رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: با توجه به کاهش تقاضای خرید در بازار داخل و تعلل دولت در صادرات، دامداران با انباشت دام روبرو هستند.

گوسفند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور پوریان اظهار کرد: بازار گوشت تعریفی ندارد و با توجه به نبود تقاضای خرید در بازار و تعلل دولت در صادرات، دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

وی از مازاد ۴.۵ تا ۵ میلیون راس دام سبک و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار راس گوساله نر در کشور خبر داد و گفت: علی رغم آنکه بره‌ها به وزن بالایی رسیده‌اند، تقاضایی برای خرید وجود ندارد که با این وجود رقمی حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت خالص گوسفندی و ۵۰ هزار تن گوشت گوساله  روی دست دامدار مانده که آسیب جدی به صنعت دامپروری وارد می‌کند.

پوریان متوسط قیمت هر کیلو بره نر را ۵۲ هزار تا ۵۳ هزار تومان و گوساله نر ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس هر کیلو گوساله نر با نرخ ۱۰۰ هزار تا ۱۰۲ هزار تومان و گوسفند ۱۰۵ هزار تا ۱۰۶ هزار تومان در عمده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: با توجه به انباشت دام روی دست دامدار، دولت به دنبال خارج کردن مازاد است تا دامداران از بحران فعلی خارج شوند که در هر مقطعی که تصمیماتی مبنی بر حمایت از تولیدکننده گرفته می‌شود، جو روانی کاذب در بازار موجب شده تا مسئولان نسبت به تصمیم‌گیری‌ها دچار شک و تردید شوند.

پوریان با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان را با بحران جدی روبرو کرده است، گفت: با توجه به تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی، بازار باید به ثبات برسد، در حالی که هم اکنون شاهد ۲ نرخی بودن نهاده و عرضه فراوان در بازار سیاه و کمبود در سامانه بازارگاه هستیم که این امر صنعت دامپروری را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و همواره دامداران خواستار تعدیل قیمت نهاده در بازار هستند.

وی افزود: علی رغم هزینه‌های بالای تولید، اما قیمت خرید دام از دامدار با نرخ سال گذشته تفاوتی ندارد که این موضوع دامدار را به شدت تحت فشار قرار داده است.

رئیس شورای تامین کنندگام دام کشور خرید تضمینی و صادرات دام را راهکار مناسب حمایت از دامدار دانست و گفت: خرید تضمینی گوشت گوساله نر با قیمت مناسب به منظور ذخایر راهبردی و صادرات دام در شرایط فعلی خشکسالی و آسیب‌های ناشی از کرونا تا حدودی می‌تواند مشکلات دامداران را مرتفع کند.

وی با اشاره به دلایل قاچاق دام‌ تصریح کرد: با کاهش تقاضا برای خرید گوشت در بازار داخل و فشارهای متعددی که بر تولیدکنندگان دام است، دامدار به ناچار به فروش دام به طرق مختلف اقدام می‌کرد که این موضوع بر قاچاق دام از مرزهای کشور دامن زده است.

کد خبر 616141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 52
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    17 2
    معلومه تقاضا برای خرید نیست. مردم توی خرید نون و خیار و پنیر موندن چه برسه به گوشت گوسفندی.
  • بجنورد IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    21 9
    تو رو خدا فکری به حال دامدارها بکنید. داریم نابود می‌شیم. به خدا به ما داره ظلم می‌شه. خانواده‌های دامدارها از هم می‌پاشند.
    • علی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      21 11
      آخه چرا شما دست از این جهل‌تون بر نمی‌دارید؟ چرا حاضرید ضرر کنید ولی گوشت رو ارزون‌تر نفروشید؟
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    9 5
    خواهش می‌کنم به فکر دامدار باشین
    • مرادپور IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      9 1
      تو باغ نیستی عزیز وقتی نمیدونی جریان چیه لطفا اظهار نظر نکن
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      9 5
      علی آقا برو شما هم دامداری بزن تا این نون را تو هم بخوری.
  • بامری IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    13 7
    بذار بمونه رو دستشون، خیلی قیمت بالاست، واقعا کسی قدرت خرید ندارد.
  • یکی از مردم IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    13 11
    مردم پول خرید ندارند... به زور می‌خواید بگید به قیمت بالا از ما بخرید؟؟؟ تا قیمت‌ها پایین نیاد مردم توان خریدش رو پیدا نخواهند کرد. حالا چه دام‌ها کم باشه چه زیاد!!!
  • آرش IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 1
    بعضی‌ها فکر می‌کنند دامدار از این گرونی گوشت خوشحال هست... فقط دامدار و کشاورز نابود می‌شن. هیچ جنسی توی دو سال گذشته زیر ۴ برابر نشده ولی قیمت دام زنده کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده. اونم در صورتی که نهاده‌ها و غذای دام ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد گرون‌تر شده. دامدار نابود شده. خشکسالی و گرونی نهاده‌های دامی خیلی‌ها را آواره کرده. لطفا ندانسته حرف نزنید.