همشهری آنلاین: نواز شریف، در مصاحبه با روزنامه هرالد تریبیون گفت، اگر پرویز مشرف می‌خواهد در پاکستان بماند باید پاسخگوی اقداماتش باشد.

پس از شکست حزب مشرف در انتخابات پارلمانی فوریه گذشته، نواز شریف تلاش کرد تا به نوعی رئیس جمهور پاکستان را تحت فشار قرار بدهد و وی را از قدرت کنار بزند. با کناره‌گیری مشرف از قدرت، زمینه برای حضور نواز شریف در قدرت فراهم شده است.

 در جریان رایزنی‌ها برای تعیین رئیس جمهور جدید پاکستان نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور، یکی از کاندیداهای احراز این سمت است و در این مسیر با آصف علی زرداری رئیس حزب مردم به نوعی در رقابت است.

به گزارش ایسنا، نواز شریف در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه‌ هرالد تریبیون درباره آخرین تحولات این کشور گفت‌وگو کرده است. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

  •  آیا به این موضوع اعتقاد دارید که مشرف باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد؟

- مشرف انتظار دارد که ما تاوان اقداماتش را که در زمان اعلام وضعیت اضطراری در سال 2007 انجام داد بپردازیم. ما چگونه می‌توانیم این اقدامات را فرو نشانیم. برای رد کردن این اقدامات مسئولیت اخلاقی داریم. اگر در راستای رو به جلو حرکت کنیم و این اقدامات مشرف را نادیده بگیریم به عقب باز خواهیم گشت. من خصومت شخصی با مشرف ندارم. وی تلاش کرد که من و خانواده‌ام را تبعید کند که در این راستا نیز موفق شد. مشرف به کشور ما صدمات زیادی وارد کرده است و باید به خاطر این اقداماتش پاسخگو باشد. اگر می‌خواهد در پاکستان بماند باید به این سوالات پاسخ بدهد.

  •  نظر شما در مورد نقش اسلام آباد در جنگ علیه تروریسم چیست؟

- این سیاست مشرف بود که پاکستان در این جنگ حضور یابد. حتی پس از هفت سال هنوز هیچ پیشرفت چشمگیری در این سیاست مشرف حاصل نشده است. به نظر من در این راستا نوبت به پارلمان پاکستان رسیده که سیاست امنیتی ملی را در جنگ علیه تروریسم تعیین کند. بهترین سیاست توسط پارلمان تعیین خواهد شد. ما به برگزاری مذاکرات در مناطق قبیله‌ نشین نیاز داریم. اگر اقدامات در این مسیر انجام شود سپس پیشرفت‌هایی نیز حاصل خواهد شد. زمانی که شنیدم عامل انفجار ژوییه 2007 در لندن پاکستانی‌ بودند، بسیار متاسف شدم.

  • آیا در سیاست‌های آینده پاکستان ممکن است دخالت‌های آمریکا در مبارزه اسلام آباد با شبه نظامیان در این کشور کمتر شود؟

- هیچ مخالفتی با آمریکایی‌ها ندارم و این موضوع را نیز می‌دانم که آمریکایی‌ها نگرانی‌هایی دارند. نباید تمامی سیاست‌هایی که تدوین می‌کنیم به نام آمریکایی‌ها گذاشته شود. بدون حاکمیت مردم هیچ استراتژی کارآمدی نخواهد بود.

  •  نظر شما در مورد مناقشه کشمیر چیست؟

-این مناقشه باید حل و فصل شود. لازم است هند و پاکستان مسایل مربوط به این موضوع را به طور جدی بررسی کنند. هم چنین باید به احساسات و انتظارات مردم کشمیر نیز احترام گذاشت.

  • اقتصاد پاکستانی به نوعی با بحران روبرو بوده است. به نظر شما دولت جدید پاکستان در این راستا باید چه اقداماتی انجام بدهد؟

-با کناره‌گیری مشرف از قدرت، حضور مجدد قضات بر کنار شده در پست‌هایشان و احیای قانون اساسی، زمینه برای بهبود اوضاع اقتصادی فراهم خواهد شد.

  • فکر می‌کنید چه کسی باید رئیس جمهور آینده پاکستان شود؟

-دوست داریم فردی رییس جمهور شود که اجماع نظر کلی و ملی در مورد وی ایجاد شود. با این حال باید یکسری از اختیارات رییس جمهور را از وی خلع کنیم. ما یک پارلمان دموکرات داریم. پس دلیلی ندارد که همه اختیارات در دست رئیس جمهور باشد.

کد خبر 61453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز