یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

کامران محمدی: پانزدهمین گردهمایی بزرگ هنرمندان ۱۶ تا ۲۵ ساله هنرهای تجسمی از دوشنبه چهارم شهریور در بخش‌های طراحی، نقاشی، حجم، گرافیک و پوستر، خوشنویسی، نگارگری و کاریکاتور در گرگان آغاز می‌شود.

در این جشنواره که امسال برای نخستین بار به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، جوانان هنرمندی نیز از ترکیه، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور خواهند داشت و انتظار می‌رود به جمع آنها هنرمندان دیگری نیز از کشورهای دیگر، اضافه شوند.

به نوشته ایسنا، رئیس ستاد جشنواره پانزدهم در این باره می‌گوید: «ستاد جشنواره در جهت گسترش و بسط جشنواره تصمیم به بین‌المللی‌کردن آن گرفته است، ولی از آن‌جا که برای اولین‌بار قرار بود چنین اتفاقی در این جشنواره بیفتد، لذا ترجیح دادیم تا تنها با کشورهای عضو اکو مذاکره کنیم که البته به‌دلیل ‌حضور نیافتن رایزنان فرهنگی در آن دوره زمانی و از دست‌رفتن زمان برای ما، تنها موفق به ارتباط با تعدادی از کشورها شدیم.»

محمود شالویی ادامه می‌دهد: «در جهت بین‌المللی‌کردن این جشنواره از سال آینده دبیرخانه هنرهای تجسمی جشنواره جوانان بلافاصله بعد از مراسم اختتامیه به رایزنی برای دعوت از کشورهای متقاضی می‌پردازد.»

اما جشنواره امسال، علاوه بر بین‌المللی شدن، در سطح کشور خودمان هم رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. به گفته شالویی، سال گذشته 138 هنرمند از 26 استان در جشنواره چهاردهم حضور داشتند، اما امسال این رقم به 177 نفر از همه استان‌ها افزایش پیدا کرده است.

30درصد از این افزایش مربوط به مردان است و 12درصد نیز در تعداد هنرمندان زن رخ داده است. علاوه بر این‌ها، امسال موضوعات گسترده‌تری برای خلق آثار در نظر گرفته شده است.

موضوعاتی که از قرآن کریم تا هفته دولت را دربرمی‌گیرد عبارت است از: قرآن، پیامبر اکرم(ص)، جلوه‌های حج، انتفاضه، انتظار، همدلی و همراهی، ستایش و نیایش، شکوفایی و خلاقیت در هفته دولت.

در بعد رقابتی نیز مسئولان برگزارکننده امسال گردهمایی  که مطابق رسم خوشایند و تازه ارشاد برای تمرکززدایی، از  مسئولان ارشاد استان گلستان  انتخاب شده‌اند، با انتخاب داوران کم و بیش مناسب سال گذشته، نوید یک رقابت داغ و عادلانه را در طول 5 روز برگزاری جشنواره می‌دهند.

در بخش نگارگری: مصطفی آقامیری، مجتبی محرمی، علی محبوبی صوفیانی، در بخش نقاشی: طاها بهبهانی، احمد وکیلی، غلامعلی طاهری و آذر آل‌طه، در بخش طراحی: منوچهر موقانی و علی ندایی، در بخش مجسمه‌سازی: طاهر شیخ الحکمایی و شاهرخ دیلمقانی، در بخش گرافیک و پوستر: قباد شیوا، جلال شباهنگی و مهدی رحیمی، در بخش خوشنویسی: حمید اعجمی، علی تن و محمدتقی فردین تبریزی و در بخش کاریکاتور: جواد علیزاده، اردشیر رستمی و بهمن عبدی.

رسم خوشایند تمرکززدایی

دبیر جشنواره امسال، مدیرکل ارشاد استان گلستان است. مثل برخی جشنواره‌های دیگر که این روزها در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و البته بدون استثنا، به خوبی و شاید بهتر از پایتخت هم کارشان را انجام می‌دهند.

شاید دست کم به این علت که انگیزه فراوان مدیران و هنرمندان مستعد شهرستانی، از هرگونه امکانات و بودجه و غیره، برای انجام کارهای هنری مفید و کارآمدتر است.

حالا، همان طور که ظاهرا کلیت سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رسم خوشایند است، دفتر امور هنرهای تجسمی این وزارتخانه نیز عزم جزم کرده است تا هر طور که هست، از این ذخیره بی‌پایان استفاده کند تا جایی که به گفته شالویی، در آینده نزدیک دوسالانه‌های گوناگون و فراوان این دفتر هم در استان‌هایی به جز تهران برگزار خواهند شد: «به غیراز دوسالانه‌ نگارگری که اسفند سال‌جاری در استان تهران برگزار می‌شود، قرار است دوسالانه‌ سفال و سرامیک در استان سمنان، دوسالانه‌ تصویرگری کتاب کودک در استان شیراز و دوسالانه‌ عکس در یزد و سایر استان‌ها برگزار شود.»

علاوه بر اینها، نمایشگاه اسماءالحسنی هم که هم‌اکنون در موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری است، بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان، در سایر استان‌ها به‌صورت دوره‌ای برپا می‌شود.

جالب اینکه این نمایشگاه آن طور که شالویی در نشست خبری دیروز صبح گفته و ایسنا نوشته است، طرفداران خارجی هم دارد و کشورهایی چون ترکیه، روسیه، چچن و تاتارستان نیز درخواست میزبانی این نمایشگاه را دارند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد در ادامه اجرای رسم خوشایند تمرکززدایی می‌گوید: «قرار است نمایشگاه مروری بر خلیج فارس ایران درودی در استان خراسان رضوی و سایر استان‌ها برگزار شود و اولین کارگاه بزرگ آموزشی از هفته آینده در همدان و سایر استان‌های مجاور آن برپا خواهد شد.»

اما البته نخستین نکته‌ای که بعد از این تلاش به ذهن می‌رسد، میزان امکانات استان‌های مختلف برای برگزاری مناسب برنامه‌هاست.

چیزی که شالویی درباره‌اش می‌گوید: «قطعا اولین شرط ما برای انتخاب و میزبانی هر استان بررسی امکانات، تجهیزات و تخصص استان‌هاست که برای این‌کار کارشناسان خود را به استان‌های مربوطه اعزام می‌کنیم تا شرایط کمی و کیفی آنها را بررسی کنند که خوشبختانه تاکنون هیچ مشکلی در استان‌های انتخاب‌شده نداشته‌ایم.»

کد خبر 61483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز