یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد واکسن‌های کرونایی که از فناوری پیشرفته mRNA استفاده می‌کند، در نه فقط در کارآزمایی‌های بالینی بلکه در «جهان واقعی» هم اثربخشی عالی داشته‌اند.

رشززهدث

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  پژوهشگران با استفاده از یک نمونه از افراد بزرگسال آمریکایی بستری‌شده در فاصله ماه‌های مارس تا مه ۲۰۲۱ دریافتندکه واکسن‌های از نوع mRNA‍ ساخت شرکت‌های فایزر/بیونتک و مدرنا از حدود ۸۷ درصد از بستری‌شدن‌های به علت کووید-۱۹ که در صورت عدم واکسیناسیون رخ می‌داد، جلوگیری کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران از مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت که نتایج کارشان را پیش از داوری همتا در سایت medRxiv ارسال کرده‌اند، میزان اثربخشی این دو واکسن mRNA مشابه هم بود و بیشترین میزان اثربخشی در حد ۹۷.۳ درصد در بزرگسالان ۱۸ تا ۴۹ سال مشاهده شد.

این واکسن‌ها در افرادی که دچار نقصان دستگاه ایمنی بدن بودند، از ۵۹ درصد بستری‌شدن‌های ناشی از کووید-۱۹ که در صورت عدم واکسیناسیون رخ می‌داد، جلوگیری کردند. این پژوهشگران گفتند حتی این میزان اثربخشی «سودمندی عمده‌ای» شمرده می‌شود، «چرا که حفاظت ایجاد شده بوسیله واکسن‌ها در افراد دچار اختلال دستگاه ایمنی چندان خوب نیست و این افراد حتی اگر واکسینه شده باشند، باید هنوز احتیاطات بهداشتی برای جلوگیری از گرفتن کووید-۱۹ را رعایت کنند.»

کد خبر 614554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha