رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش در واکنش به سوالات اشتباه کنکور امسال گفت: ما قبلا حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم، اگر این طور نبود سازمان سنجش می‌توانست بگوید حذفیات را به آنها اعلام نکرده‌ یا دیر اعلام کرده‌ایم. ما انتظار نداشتیم به این موارد بی‌اعتنایی شود.

کنکور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش با توضیح در خصوص سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ بیان کرد: دانش آموزان مطمئن باشند که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جهت منافع و مصالح آن‌ها حساس است و موضع‌گیری لازم را خواهد داشت.

وی افزود: ما سال گذشته در نامه‌ای رسمی به سازمان سنجش، اشکالات سوالات درس شیمی را اعلام و اعتراض کردیم؛ ما اعلام کردیم به دلیل شرایط خاص خانواده‌ها و دانش‌آموزان در دوران کرونا، برگزاری کنکور در سطح دشوار به خصوص در درس شیمی به مسائل عاطفی و روانی دانش آموزان می‌افزاید. امسال سوالات کنکور هم از بعد کیفی و هم از بعد کمّی دارای مسائل و مشکلات متعدد بود.

ملکی بیان کرد: طی بررسی‌ای که انجام شد، در درس ریاضی رشته ریاضی ۸ سوال (معادل ۱۴ درصد) خارج از کتاب درسی و ۱۳ سوال (معادل ۲۴ درصد) خارج از اهداف کتاب درسی و یک سوال اشتباه بود!

وی ادامه داد: براساس همین مستندات، یک سوال خارج از کتاب و بدون گزینه صحیح، ۷ سوال (معادل ۱۳درصد) با دشواری بسیار بالا، ۱۶ سوال (معادل ۲۹ درصد) که این موارد مربوط به سوالات درس ریاضی در رشته ریاضی است.

۳۰ درصد سوالات ریاضی رشته علوم تجربی خارج از اهداف کتاب بود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: با بررسی در درس ریاضی رشته تجربی هم مشخص شد ۲ سوال (معادل ۷ درصد)، ۹ سوال معادل ۳۰ درصد خارج از اهداف کتاب، ۲ سوال بدون گزینه صحیح و ۳ سوال با دشواری بسیار بالا را به خود اختصاص می‌دهد. البته در اینجا بیشترین تاکید ما به سوالاتی است که یا خارج از کتاب یا خارج از اهداف کتاب درسی است که این‌ها به طور مشخص و طی کار کارشناسی به دست آمده است.

وی افزود: در درس ریاضی رشته انسانی ۶ سوال خارج از اهداف کتاب درسی و ۸ سوال معادل ۴۰ درصد با دشواری بالا وجود داشت.

ضرورت تشکیل کارگروه مشترک برای رسیدگی به اعتراض دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر تشکیل کارگروهی مشترک برای رسیدگی به اعتراض‌های دانش آموزان بیان داشت: پیشنهادم این است که کارگروهی با حضور کارشناسان سازمان پژوهش تشکیل شود و به طور دقیق و علمی مشخص شود که آیا این مسائلی که مطرح می‌کنیم واقعی هستند؟ آن چه که اعلام کردیم منطبق بر واقعیت بوده و با استانداردهای معین کاملا منطبق است.

سوال ۵ درس فارسیِ گروه هنر از حذفیات کتاب بود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه این اشکالات در سوالات مختص ریاضی نیست، تصریح کرد: ما در سوالات فارسی هم این مسائل را دیدیم؛ به عنوان مثال در سوال ۵ درس فارسی گروه هنر نکاتی آمده که از حذفیات کتب درسی بوده، سوال ۱۵ در گروه آزمایشی هنر همین وضعیت را دارد، سوالات ۷ و ۱۳ فارسی گروه آزمایشی علوم انسانی نیز از بخش حذفیات بوده است. این‌ها مواردی نیست که حدس و گمان باشد. بلکه مستنداتش موجود است و به طور دقیق بررسی شده است.

سوال‌های ۲۰۱ و ۲۲۲ درس شیمی خارج از اهداف کتاب درسی طرح شد

این مقام مسئول ادامه داد: سوالات شیمی هم توسط همکارانم بررسی شد که آن‌ها هم مشکل داشت؛ به عنوان مثال پرسش‌های ۲۶۹ و ۲۳۸جزو اهداف آموزشی کتاب نیست و پرسش‌های ۲۰۱ و ۲۲۲ خارج از اهداف کتاب درسی است. البته مایل نبودیم این موارد را به رسانه‌ها بکشیم.

وی تاکید کرد: کتاب‌های درسی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید شده و خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز از ما انتظار دارند مدافع منافع یادگیری آن‌ها باشیم، ما قبلا حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم اگر این طور نبود سازمان سنجش می‌توانست بگوید که حذفیات را به آن‌ها اعلام نکرده بودید یا دیر اعلام کردید؛ انتظار نداشتیم این موارد مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد. مسئله این است که دانش آموزان نتوانستند این سوالات پاسخ دهند؛ مشخصا دانش آموزان اولین تستی که می‌زنند مربوط به درس ریاضی است و با سوالاتی مواجه می‌شود که در حذفیات اعلام شده و به طور طبیعی از نظر روانی بهم می‌ریزند و به احتمال زیاد نتوانستند دیگر سوالات را پاسخ دهد.

ملکی درباره امکان اعتراض داوطلبان از سوالات کنکور در سایت سازمان پژوهش گفت: ما در سایت سازمان امکانی را قرار داده‌ایم که به طور مرتب و به طرق مختلف به ما اعتراض کردند؛ البته صاحبنظران حوزه ریاضی و تعدادی از دبیران نیز در جهت دشوار بودن سوالات ریاضی کنکور و ضایعات روحی و روانی که این مسئله در جامعه ایجاد کرده، بیانیه‌ای را منتشر کردند.

از منافع دانش آموزان دفاع می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتمام کنکور انتظارتان از سازمان سنجش چیست و آیا آن‌ها می‌توانند در پذیرش داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ تغییراتی ایجاد کنند و آیا این به کنکور ۱۴۰۱ موکول می‌شود؟ افزود: انتظار داریم تدبیری بیندیشند. مسئله دار بودن این سوالات را سازمانی بیان می‌کند که کتابهای درسی را تالیف کرده است. وقتی سازمانی که خودش کتاب‌های درسی را تولید کرده به این نتیجه رسیده که برخی از سوالات خارج از اهداف کتاب و برخی از سوالات از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده است؛ بر خودمان وظیفه می‌دانیم از منافع دانش آموزان دفاع کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: فکر می‌کنم کارگروه مشترک ما و سازمان سنجش و تعدادی از صاحب نظران موارد را بررسی کرده و با توجه به قوانین موجود راهکارهایی ارائه دهند؛ آنچه مسلم است هرگز صلاح نمی‌دانم که این قضیه به سال آینده موکول شود، چون الان خانواده‌ها و دانش آموزان نگران هستند و الان باید به آنان پاسخ داد.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص گفته رئیس سازمان سنجش که اعلام کرده فقط ۵ سوال خارج از کتاب درسی بوده است، یادآور شد: جالب این است که این ۵ سوال هم بعد از نامه‌ای که ما به سازمان سنجش نوشتیم مورد پذیرش قرار گرفت. اول این را هم نمی‌پذیرفتند ولی بعد این پنج سوال را پذیرفتند. حرفمان این است که استانداردهایی که اعلام کردند بالاتر از ۵ سوال بوده و محدود به ریاضی نیست بلکه در سایر دروس هم اشکالات وجود دارد. بیشترین اشکالات مربوط به درس ریاضی است.

مراعات حال دانش‌آموزان را در شرایط کرونا نکردند

ملکی در پاسخ به این سوال که در کنکور امسال چه تعداد سوال از بخش حذفیات کتاب‌های درسی بود؟ گفت: در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی ۶ سوال بوده که جمعاً می‌شود ۱۴ سوال. در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال خارج از اهداف کتاب درسی طرح شده بود. همچنین در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی دو سوال اشتباه بود. همچنین ۷ سوال در رشته ریاضی، ۳ سوال در رشته تجربی و ۸ سوال در رشته انسانی با دشواری بسیار بالا بود.

رئیس سازمان پژوهش تاکید کرد: با توجه به آموزش مجازی دانش آموزان در شرایط کرونایی قاعدتا باید مراعات حال دانش آموزان را می‌کردند که متاسفانه نه تنها مد نظر قرار ندادند، بلکه سوالاتی با دشواری بسیار بالا و تعداد قابل توجهی نیز خارج از کتاب درسی بوده است.

کد خبر 613882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha