خورش قیمه‌بادمجان ترکیبی از دو خورش خوشمزه قیمه و بادمجان است که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب دستور پخت خورش قیمه‌بادمجان آموزش داده شده است.

gheyme-bademjan - خورشت قیمه بادمجان - خورشت بادمجون - خورش قیمه - خورشت قیمه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا، خورش قیمه و خورش بادمجان از غذاهای معمول سفره‌های ایرانی هستند. خورش قیمه‌بادمجان ترکیبی از این دو خورش است که بسیار خوشمزه است. در این مطلب دستور پخت خورش قیمه‌بادمجان به همراه مواد لازم برای ۴ نفر آموزش داده شده است.

مواد لازم برای ۴ نفر

لپه ۸ قاشق غذاخوری
گوشت خورشی ۱۲ تکه کوچک
بادمجان ۲ عدد قلمی بزرگ یا ۴ عدد متوسط
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
گوجه‌فرنگی ۲ عدد
پیاز یک عدد بزرگ
رب ۲ قاشق غذاخوری
سیر یک حبه متوسط
زردچوبه، فلفل، نمک و پودر لیمو عمانی به مقدار لازم
آبلیمو یا آبغوره به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قیمه‌بادمجان | نکاتی برای خوشرنگ و خوشمزه شدن این خورش

طرز تهیه خورش قیمه‌بادمجان

► مرحله اول

۲ ساعت قبل از شروع پخت قیمه بادمجان، در یک کاسه پر از آب لپه‌ها را بخیسانید.

پیاز را خرد و ریز کرده و در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورش را در آن بپزید با مقدار کافی روغن سرخ کنید. پیاز را تفت دهید تا طلایی رنگ شود. یک حبه سیر را خرد کرده و به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. گوشت خورشی را در قابلمه بریزید و با پیازها به خوبی تفت دهید. حال باید زردچوبه و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. وقتی که گوشت تغییر رنگ داد، لپه‌ها را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

خورش بادمجان را با گوشت قلقلی، گوشت ماهیچه و گوشت چرخ‌کرده نیز می‌توان تهیه کرد.

► مرحله دوم

یک تابه جدا روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. روغن که داغ شد رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا کاملاً سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را خوشمزه‌تر می‌کند باعث می‌شود در پایان کار خورش خوشرنگ‌تر شود.

پس از اینکه رب گوجه‌فرنگی را کمی تفت دادید گوجه‌فرنگی‌ها را از وسط نصف کنید و آنها را هم کمی تفت دهید. در میانه پخت گوشت و لپه، رب گوجه‌فرنگی را به همراه گوجه‌فرنگی به قابلمه خورش اضافه کنید.

تا یک سانتیمتر بالاتر از گوشت‌ها را آب بریزید و زیرش را زیاد کنید تا سریع جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا حدود دو ساعت گوشت بپزد. در ادامه مراحل پخت خورش مرتب آن را چک کنید و اگر لازم بود کمی آب به آن اضافه نمایید.

► مرحله سوم

در این مرحله نوبت به آماده کردن بادمجان‌ها می‌رسد. در حالی که گوشت می پزد، بادمجان‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس به شکل دلخواه برش بزنید و مقداری نمک روی آنها بپاشید تا آب و تلخی بادمجان خارج شود و هنگام سرخ کردن روغن زیادی به خود جذب نکند. پس از ۲۰ دقیقه بادمجان‌ها را آبکشی کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید خشک شود.

► مرحله چهارم

مقداری روغن در تابه بریزید و بادمجان‌ها را سرخ کنید. همین که کمی طلایی مایل به قهوه‌ای شدند کافی است. سعی کنید تا جایی که ممکن است روغن آنها گرفته شود.

بادمجان‌ها نباید زیاد از حد نرم‌ و خیلی تیره شوند.

► مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختند بادمجان را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر لیمو عمانی به قابلمه اضافه کنید.

► مرحله ششمبرای اینکه خورش خوشمزه‌تر شود می‌توانید در دقایق پایانی پخت به آن مقداری آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید.

اگر آب خورش خیلی کم شده است در این مرحله می‌توانید کمی به آن آب اضافه کنید. حال در قابلمه را بگذارید تا چند دقیقه دیگر بماند و خورش به روغن انداختن بیفتد. به روغن افتادن خورش به معنی این است که غذا آماده خوردن است.

► مرحله هفتم

سیب‌زمینی‌ها را خلالی خرد کرده و سرخ کنید تا در کنار خورش سرو شود.

کد خبر 614493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha