یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: در آخرین روز المپیک پکن، همه نگاه‌ها به فینال بسکتبال مردان میان آمریکا و اسپانیا خواهد بود.

مسابقه‌ای که تکرار فینال المپیک 1984 لس‌‌آنجلس است. آمریکا در نیمه‌نهایی در یک بازی پربرخورد توانست آرژانتین، مدافع عنوان قهرمانی را با نتیجه 101 بر 81 شکست دهد و اسپانیا در دیداری نزدیک مقابل لیتوانی با نتیجه 91 بر 86 به پیروزی رسید.

آخرین قهرمانی آمریکا در یک تورنمنت معتبر به المپیک 2000 سیدنی برمی‌گردد و در 8 سال گذشته ناکامی‌های مختلفی را تجربه کرده است. این تیم در جام جهانی 2002 حتی نتوانست روی سکو بایستد و در المپیک 2004 آتن و جام جهانی 2006 هم تنها به مدال برنز رسید.

تیمی که در دو نیمه‌نهایی اخیر مانع صعود آمریکا به فینال شد، آرژانتین بود ولی آنها این بار نتوانستند راهی برای متوقف کردن ستاره‌های NBA پیدا کنند. آمریکا که به دلیل ناکامی‌های اخیر، «تیم جبران» نام گرفته، شروعی کوبنده داشت و در حضور مارادونا که برای تشویق آرژانتین آمده بود، توانست 21 بر 4 پیش بیفتد. ناکامی‌های آرژانتین در کوارتر اول با مصدومیت مچ پای مانو جینوبیلی، ستاره این تیم تکمیل شد. جینوبیلی به طور متوسط با کسب 3/ 20 امتیاز در هر بازی، امتیازآورترین بازیکن رقابت‌ها محسوب می‌شد.

آمریکا اما در کوارتر دوم افت کرد و اشتباهات این تیم به آرژانتین اجازه داد که نیمه اول را با تنها 6 امتیاز اختلاف و با نتیجه 46 بر 40 به پایان برساند. در نیمه دوم دو تیم رقابت نزدیکی داشتند و حتی برخوردهایی هم به وجود آمد، ولی در نهایت آمریکا با هدایت خوب جیسون کید، گاردرأس 35 ساله‌اش به پیروزی رسید. کارملو آنتونی که با 21 امتیاز، ارزشمندترین بازیکن آمریکا در این بازی بود و با بازیکنان حریف هم چند بار درگیر شد، می‌گوید: «برخوردهای زیادی وجود داشت و من زخمی شده‌ام. آنها به دنبال بازی فیزیکی بودند و مسابقه کمی خشن شد، ولی هیچ مشکل بزرگی نبود.»

سرجیو هرناندز سرمربی آرژانتین، مصدومیت جینوبیلی را دلیل اصلی شکست تیمش می‌داند: «مصدومیت بهترین بازیکن تورنمنت در نیمه‌نهایی وحشتناک بود. این ضربه بزرگی
 به تیم ما بود، ولی دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم.» ولی اسکولا که با 28 امتیاز، مؤثرترین بازیکن آرژانتین بود، با مربی‌اش هم‌عقیده نیست و می‌گوید: «مصدومیت جزیی از بازی است. باید صادق باشیم، آنها بهتر از ما بودند. آنها در کل دیدارها، بهتر از ما بازی کردند.»

ناکامی دوباره لیتوانی

اسپانیا پس از قهرمانی جهان و نایب‌قهرمانی اروپا، حالا حداقل می‌تواند روی مدال نقره المپیک حساب کند. تنها مدال المپیکی این تیم به نقره المپیک 1984 برمی‌گردد که در فینال مغلوب آمریکا شد.

اسپانیا برای رسیدن به فینال نبرد نزدیکی با لیتوانی داشت و حتی تا پایان کوارتر سوم با نتیجه 62-66 از حریف عقب بود، ولی با درخشش رودی فرناندز، گارد این تیم در کوارتر چهارم مجموع امتیازاتش را به 18 رساند و به پیروزی رسید. موثرترین بازیکن اسپانیا در این بازی پوگا سول بود که 19 امتیاز به دست آورد. این شکست برای لیتوانی که در 3 دوره قبلی المپیک به مدال برنز رسیده، بسیار دردناک بود و این تیم بار دیگر در پای فینال مغلوب شد. راموناس، کاپیتان لیتوانی می‌گوید: «ما همیشه در نیمه‌نهایی می‌بازیم. ما فرصت خوبی داشتیم، ولی آن را از دست دادیم. حالا تلاش می‌کنیم که این بازی را فراموش کنیم و به مدال برنز برسیم.»

کابوس شکست سنگین

آمریکا در مرحله گروهی توانست تنها شکست را به اسپانیا با نتیجه 119 بر 82 تحمیل کند. هرچند در آن زمان هر دو تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرده بودند، ولی شکست با
37 امتیاز اختلاف موجب شده تا اکثراً شانس پیروزی در فینال را به آمریکا بدهند، ولی آیتو گارسیا رنسس، مربی اسپانیا به تیمش امیدوار است و مطمئن است که نمایش مرحله مقدماتی تکرار نخواهد شد: «برای شکست دادن آنها شانس داریم. نمی‌دانم شانس موفقیت ما چند درصد است، ولی مطمئنم که بازی قبلی‌مان مقابل آنها را تکرار نخواهیم کرد. در آن بازی ما تمرکز کافی نداشتیم، چون اولویت ما تنها صعود به یک‌چهارم نهایی بود.» او درباره تاکتیک تیمش مقابل آمریکا می‌گوید: «آنها از نظر قدرت بدنی از ما برترند و نمی‌توانیم یارگیری نفر به نفر انجام بدهیم.

در مرحله نیمه‌نهایی هم آرژانتین با دفاع منطقه‌ای توانست آمریکا را برای دقایقی به دردسر بیندازد.»این فینال برای کوبی برایان که دیروز سی‌امین سالگرد تولدش را جشن گرفت، اهمیت زیادی دارد. ستاره بسکتبال آمریکا که دیروز برای دیدن فینال فوتبال المپیک بین آرژانتین و نیجریه به ورزشگاه آشیانه پرنده رفته بود، پس از ناکامی 4 سال قبل می‌خواهد طلای المپیک را هم به کلکسیون افتخاراتش اضافه کند.

برایان در 6 بازی قبلی به طور متوسط 5/ 21 دقیقه بازی کرده و 7/ 14 امتیاز به دست آورده است. جالب اینکه محبوبیت برایان نزد مردم چین که شیفته بسکتبال هستند حتی از یائومینگ، ستاره بسکتبال چین هم بیشتر است و پیراهن‌های او حتی بیشتر از پیراهن‌های غول 29/ 2 متری چینی به فروش می‌رود. برون جیمز، هم‌تیمی‌اش در این باره می‌گوید: «احتمالاً ‌او محبوب‌ترین ورزشکار المپیک است.» کارملو آنتونی دیگر هم‌تیمی‌ او هم با کنایه اضافه می‌کند: «شاید کوبی تصمیم بگیرد که برای زندگی به اینجا نقل‌مکان کند.»

کد خبر 61393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز