مسلمانان فلسطینی بر اساس سنت قدیمی خود مراسم عید قربان را در مسجد الاقصی برگزار می‌کنند؛ امسال اما با اقدامات تحریک‌آمیز تندروهای صهیونیست درگیری‌هایی جدید در این مکان مقدس رقم خورده است.

درگیری های مسجدالاقصی

به گزارش همشهری آنلاین، حدود ۱۳۰۰ شهرک نشین تندرو در حالی از دروازه غربی مسجدالاقصی که تحت کنترل رژیم صهیونیستی است به این مجموعه وارد شدند که به گفته شاهدان عینی، گروه‌هایی دیگر از شهرک‌نشینان مسلح نیز در تلاش بودند تا از طریق دروازه حوتا و دروازه شاه فیصل به این مجموعه حمله کنند اما با نمازگزاران فلسطینی روبرو شدند.

اوایل روز یکشنبه، نیروهای اسرائیلی با بستن تمام ورودی‌ها و دروازه‌های مجموعه الاقصی ورود گروه‌های تندروی اسرائیلی را برای برگزاری آنچه مراسم «تخریب معبد» در دوران باستان می‌خوانند آسان کردند.

راهپیمایی از پیش برنامه ریزی شده شهرک نشینان اشغالگر در اطراف دیوارهای شهر قدیم قدس در حالی تحریک‌آمیز قلمداد شده که همزمان با ایام حج و عید سعید قربان، مسلمانان فلسطینی بر اساس سنت قدیمی خود نماز را در مسجد جامع به جا می‌آورند.

حکومت خودگردان فلسطین، با محکوم کردن حمله به مسجد الاقصی در روز یکشنبه توسط پلیس اسرائیل که با استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های فولادی با پوشش لاستیکی همراه بود این اقدام را تحریک آمیز و تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات خواند.

حمله به نمازگزاران فلسطینی در آستانه عید قربان
ورود امنیتی صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

مقامات فلسطینی گفتند که پلیس اسرائیل به زور نمازگزاران مسلمان را  از مجموعه خارج کرده تا راه را برای بازدید کنندگان یهودی باز کند. حماس در پاسخ به این اقدامات غیرقانونی، از فلسطینیان خواست که به بیت المقدس بروند و تا نماز عید قربان در محوطه مسجدالاقصی بمانند.

طبق یک قرارداد مربوط به دوران عثمانی و تحت نظارت واقف، تنها مسلمانان مجاز به اقامه نماز در این مکان هستند در حالی که غیر مسلمانان فقط به عنوان گردشگر اجازه ورود به محوطه مسجد را دارند اما شورشیان ضمن تجمع در مسجد با صدای بلند نیایش تلمودی خواندند.

 هیئت اتحادیه اروپا نیز از تنش‌های مداوم در این منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف «اقدامات تحریک آمیز» شد اما نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، دستور داد که بازدیدهای یهودیان از این مجوعه ضمن حفظ نظم در محل ادامه یابد.

حمله به نمازگزاران فلسطینی در آستانه عید قربان
اجرای مناسک نیایش تلمودی در مسجد مسلمانان

این در حالیست که پلیس صهیونیستی ساختمان اصلی جنوب را در داخل محوطه قفل کرد و صدها نمازگزار را که قادر به ترک آن نبودند در آنجا رها کرد. نمازگزاران حبس شده با سردادن شعارهایی مانند «فلیعد للدین مجده و لیعد للاقصی عزه»، «شکوه دین اسلام و عزت اقصی بازخواهد گشت»، به اعتراض برخواستند.

حزب لیست کشورهای عربی (UAL)، که بخشی از ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی است نیز خشونت‌های اخیر بیت المقدس را محکوم کرد. به نظر می‌رسد این اقدامات در تقابل با ایام عید سعید قربان و برگزاری نماز اضحی در مسجد و به جهت برگزاری راهپیمایی پرچم دوم توسط تندروهای صهیونیست در حال انجام باشد.

منابع: میدل ایست آی، الجزیره، دیلی صباح، آی آن پلستاین 

کد خبر 615405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha