تحریم‌هایی که شرکت‌های بین‌المللی علیه اشغالگری‌های افسارگسیخته رژیم صهیونیستی وضع می‌کنند با واکنش‌های متفاوتی از طرف یهودیان مهاجر و حاکمان این رژیم روبروشده اما بیش از هرچیز تلنگری به اشغالگری و خوی سلطه طلب این رژیم زده است.

بستني بن و جري

به گزارش همشهری آنلاین، گرمای تقریبا همیشگی خاورمیانه بستنی را به یکی از خوردنی‌های محبوب در میان مردم این منطقه تبدیل کرده است؛ فرقی ندارد شما سکونتی اجدادی در این منطقه داشته باشید و یا از زادگاه خود به این منطقه کوچانده شده باشید؛ گرمای هوا نیاز به همراهی یک چیز خنک و خوشمزه دارد!

با این وجود شرکت معروف بستنی‌سازی بن اند جری که یکی از صادرکنندگان بستنی‌هایی محبوب و متنوع به اسرائیل است، اواسط هفته اعلام کرد صادرات بستنی به اراضی اشغالی را مغایر ارزش‌های شرکت خود می‌داند و از این به بعد تجارت خود را در اراضی تسخیر شده در جنگ ۱۹۶۷ که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شود متوقف خواهد کرد.

این اقدام که به نظر می‌رسد هم راستا با فعالیت‌های جهانی جنبش BDS یا تحریم کالاهای اسرائیلی است با واکنش تند مقامات ر‍‍ژیم غاصب روبرو شد. به گزارش گاردین، خبر این تحریم بر برنامه‌های خبری اسرائیل سایه انداخت و حتی اعتراضات بیشتری نسبت به افشاگری‌های پروژه پگاسوس ایجاد کرد.

رئیس جمهور اسرائیل، ایزاک هرتزوگ، تصمیم این شرکت بستنی ساز را «نوع جدیدی از تروریسم» دانست و نفتالی بنت، نخست وزیر، نیز، به مدیر اجرایی یونیلور، شرکت مادر بن و جری هشدار داد که «عواقبی جدی برای این اقدام ضد اسرائیلی» در انتظار آنها خواهد بود. اکثر رسانه‌ها و نهادهای سیاسی، این شرکت را با عنوان «ضدیت با یهود» محکوم کردند.

اما این ماجرا روی دیگری نیز دارد؛ آمریکایی‌های ساکن شهرک لوکس اِفرات در جنوب بیت لحم که به سبک آمریکایی زندگی می‌کنند به عرضه این بستنی در فروشگاه‌های خود عادت داشتند؛ آشر گودمن، جوانی که به همراه خانواده‌اش از آمریکا به این شهرک مهاجرت کرده گفت: «پدر من ۳۰ سال قبل که از نیویورک آمد، بن و جری را به این منطقه وارد کرد. این بستنی بخشی از سبک آمریکایی فروشگاه ماست. ما عاشق بن و جری هستیم.»

رنه هرش ۶۳ ساله،که اصالتاً اهل لس آنجلس است گفت «این یک حرکت در طرفداری از فلسطین و ضد اسرائیلی است. چرا باید تسلیم شویم؟ این فقط بستنی است.» اما برخی از شهرک نشینان این را یک مشکل ملی دانسته و گفتند فقط مربوط به بخش یهودا و سامره (اصطلاحی اسرائیلی برای کرانه باختری) نیست و ما به خریدآن ادامه خواهیم داد.

جمعیت شهرک افرات که در سال ۱۹۸۳ توسط یک خاخام نیویورکی بنیان گذاشته شده تا کنون به حدود ۱۰ هزار نفر افزایش یافته و بسیاری از ساکنان آن با فرهنگ ایالات متحده و روابط خانوادگی آمریکایی به زندگی در این منطقه رضایت داده‌اند.

خانه‌های گران این شهرک نشان از تقاضای زیاد یهودیانی که به دنبال سبک زندگی نیویورکی هستند دارد. زمین این شهرک زمانی به چهار روستای فلسطین تعلق داشته و مشرف به دره و باغ‌های فلسطینی است که به منبع آب اسرائیلی دسترسی ندارند و از گرمای تابستان خشک شدند است.

روز پنجشنبه، مدیر عامل یونیلور گفت این شرکت بین‌المللی «کاملاً متعهد» به تجارت با اسرائیل است و از اعلامیه برند بستنی بن و جری برای توقف ارائه خدمات به شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی اعلام برائت کرد. هرچند به گزارش الجزیره، مشخص نیست که آیا مدیر عامل، آلن جوپ، بن و جری را مجبور به عقب نشینی از تصمیم بحث‌برانگیز خود کرده است یا خیر.

با این حال، بن و جری در این موضع‌ تنها نیست. در اوایل این ماه، بزرگترین صندوق بازنشستگی نروژ اعلام کرد که دارایی ۱۶ شرکت را که در کرانه باختری اشغال شده کار می‌کنند، از جمله تجهیزات مخابراتی موتورولا را واگذار کرده است. صاحب امتیاز مک‌دونالد در اسرائیل نیز از افتتاح شعبه در کرانه باختری اشغالی امتناع کرده است.

واکنش عجیب رژیم صهیونیستی به تحریم شرکت بستنی‌سازی

بستنی‌سازی بن و جری اما احتمالاً با ادامه انصراف از تجارت با اسرائیل نبرد دشواری را در پیش خواهد داشت. هنگامی که Airbnb اقدام مشابهی را در سال ۲۰۱۸ انجام داد، با پرونده‌های قضایی متعددی در ایالات متحده و اسرائیل به اتهام تبعیض روبرو گشت که باعث شد طی پنج ماه از تصمیم خود صرف نظر کند.

«اگر شرکتی بگوید که دیگر قرار نیست با شهرک‌های صهیونیستی تجارت کند شرکت دیگری پیدامی‌شود تا جای آن را بگیرد اما بن و جری مورد جالبی است زیرا بسیار محبوب است و این تصمیم همه خانواده‌های اسرائیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛» این را هاگیت اوفران، مدیر جنبش چپ صهیونیستی گفت و افزود: «اگر شرکتی دیگر که واردات بولدوزر را در دست داشته متوقف می‌شد بعید بود مردم متوجه آن شوند.»

با این حال و به گزارش الجزیره، برخی از طرفداران اسرائیل گفته‌اند که این تصمیم باید زنگ خطری برای سیاست های50 ساله شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی باشد.

جرمی بن آمی، رئیس گروه لابی‌گر طرفدار اسرائیل در آمریکا به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: «وقتی یک شرکت بزرگ بستنی‌سازی که در اصل توسط دو کارآفرین یهودی تأسیس شده تصمیم به عدم فروش محصولات خود در سرزمین‌های اشغالی می گیرد، این یهودستیزی نیست.»

بن آمی با تاکید بر این که اسرائیل و رهبران یهودی ایالات متحده باید استفاده از این اصطلاح را در برابر کسانی که تمایزی اصولی و منطقی بین معاملات تجاری در  اسرائیل وسرزمین‌های اشغالی قائل می‌شوند متوقف کنند گفت: «این دیدگاه به مبارزه با یهودستیزی کمک زیادی خواهد کرد.»

کد خبر 616107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha