کوبا که سال پیش توانسته بود شمار عفونت‌های کرونا را پایین نگهدارد، اکنون بالاترین میزان سرایت سرانه کروناویروس را در میان کشورهای آمریکای لاتین را دارد.

Cuba

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شیوع شدید کرونا در کوبا هم باعث فشار شدید بر بخش مراقبت‌های بهداشتی در این کشور شده و هم به برانگیخته شدن اعتراضات در این کشور جزیره‌ای تحت کنترل حزب کمونیست کمک کرده است.

در همین زمینه:

این کشور ۱۱ میلیون نفری حوزه کارائیب هفته پیش حدود ۴۰۰۰ مورد کرونا به ازای هر میلیون نفر از ساکنانش گزارش کرد که ۹ برابر میانگین جهانی و بیشتر از هر کشوری در قاره آمریکا در اندازه آن است.

شیوع کرونا در کوبا به خصوص با ورود گونه‌ی واگیرتر دلتا که ابتدا در هند شناسایی شد، تشدید شده است، باعث شده است که بیمارستان‌ها در کانون اصلی شیوع در این کشور در ایالت ماتانزاس تحت فشار شدیدی قرار گیرند. رسانه‌های دولتی تصاویر نادری را تخت‌های بیماران در راهروهای بیمارستان‌ها و شکایت پزشکا از کمبود اکسیژن، دستگاه تنفس مصنوعی و دارو را نشان داده‌اند.

کوبا تنها کشوری نیست که در مواجه با پاندمی کرونا دچار مشکل شده است، اما پیامدهای سیاسی چنین بحرانی که در کشوری نظام مراقبت‌های بهداشتی‌ عالی‌اش را یکی از میراث‌های «انقلابی‌اش» شمرده می‌شد، بیشتر است.

همچنین شیوع کرونا و قرنطینه عمومی و کاهش پروازهای خارجی باعث تشدید فشار بر اقتصاد از قبل ورشکسته‌ای شده که تامین زندگی بسیاری از افراد در آن به بخش گردشگری مربوط می‌شود و همچنین وارد کردن کالاها و داروها به این کشور هم به مانع برخورده است.

البته کوبا موفقیت‌هایی هم در مقابله با پاندمی داشته است، از جمله اینکه تا به حال پنج واکسن‌ نامزدشده برای کرونا تولید کرده است که دو تای آنها بر اساس نتایج مقدماتی اعلام شده بوسیله مقامات کوبا اثربخشی بالای ۹۰ درصد در پیشگیری از کرونا داشته‌اند.

در همین زمینه:

همچنین کوبا که یکی از بالاترین میزان‌های سرانه پزشک در جهان را دارد، توانسته است این «سپاه روپوش سفید» را برای کمک به سایر کشورها  همچنین برای تقویت بیمارستان‌ها در ایالت ماتانزاس خود این کشور اعزام کند.

از طرف دیگر هنوز مجموع موارد سرانه کرونا در این کشور هنوز پایین‌تر از میانگین جهانی است و شمار مرگ‌های سرانه ناشی از کرونا در این کشور نیز با وجود افزایش فعلی، هنوز یک سوم میانگین جهانی است و مقامات کوبا این موفقیت‌ها را به درمان‌های تجربی مورد استفاده در این کشور و نظام مراقبت بهداشتی رایگان و همگانی آن مربوط می‌دانند.

با این وجود با افزایش سریع موارد کرونا در کوبا، عمیق شدن بحران اقتصادی کوبا مانع از اعمال قرنطینه‌های سخت‌تر در این کشور شده است و بسیاری از کوبایی‌ها مجبورند برای دریافت کالاهای نایاب ساعت‌ها در صف بایستند.

و بالاخره اینکه تا به حال فقط دو میلیون نفر یعنی کمتر از یک پنجم جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اعلام زودرس پیروزی بر کرونا در رسانه‌های دولتی درباره واکسن‌های کرونای تولیدی و تظاهراتی موافق و مخالف دولت در شنبه این هفته ممکن است باعث شده باشد مردم کمتر به احتیاطات بهداشتی توجه کنند و زمینه برای اوج‌گیری شیوع کرونا فراهم شده باشد.

هدف بلندپروازانه کوبا این است که تا ماه سپتامبر (شهریور) ۷۰ درصد جمعیت کشور را واکسینه کند، اما به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد در چند هفته آینده مرگ‌های ناشی از کرونا در این کشور افزایش یابد، چرا که سرعت روند واکسیناسیون در برابر افزایش سرعت سرایت ویروس عقب‌ماندگی دارد.

کد خبر 615344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha