شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

تهمینه حدادی: سال‌ها پیش عده‌ای از مردم یک شهر، طبل به گردن، برای شروع یک زندگی بهتر به راه افتادند. آنها تپه‌ها، کوه‌ها و دریاها را درنوردیدند تا به سرزمین بهتری برسند.

 اما چرا پیداکردن یک سرزمین دیگر برای شروع یک زندگی بهتر، آنقدر مشکل بود؟
چرا زندگی بهتر در هیچ‌جا یافت نمی‌شد؟

 کتاب «طبل‌زن‌ها» اگر چه قطر کمی دارد، ولی از روی جلدش می‌توان حدس زد که یک داستان فولکلور باشد، اثری نیست که بشود آن را دست‌کم گرفت.

 «راینر زیمنیک» نویسنده و تصویرگر کتاب، نویسنده‌ای نیست که ما او را بشناسیم، به این دلیل زیاد با سبک و سیاقش آشنا نیستیم و همین هم کتاب را برای ما جذاب می‌کند، که بدانیم قرار است با چه اثری روبه‌رو شویم.

 از اسم کتاب معلوم است که درباره افرادی است که طبل می‌زنند، پس کنجکاو می‌شوی که بدانی برای چه؟

   لطفاً کتاب طبل‌زن‌ها را دست‌کم نگیرید، با اینکه اول تصور می‌شود که از ادبیات شفاهی یک کشور است و قرار است به خوبی و خوشی تمام شود، اما کمی فلسفه‌ قاطی‌اش شده است.

   یعنی داستانی است فولکلور، تخیلی و فلسفی که همه‌اش در 71 صفحه جمع شده است و تصویرهایش هم گام‌به‌گام با داستان پیش می‌رود، این است که وقتی کتاب را می‌بندی، مطمئنی که یک اثر تامل‌برانگیز را خوانده‌ای.

   داستان از شهری در دل یک جنگل شروع و در همان‌جا هم تمام می‌شود و باز شروع می‌شود. طبل‌زن‌ها از آنجا راه می‌افتند و شعارشان هم این است: «ما زندگی بهتری را شروع می‌کنیم...»

   آنها راه می‌افتند و میلیون‌ها آدم را هم دنبال خودشان راه می‌اندازند. آنها شبیه دیگر آدم‌ها دچار فرازونشیب‌های سفر می‌شوند، اما فرازونشیب‌هایشان از جنس خطر نیست، از جنس فکر است. آنها مدام در این فکرند که سرزمین دیگر، که قرار است به آنها زندگی بهتر بدهد، کجاست و برای هدفشان وقت می‌گذارند.

   آنها در طول داستان هم نتیجه‌های خوب می‌گیرند و هم نتیجه‌های بد. خوبی داستان به همین است.

   داستان افسانه‌ای است که تمام نمی‌شود، چرا که صدسال بعد داستان تمام می‌شود و درست در سطر آخر آن دوباره شروع می‌شود.   

   طبل‌زن‌ها یک داستان روان است که تو را تا آخر دنبال خودش می‌کشاند، اما در آخر داستان می‌فهمی که نویسنده در تمام طول داستان از فلسفه استفاده کرده است. می‌فهمی که ممکن است خودت هم طبل‌زن باشی، با اینکه در تمام طول داستان با یک فضای فانتزی همراه بوده‌ای.

   طبل‌زن‌ها
   نویسنده: راینر زیمنیک
   مترجم: شادی معصومی همدانی
   انتشارات: هرمس (کتاب‌های کیمیا)
   قیمت: 650 تومان

کد خبر 61564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز