گروه بین‌الملل: با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی احزاب پاکستانی پس از استعفای پرویز مشرف، ائتلاف سیاسی حاکم پاکستان در آستانه سقوط قرار گرفته است.

موضوعاتی چون بازگشت قضات معزول و انتخابات ریاست‌جمهوری این ائتلاف را  با چالش‌مواجه کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،  نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز روز شنبه حمایت خود از کاندیداتوری   آصف‌علی زرداری، رهبر حزب مردم را به کاهش اختیارات رئیس‌جمهوری مشروط کرد.

وی همچنین ضرب‌‌الاجلی 3روزه به حزب مردم برای بازگشت قضات دادگاه عالی پاکستان به مناصب خود داد. این ضرب‌الاجل امروز پایان می‌یابد. تن ندادن حزب مردم به شروط نواز شریف عملا به معنای پایان ائتلاف سیاسی پاکستان خواهد بود.

حزب مردم بارها تاکید کرده که مایل است قضات معزول با ایجاد راهکارهایی براساس قانون اساسی به مشاغل خود بازگردند در حالی که شاخه نواز حزب مسلم لیگ اعتقادی به این راهکار ندارد و تصریح می‌کند که پارلمان می‌تواند با صدور قطعنامه مجوز بازگشت آنها را صادر کند.

زرداری همچنین صراحتا اعلام کرده که با بازگشت افتخار محمد چودری مخالف است و ترجیح می‌دهد عبدالحمید دوگار، شخصی که مشرف منصوب کرده و در عین حال از دوستان زرداری است، در این سمت باقی بماند.

البته مسئله‌ اصلی ترس زرداری از احیای پرونده‌های فسادی اوست که در گذشته مطرح بوده است. به عبارتی با بازگشت افتخار محمد چودری که نزدیک به نواز شریف است، احتمال احیای پرونده‌های قضائی زرداری وجود دارد و وی حاضر نیست در این‌باره ریسک کند.

زرداری همچنین دیروز به‌عنوان نامزد حزب مردم برای ریاست‌جمهوری اعلام کرد که هدف وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری گسترش دمکراسی کامل در این کشور است.

نواز شریف هم در گفت‌وگو با روزنامه هرالد تریبون گفت که دوست داریم فردی رئیس‌جمهوری شود که اجماع نظر کلی و ملی در مورد وی‌ ایجاد شود.

با این حال باید یکسری از اختیارات رئیس‌جمهوری را از وی خلع کنیم. ما یک پارلمان دمکرات داریم. پس دلیلی ندارد که همه اختیارات در دست رئیس‌جمهوری باشد.

موضع اخیر شاخه نواز حزب مسلم لیگ و تهدید به خروج از ائتلاف،هم  این تحلیل را تایید می‌کند که ائتلاف در آستانه وضعیتی دشوار و حساس قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد خروج از ائتلاف به‌صورت جدی در دستور کار نواز شریف قرار گرفته است.

در این‌باره پرویز رشید یکی از مشاوران نواز شریف روز شنبه اعلام کرده بود که نظرسنجی عمومی در بین اعضای شاخه نواز مسلم لیگ تمایل به خروج از ائتلاف حاکم را نشان می‌دهد. وی در عین حال افزود که رهبران این حزب امروز (دوشنبه) به‌منظور تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه نشست تشکیل خواهند داد.

عبدالقدیرخان هم نامزد   می‌شود

هفته‌نامه انگلیسی تایمز لندن در یک گمانه‌زنی با اشاره به محبوبیت دانشمند معروف هسته‌ای پاکستان در میان مردم این کشور، عبدالقدیر خان را گزینه احتمالی ریاست‌جمهوری پاکستان عنوان کرد. 

براین اساس ، هفته گذشته گروهی از وکلا در حمایت از نامزدی عبدالقدیر خان در شهر لاهور راهپیمایی کردند.

انتخاب او به‌عنوان رئیس‌جمهوری که به کسب رای‌های فراوان از مجمع ملی بستگی دارد می‌تواند بهت و حیرت جهان را به همراه داشته باشد.

کد خبر 61484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز