پژوهشگران آفریقای جنوبی می‌گویند گونه یا واریانت «بتای» کروناویروس ممکن است نسبت به گونه ابتدایی ویروس مرگبارتر باشد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز گرچه در حال حاضر در بسیاری از کشورها گونه «دلتای» کروناویروس به گونه‌ی غالب بدل شده است، اما گونه‌ی بتا که در ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد، هنوز در حال گردش است و دارای جهش‌هایی است که باعث واگیرتر شدن و سخت‌تر شدن پیشگیری از آن نسبت به گونه ابتدایی ویروس سخت‌تر باشد.

بررسی این پژوهشگران بر روی بیش از ۱.۵ میلیون بیمار نشان داد در  موج دوم پاندمی کرونا در آفریقای جنوبی هنگامی که گونه بتا غالب بود، حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطرساز در بیماران و میزان ازدحام بیمارستان‌ها، افراد مبتلا در این موج نسبت به افراد دچار عفونت در طول موج اول با احتمال بیشتری نیاز به بستری شدن پیدا کرده بودند.

به علاوه، بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ در موج دوم کرونا نسبت بیمارن بستری‌شده در موج اول به میزان ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار گرفته بودند.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در ژورنال Lancet Global Health منتشر کرده‌اند، نمی‌دانستند که هر کدام از این بیماران به کدامیک از گونه‌های ویروس مبتلا هستند، بنابراین مجبور شدند از دوره‌های موج اول و دوم بیماری در آفریقای جنوبی به عنوان جایگزین نوع گونه ویروس استفاده کنند.

آنها قصد دارند در ادامه کارشان به طور مشابهی با مقایسه موج سوم شیوع کرونا در آفریقای جنوبی با دو موج اول، تلاش کنند دریابند آیا گونه‌ی دلتای کروناویروس (گونه غالب در موج سوم) با خطر بیشتر مرگ بیماران همراهی دارد یا نه.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 614550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha