مجموع نظرات: ۸
یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

سوهان یکی از شیرینی‌های سنتی و بسیار مقوی ایرانی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. این شیرینی سنتی را می‌توان در دسته حلواها قرار داد که دارای مواد مغذی زیادی مانند جوانه گندم، مغز پسته و روغن حیوانی و تولید آن در شهرهای اصفهان و قم بسیار پررونق است.

سوهان

کارگاه ها و برند های زیادی به تولید این محصول خوشمزه مشغول هستند. در ادامه متن خواهید آموخت که چگونه در خانه سوهان درست کنیم.

انواع سوهان

سوهان را در انواع مختلفی تولید می کنند تا  بتواند پاسخگوی سلایق مختلف مشتریان باشد. انواع مختلف آن به شرح زیر می باشد:

  • گل نازک: به صورت یک تخته معمولا گرد پخته می شود.
  • لقمه ای: برای راحتی در استفاده در ابعاد کوچک تولید می شود.
  • حبه ای: در ابعاد کوچک برای جایگزین شدن با قند در کنار چای تولید می شود.
  • سوهان گزی: ترکیبی است از سوهان و گز که گز به عنوان مغز داخلش قرار دارد.
  • سوهان پشمکی: ترکیبی است از سوهان و پشمک که پشمک به عنوان مغز داخلش قرار دارد.
  • سوهان حلوایی: بافتی شبیه حلوا دارد ولی تقریبا با مواد اولیه مشابه تهیه می شود.
  • دسر سوهان که نوعی دسر سنتی خوشمزه است که بافتی رقیق تر از سوهان دارد و فرآیند پخت مواد اولیه به کار رفته در آن، تقریبا مشابه است.

خصوصیات سوهان مرغوب

اصولا سوهان از مواد اولیه با کیفیت تهیه می شود. نوع مرغوب آن نباید به دندان بچسبد و در عین ترد بودن خیلی سفت نباشد. طعم و بوی مناسبی دارد. رنگش تقریبا قهوه ای روشن است. رنگ آن نباید خیلی تیره باشد. از مغز های تازه و با کیفیت در تولید آن استفاده شده است. گلاب و زعفران اصل و مرغوب در آن به کار رفته است.

 توجه کنید که روی آن نباید روغن اشباع شده و دلمه، بسته باشد. نباید خیلی چرب باشد و طعم روغن بدهد. داخل بسته بندی نباید خرد شده باشد. کیفیت مواد اولیه مورد استفاده, در کنار مهارت پخت سوهان پز خیلی مهم است.

برای تولید این شیرینی باید از آرد تازه استفاده شود که تاثیر بسزایی روی طعم دارد. استفاده از روغن حیوانی عطر خوبی به آن می دهد و از سفت شدنش جلوگیری می کند. سوهان هایی که با روغن نباتی تهیه می شوند معمولا سفت می شود. در تهیه سوهان از هیچ ماده نگهدارنده ای استفاده نمی شود.

چگونه در خانه سوهان درست کنیم؟

در گذشته پختن این شیرینی کار سخت و زمان بری بوده است که سازندگان آن انرژی زیادی برای اینکار صرف می کردند. آنها در کارگاه های سنتی مواد را ساعت ها هم می زدند تا آماده شود. امروزه البته در اکثر کارگاه های بزرگ از دستگاه های اتوماتیک استفاده می شود.

همچنین با اضافه کردن گلوکز به مواد زمان پخت محصول را کاهش می دهند. البته اضافه کردن گلوکز کیفیت را کاهش می دهد. اینطور به نظر می رسد که درست کردن سوغات خوشمزه شهر قم در منزل کار دشواری است و نیاز به ابزار سوهان پزی دارد. برای آموزش روش تهیه سوهان به این لینک مراجعه کنید، https://dardashtigaz.ir/blog/طرز-تهیه-سوهان/  و به راحتی در منزل سوهان درست کنید.

. در ادامه یک دستور پخت کمی خلاقانه آموزش می دهیم، که به سرعت می توانید آن را در منزل تهیه کنید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه سوهان سنتی

آرد سفید                 ۵۰۰  گرم

آرد جوانه گندم          ۵۰ گرم

شکر                       ۷۰۰ گرم

روغن حیوانی            ۱۰۰۰ گرم

زرده تخم مرغ           ۲ عدد

آب                          به میزان لازم

زعفران ساییده شده      به میزان لازم

گلاب, هل, خلال پسته و بادام به میزان لازم

 در اولین مرحله آرد سفید را با آرد جوانه گندم مخلوط می کنیم. حدود دو الی سه دقیقه روی حرارت قرار می دهیم تا خامی آرد گرفته شود. باید آرد را مرتب هم بزنید تا نسوزد. در مرحله بعد به آرامی آب را اضافه کرده و به هم زدن ادامه می دهیم. مواظب باشید آرد در آب گلوله نشود. آب را به اندازه ای اضافه می کنیم که یک خمیر غلیظ درست شود.

تقریبا تا زمانی که غلظتی مانند ماست شل به دست آید. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید. نکته بسیار مهم این است که باید حتما پیوسته مواد را هم بزنید.  چرا که بخاطر وجود آرد، به خصوص آرد جوانه گندم ممکن است مواد ته بگیرد. حدودا به یک الی دو ساعت زمان برای پخت احتیاج داریم. تا زمانی که رنگ سفید آرد به رنگ قهوه ای تغییر یابد و مواد قوام پیدا کند. آرد جوانه گندم را حتما باید استفاده کنید تا مواد ما به بافت مورد نظر برسد. آرد جوانه گندم خاصیت چسبندگی دارد و یکی از اصلی ترین مواد تولید سوهان است.

سوهان با مغز پسته و بادام

حتما از یک ظرف نچسب استفاده کنید در غیر اینصورت مواد شما سریعا ته گرفته و می سوزد. این شیرینی را معمولا در پاتیل های مسی می پزند. بنابراین اگر در منزل قابلمه مسی دارید بهتر است از آن برای پخت استفاده کنید. باید به مواد زمان بدهید تا به آرامی تغییر رنگ پیدا کند چون  این کار زمان بر است . وقتی به رنگ دلخواه رسیدیم شکر را اضافه می کنیم. وقتی شکر را اضافه کردید روی سطح مواد باید حباب ایجاد شود. بهتر است از شکر ریز دانه استفاده کنید تا بافت لطیف تری داشته باشید. بعد از اینکه شکر حل شد روغن حیوانی را اضافه می کنیم و در مرحله آخر زرده تخم مرغ و گلاب, پودر هل و پودر زعفران را اضافه می کنیم.

در این مرحله مواد باید به غلظتی شبیه ماست بسیار غلیظ برسد. مواد را حدود یک ربع دیگر حرارت می دهیم و به هم زدن ادامه می دهیم. تا زمانی که مواد کاملا سفت شود و اصطلاحا به روغن بیفتد. نشانه آماده شدن مواد زمانی است که دیگر مواد به ظرف نمی چسبد. برای تست آماده بودن مواد یک تکه کوچک از مواد را در کف دستتان پهن کنید. وقتی خنک شد اگر ترد و خشک شد و مثل پولکی شکست یعنی مواد آماده است و آن را از روی حرارت برمیداریم. اگر هنوز مواد نرم بود باید به پخت مواد ادامه دهید. بهتر از فویل استفاده کنید.بلافاصله بعد از آماده شدن مواد باید آن را پهن کرده و قالب بزنیم. چون مواد به سرعت خنک و خشک می شود. مواد را با وردنه پهن می کنیم و سپس با استفاده از گوشتکوب آن را می کوبیم. کوبیدن باعث می شود که روی سوهان ترک ایجاد شود.

روی طرف دیگر پسته و بادام  میریزیم و آرام می کوبیم تا مغزها کاملا به خورد مواد برود.بهتر است از مغز پوست کنده استفاده شود. برای این کار مغز ها را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید. سپس به راحتی پوست آن را بگیرید. بادام هم باید به صورت خلال باشد. بادام را نباید خیلی کوبید. همان طور که گفته شد مدت زمان پخت سوهان کمی طولانی است.می توانید برای کاهش مدت آماده شدن آن از گلوکز یا بادکا استفاده کنید. همچنین می توانید در مواد به جای روغن حیوانی از روغن نباتی یا کره استفاده کنید. برای خوشمزه شدن طعم آن می توانید کمی عسل هم به مواد اضافه کنید. علاوه بر این یکی از روش های پخت، روش تهیه سوهان کنجدی، است. اگر به پختن شیرینی علاقه مند هستید توصیه می کنیم با پختن یک سوهان خوشمزه و مقوی کام خودتان و اعضای خانواده تان را شیرین کنید.

کد خبر 615278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha