مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات محصولات خشکبار طی سه ماه نخست سال جاری رشد ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

 آجیل و خشکبار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری اظهار کرد: صادرات این گروه طی سه ماهه نخست سال جاری با ارزشی معادل ۳۱۹ میلیون دلار و به وزن ۱۲۸ هزار تن انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۲۸ درصد و به لحاظ وزنی ۱۹ درصد رشد داشته است.

وی افزود: از این میزان، صادرات پسته به تنهایی ۳۰ هزار تن معادل ۲۰۴ میلیون دلار بوده که ۶۳ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۳ درصد و از لحاظ وزنی ۳۹ درصد افزایش را نشان  می‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری محصول پسته به ۸۰‌ کشور جهان صادر شده است که از مهمترین بازارهای هدف در این مدت می‌توان به هندوستان، چین، آلمان، عراق، امارات متحده عربی، روسیه، قرقیزستان، ترکیه، قزاقستان و پاکستان اشاره کرد.

بازاری گفت: لقب شگفتی‌سازترین بازارهای هدف پسته ایران در سال گذشته و سه ماهه سال جاری، برازنده شبه قاره هند است زیرا صادرات ایران به شبه قاره هند نشان از ظرفیت بالای این بازار برای فروش پسته دارد و افزایش آشنایی با خواسته‌های مشتریان نهایی، کیفیت خوب پسته‌های تولیدی به این بازارها حاکی از رشد صادرات پسته ایران است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین صادرات خرما طی سه ماهه نخست سال جاری معادل ۵۵ هزار تن به ارزش ۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی چهار درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی تاکید کرد: صادرات کشمش نیز طی سه ماهه نخست سال جاری معادل ۳۷ هزار تن به ارزش ۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشی ۴۱ درصد و از لحاظ  وزنی با ۴۳ درصد رشد داشته است.

بازاری تاکید کرد: با توجه به اهمیت جایگاه و سهم گروه خشکبار در سبد صادرات محصولات کشاورزی در آینده نزدیک، میز ملی صادرات خشکبار به منظور بررسی برنامه‌های صادراتی و تعیین خط‌ مشی‌های اجرایی به منظور تحقق اهداف کمی پیش‌بینی شده با حضور دست اندرکاران بخش‌های دولتی و خصوصی ذی‌ربط در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد.

کد خبر 614173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha