مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

استان ایلام سینما ندارد و ساخت «سینما امید» هم با گذشت نزدیک به 2سال همچنان سرنوشت نامعلومی دارد.

سینما ایلام

مریم عبدلی-همشهری آنلاین:

استان ایلام با جمعیتی بیش‌از 580هزارنفر، در کنار همه محرومیت‌هایی که دارد، از امکانات فرهنگی مناسب هم بهره‌ای نبرده و تنها سینمای این استان نیز چند سال پیش به ویرانه و پس از آن به محل پارکینگ خودروها تبدیل شد؛ حالا مردم ایلام از استان‌شان به‌عنوان استانی بدون سینما نام می‌برند و به اسکلتی فلزی که قرار است در آینده‌ای نامعلوم تبدیل به سینما «امید» شود، دل خوش کرده‌اند تا شاید بتوانند فیلم‌های روز را روی پرده نقره‌ای تماشا کنند. 

 از سینما خاطراتش مانده
سال 92 بود که سینما قدس، تنها سینمای شهر و استان ایلام با خاک یکسان شد تا روی ویرانه‌های این سینما، سینمایی امروزی با تجهیزات به‌روز سبز شود؛ وعده‌ای که هیچ‌گاه عملی نشد. 8سال است که سینما قدس ایلام تبدیل به زمینی خاکی برای پارک خودروها شده و ۱۸سال هم از متروکه ماندن سینما هنر آبدانان می‌گذرد.

وحید باغی ۴۲ساله از شهروندانی است که همیشه یک پای ثابت سینما قدس ایلام بود. او به همشهری می‌گوید: از دوره نوجوانی پایم به سینما باز شد و هر وقت که از خیابان رد می‌شدم، به‌دنبال نام جدیدی روی تابلو بزرگ و سفید رنگ سینما بودم. هنوز خاطراتم را در راهروی سینما، مغازه اغذیه‌فروشی و بلیت‌فروشی جست‌وجو می‌کنم؛ عکس‌هایی با کاغذهای مخصوص که فقط روی دیوار ورودی سینما بود. حالا اما همان سینما هم دیگر وجود خارجی ندارد تا بتوانم بچه‌هایم را برای دیدن فیلم به سینما ببرم. الان جای ساختمان تنها سینمای شهر، خودرو پارک می‌کنند تا بتوانند از بازار خرید کنند.

امیر حسن‌زاده، یکی دیگر از شهروندان جوان ایلامی، با بیان اینکه بعضی از فیلم‌ها در سالن اجتماعات ساختمان اداره ارشاد نمایش داده می‌شود، به همشهری می‌گوید: اگر بخواهیم فیلم‌های روز را تماشا کنیم، باید کلی منتظر بمانیم تا در سالن اجتماعات ارشاد روی پرده نمایش داده شود که آن‌هم تنها برخی از فیلم‌ها و به‌صورت محدود است. اینکه ما انتظار داشته باشیم شهرمان حداقل یک سینمای مستقل داشت باشد، توقع زیادی نیست.

وی ادامه می‌دهد: اگر سینما در شهر ایلام وجود داشته باشد، مردم مجبور نیستند به سینما فرهنگ یا همان سالن اجتماعات مجتمع فرهنگ و ارشاد بیایند. این مکان، اختصاصی برای سینما نیست. هم ظرفیت صندلی‌ها بسیار کم است و هم استانداردهای لازم مانند دیگر سینماها در نقاط مختلف کشور را ندارد. چند سال پیش هم وعده ساخت سینما امید را دادند که آن‌هم هنوز به نتیجه نرسیده است.

فرجام یک طرح ناتمام
قرار بود شهر ایلام، در طرح پردیس سینمایی امید و در راستای تحقق برنامه کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باهدف دسترسی فرهنگی و افزایش توان زیرساختی سینمای کشور در شهرهای فاقد سالن سینما، که دارای جمعیت بیشتری هستند، با محوریت شهرداری‌ها، صاحب سالن سینما شود که این طرح نیز بعد از گذشت سال‌ها درحد ساخت چند ستون به حال خود رها شده است. ۱۶مرداد سال ۱۳۹۸ کلنگ ساخت سینما امید شهر ایلام توسط شهرداری با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به زمین زده شده تا شاید بتوان نبود سینما را دراین شهر جبران کرد، اما با گذشت نزدیک به 2سال این سینمای شهر ایلام همچنان سرنوشت نامعلومی دارد.

معاون فنی و عمرانی شهردار ایلام یکی از دلایل طولانی شدن پروژه سینمایی امید شهر ایلام را حجم بالای خاک‌برداری عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به محوطه ۱۵هزار مترمکعبی این مجموعه فرهنگی، مرحله خاک‌برداری و آماده کردن بستر کار برای پیمانکار مربوطه به مدت 5ماه به طول انجامید که این خود می‌تواند یکی از دلایل مهم به تعویق افتادن بهره‌برداری از این طرح فرهنگی باشد.

علی رضازاده، درباره پیشرفت فیزیکی این پروژه عنوان می‌کند: اسکلت‌بندی و نصب ستون‌هایی در اندازه‌های مختلف بین ۵ تا ۱۱متری به دلیل وجود ۴سالن سینمایی مجزا از موارد ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی این طرح فرهنگی است. فاز اصلی و پایانی سینما امید اکنون طی درج آگهی در رسانه‌های مختلف به مناقصه گذاشته شده‌است و با پیمانکاران درحال مذاکره هستیم. امیدواریم با مشخص شدن برنده مناقصه، مراحل پایانی کار انجام و این پروژه تکمیل شود.

به گفته این مسئول، براساس برآوردهای اولیه، 5میلیارد تومان برای این پروژه فرهنگی پیش‌بینی شده که تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان آن هزینه‌شده و برای تکمیل طرح، به 3میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان دیگر نیاز است.

سالن اجتماعات، جایگزین سینما
مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی ایلام نیز عنوان «استان بدون سینما» را برای ایلام قبول ندارد و به همشهری می‌گوید: سینما قدس مالک خصوصی داشت و با اینکه دراین چند سال که از تخریب این سینما می‌گذرد، ما بارها با مالک این بنا صحبت کردیم و قول مساعدت داده‌ایم، اما کم‌کاری ازسوی مالک بوده‌است و نمی‌توان مالک را مجبور به ساخت سینمای جدیدی کرد.

عمران خودآموز با بیان اینکه سالن اجتماعات اداره ارشاد اکنون به سینما تبدیل شده‌است، می‌افزاید: تجهیزات به‌روز سینما را به سالن اجتماعات اداره ارشاد آوردیم تا مردم بتوانند به‌راحتی فیلم‌های روز را دراین سالن تماشا کنند. حتی در زمان جشنواره فیلم فجر نیز فیلم‌های جشنواره را برای شهروندان دراین سالن اکران کردیم. وی ادامه می‌دهد: همچنین در شهرهای ایوان و آبدانان نیز سالن‌های اجتماعات اداره‌های ارشاد این شهرستان‌ها به سینما تبدیل شده و به‌زودی در شهرستان‌های ملک‌شاهی، دره دشت و چرداول نیز سالن اجتماعات ارشاد به تجهیزات روز مجهز می‌شود و این سالن‌ها نیز حکم سینما را پیدا خواهند کرد.

این مسئول معتقد است فرقی میان این سالن‌ها و سینمای مستقل وجود ندارد و اضافه می‌کند: سعی ما براین است که تا تکمیل شدن سینما امید، زیرساخت‌های فرهنگی را در استان افزایش دهیم و مردم بتوانند فیلم‌های اکران شده را به‌روز ببینند.

حمایت از بخش‌خصوصی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام درباره وقفه به وجود آمده در ساخت سینما امید نیز می‌گوید: با توجه به اینکه شهرداری ایلام مجری پروژه سینمایی امید بوده، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به‌عنوان یکی از متولیان فرهنگی استان، دراین زمینه حمایت‌های لازم را از پروژه انجام داده است، اما شیوع کرونا سبب شد ساخت این سینما به تعویق بیفتد، اما با رفع مشکلات موجود و جایگزینی پیمانکار جدید، عملیات اجرایی سینما امید شهر ایلام به‌زودی ازسر گرفته خواهد شد و سعی ما این است که تا آخر تابستان حداقل فاز یک این پروژه که همان ساخت و تکمیل بناست، به بهره‌برداری برسد.

خودآموز با بیان اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد کمک به شهرداری در زمینه تأمین منابع مالی باهدف تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه سینما امید است، می‌افزاید: این اداره‌کل تاکنون ۷۰۰میلیون تومان از طریق سازمان سینمایی کشور به این پروژه تزریق کرده و همچنین برای تکمیل آن یک میلیارد تومان دیگر اختصاص داده شده است و امیدواریم سال آینده این پروژه به‌طورکامل افتتاح شود.

وی همچنین اضافه می‌کند: اداره ارشاد از بخش‌خصوصی برای ساخت سینما در شهرهای ایلام حمایت خواهد کرد و شهرداری نیز آماده دادن امکانات به این بخش خواهد بود.

کد خبر 613349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha