کوبا روز پنجشنبه اعلام کرد واکسن دو دوزی ساخت این کشور به نام «سوبرانا ۲» به همراه یک دوز یادآور به نام «سوبرانا پلاس» تجویز می‌شود، در کارآزمایی بالینی مرحله نهایی اثربخشی ۹۱.۲ درصدی بر ضد کروناویروس داشته است.

Soberana

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این نتایج را شرکت دولتی زیست‌داروسازی «بیوکوبافارما» (BioCubaFarma) اعلام کرده است که بر کار «انستیتوی فاینلی»، سازنده واکسن سوبرانا ۲ در کوبا، نظارت دارد.

ماه پیش نیز بیوکوبافارما اثربخشی واکسن کرونای ساخت «مرکز مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری» کوبا به نام «ابدالا» را ۹۲.۲۸ درصد اعلام کرده بود.

با اینکه این ادعاها درباره اثربخشی واکسن‌های کوبایی هنوز داوری همتا نشده است، اما اگر این نتایج دقیق باشد این کشور جزیره‌ای دریای کارائیب را وارد گروه گزیده‌ای از کشورها شامل آمریکا، آلمان و روسیه می‌کند که واکسن‌های کرونای با اثربخشی بالای ۹۰ درصد تولید کرده‌اند یعنی واکسن‌ها نواواکس، فایزر-بیونتک، مدرنا و اسپوتنیک V.

بخش زیست‌فناوری کوبا سابقه‌ای طولانی در ساخت واکسن دارد و ۸۰ درصد واکسن‌های مورد استفاده در این کشور را تولید و برخی از واکسن‌ها را هم صادر می‌کند.

 کوبا نخستین کشور آمریکای لاتین و حوزه کارائیب هم هست که در ساخت واکسن کرونا موفق بوده است.

کوبا می‌گوید در مجموع پنج واکسن نامزدشده برای پیشگیری از کرونا در دست تولید دارد و انتظار می‌رود واکسن‌های ابدالا و سوبرانا ۲ در میان‌ آنها به سرعت مجوز مصرف اضطراری در این کشور به دست آورند و برای تایید برای سازمان جهانی بهداشت فرستاده شوند.

مقامات کوبایی می‌گویند کشورهای دیگر می‌توانند این واکسن‌ها را بخرند یا در تولید آنها با کوبا مشارکت کنند. مکزیک، آرژانتین و ویتنام برای تولید این واکسن ابراز علاقه کرده‌اند و ایران می‌گوید پس از انجام کارآزمایی‌های در این کشور در حال تولید سوبرانا ۲ است.

هر دوی این واکسن‌ها بر مبنای پروتئین‌های نوترکیبی هستند که بر اساس بخشی از پروتئین شاخکی یا گل‌میخی سطح ویروس که عامل اصلی ورود آن به درون سلول است، ساخته شده‌اند.

واکسن‌هایی که با این فناوری قدیمی‌تری نسبت به واکسن‌های نوع  mRNA ساخته شده‌اند، عموما ارزان‌تر هستند و ذخیره و حمل‌ونقل‌شان ساده‌تر است چرا که نیاز به دماهای بسیار پایین برای نگهداری ندارند.

واکسن ابدالا که نامش را از شعری از خوزه مارتی قهرمان ملی کوبا گرفته است، در سه دوز با فواصل دو هفته‌ای و واکسن سوبرانا ۲ یا «قلمرو ۲» با فواصل ۴ چهارهفته‌ای تزریق می‌شود.

کوبا با ورود واریانت‌ها یا گونه‌های واگیرتر کروناویروس با بدترین شیوع کووید-۱۹ از هنگام شروع پاندمی کرونا مواجه است و این هفته با گزارش روزانه بیش از ۳۵۰۰ مورد عفونت رکورد جدیدی به جای گذاشت.

مقامات در کوبا از قبل تجویز این واکسن‌های هنوز آزمایشی را تحت عنوان «بررسی‌های مداخله‌ای» به عموم مردم آغاز کرده‌اند به امید که از انتشار ویروس جلوگیری کنند.

حدود ۱.۵ میلیون از جمعیت ۱۱.۲ میلیون نفری کوبا تا به حال به طور کامل واکسینه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 613197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha