که سند رسمی از دفاتر دارد و فردی که برگ سبز دارد به واحد اجرای ثبت اسناد مراجعه کنند، واحد اجرای ثبت اسناد آن سند فردی که سندش را در دفاتر تنظیم کرده است به رسمیت می‌شناسد.

وی تاکید کرد: برگ سبز در برابر سندی که در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده‌ است به عنوان سند رسمی مالکیت شناخته نمی‌شود و قابلیت اجرا را ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: اما اینگونه نیست که برگ سبز هیچ ارزشی نداشته باشد و به عنوان یک سند رسمی برای برخی موارد خاص مانند تعویض پلاک و امثالهم قابل قبول است.

کد خبر 616329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 28
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    10 1
    رییس سازمان ثبت مطمئن هستند فردی با سوادند؟ یک بار می‌گن برگ سبز سند رسمی نیست، یه بار دیگه میاد می‌گه برگ سبز سند رسمی هست ولی سند مالکیت رسمی نیست. لااقل سازمان ثبت و نیروی انتظامی بشینن درباره سود صدور سند رسمی با هم به تفاهم برسند و نصف‌نصف حساب کنند اینقدر با کلمات بازی نکنند.
  • جواد IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 2
    سلام من کاری به این بازی با کلمات ندارم. یه سوال ذهن من رو مشغول کرده. ما دو سازمان داریم زیر سایه یه نظام واحد. چی شده که نمی‌شه این همه کاغذبازی بی‌فایده حذف بشه؟!!!