سازمان ناظر دارویی کوبا اعلام کرد که به واکسن کرونای ساخت این کشور به نام «ابدالا» (Abdala) که قبلا هم به طور عمومی به مردم این جزیره دریای کارائیب تزریق شده بود، مجوز مصرف اضطراری داده است.

Abdala

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دادن این مجوز به این واکسن کرونا که نامش (ابدالا یا عبدالله)  را از شعر حماسی معروفی از خوزه مارتی، قهرمان استقلال کوبا، گرفته است و کوبا می‌گوید ۹۲.۸ درصد در پیشگیری از کرونا اثربخشی دارد، به تایید شدن آن در کشورهای خارجی و فروش آن کمک خواهد کرد.

مقامات کوبا می‌گویند انتظار می‌رود یک واکسن دیگر کرونای تولید داخلی این کشور با نام «سوبرانا ۲» (استقلال ۲) نیز در چند هفته آینده مجوز بگیرد. کوبا می‌گوید واکسن سوبرانا ۲ به صورت دو دوز به علاوه یک دوز یادآور به نام «سوبرانا پلاس» در کارآزمایی‌های بالینی مرحله نهایی ۹۱.۲ درصد اثربخشی در برابر کروناویروس داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ایران، آرژانتین و ویتنام گفته‌اند که علاقمند به تولید این واکسن کوبایی هستند و جامائیکا و مکزیک از جمله کشورهایی هستند که برای خرید آن ابراز علاقه کرده‌اند.

قرار است هر دو واکسن سوبرانا ۲ و ابدالا برای تایید سازمان جهانی بهداشت فرستاده شوند.

مقامات کوبا می‌گویند در مجموع پنج واکسن نامزدشده برای کرونا (شامل سوبرانا ۲ و ابدالا) دردست تولید دارند.

هر دو واکسن سوبرانا ۲ و ابدالا واکسن‌های از نوع زیرواحد پروتئینی حاوی پروتئین‌های شاخکی یا گل‌میخی کروناویروس هستند که باعث اتصال و ورود ویروس به درون سلول می‌شود. پاسخ ایمنی بر ضد این پروتئین‌ها می‌تواند مانع ورود ویروس به سلول‌ها و تکثیر آنها شود

کد خبر 613459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha