مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

مسئولان همچنان از رایزنی‌ برای حضور بازرگانان داخلی و خارجی برای خرید خرمای جنوب استان خبر می‌دهند.

خرما

به گزارش همشهری آنلاین، گزارش‌ کارشناسان حوزه کشاورزی کرمان نشان می‌دهد عملکرد نخلستان‌های این استان هم ازنظر کمی و هم ازنظر کیفی خوب است و انتظار می‌رود نخل‌داران کرمانی امسال محصول باکیفیت و خوبی را از نخلستان‌های خود برداشت کنند. خرمای کرمان درحالی شهره بازارهای داخلی و حتی جهانی است که بخش قابل‌توجهی از آن در جنوب این استان برداشت می‌شود.

فصل برداشت خرما درحالی درجنوب استان کرمان فرا می‌رسد که نخل‌داران این منطقه با مشکلاتی در حوزه نگهداری و فروش محصول خود مواجه هستند؛ دغدغه‌هایی که مسئولان استان اظهار می‌کنند برای رفع آنها چاره‌اندیشی‌های لازم انجام شده و مشکلی در زمینه نگهداری و فروش محصول خرمای این منطقه وجود ندارد. تدارک بازارهای صادراتی ازجمله اقدام‌هایی است که قرار شده با هماهنگی 3وزارتخانه جهاد کشاورزی، امورخارجه و صمت شرایطی را مهیا کند تا نخل‌داران جنوب کرمان از سود حاصل از دسترنج خود بهره‌مند شوند.

آموزش و بازاریابی
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری دراین باره اظهارکرد: خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، بر عملکرد نخلستان‌های جنوب استان تاثیر چندانی نداشته، چراکه منابع تأمین آب نخلستان‌های این منطقه زیر زمینی است و هنوز خشکسالی منابع آب زیرزمینی را با تنش روبه‌رو نکرده‌است. 

«سعید برخوری» افزود: ازسوی دیگر، با گرم‌شدن هوا و کاهش کشت محصولات صیفی، کشاورزان هم فرصت کافی و هم آب مورد نیاز را برای آبیاری نخلستان دارند و می‌توان به عملکرد مثبت نخلستان‌های جنوب کرمان امیدوار بود.

وی درباره حمایت‌های اداره جهاد کشاورزی جنوب استان از صاحبان نخلستان‌ها عنوان کرد: تلاش کرده‌ایم سرمایه‌گذاران و تجار داخلی و خارجی علاقه‌مند به خرید خرمای کرمان را به استان دعوت و درباره خرید محصول خرما رایزنی کنیم که خوشبختانه تعدادی از این سرمایه‌گذاران در روزهای اخیر وارد منطقه ‌شدند و امیدواریم به‌زودی روند کار خرید و صادرات خرما آغاز شود.  

برخوری تصریح کرد: همچنین برای آموزش کشاورزان جنوب کرمان به‌منظور فراگیری شیوه‌های اصولی بسته‌بندی خرما، اقدام‌هایی انجام شده تا محصولات برداشت شده با کم‌ترین میزان هدر رفت، برای فروش و صادرات تحویل تجار داده شود.

آمادسازی سردخانه‌های
رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان درباره آمادسازی سردخانه‌های استان برای تحویل گرفتن محصول خرما نیز گفت: تلاش ما براین است که در مرحله نخست خرمای استان را به‌فروش برسانیم و صادر کنیم. همچنین پیش‌بینی کرده‌ایم اگر محصولی به فروش نرسید، امکانات لازم برای فرستادن محصولات به سردخانه‌ها فراهم باشد. برهمین اساس اکنون همه سردخانه‌ها آمادگی تحویل گرفتن محصولات کشاورزان این منطقه را دارند.

وی درباره تأثیر منفی قطع برق بر کیفیت محصولات سردخانه‌ای هم عنوان کرد: بی‌شک این اتفاق می‌تواند به هر محصول سردخانه‌ای صدمه وارد کند، اما از آنجا که معمولا محصول خرمایی که وارد سردخانه‌ می‌شود مربوط به خرماهایی است که اواخر شهریورماه برداشت می‌شوند و تا آن‌موقع با خنک شدن هوا و کاهش مصرف پیش‌بینی می‌شود قطع برق وجود نخواهد داشت، آسیبی به خرماهای سردخانه‌ای وارد نخواهد شد.

تولید ۳۰۰هزارتن خرما 
نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم دراین زمینه به ظرفیت‌های تولید خرما در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: سالانه ۳۰۰هزارتن خرما تولید دراین منطقه تولید می‌شود که متوسط تولید در هرهکتار باغ خرما دراین منطقه، از متوسط عملکرد کشوری بالاتر و حدود یک‌ونیم برابر بیشتر است.

«ذبیح‌الله اعظمی» بیشترین نوع رقم خرمای منطقه جنوب کرمان را از نوع کلوته عنوان کرد و افزود: این خرما مورد توجه کشورهای منطقه اوراسیا قرار دارد.

وی همچنین از پیگیری و برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات محصول خرمای کشور توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، امورخارجه و صمت خبر داد و افزود: با توجه به فصل برداشت و وجود خرمای مازاد نیاز در کشور، کمیسیون کشاورزی مجلس‌شورای اسلامی در نامه‌ای به 3وزارتخانه، پیگیر یافتن بازارهای جدید و آینده‌نگری برای فروش محصول تولیدی خرمای کشور شد.

اعظمی اظهارکرد: دراین نامه مقرر شد معاونت اقتصادی و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاونت توسعه تجارت وزارت صمت، همکاری‌های لازم را دراین زمینه با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

وی ادامه داد: این نامه با امضای مجمع نمایندگان استان‌های خرماخیز کشور و تعدادی دیگر از نمایندگان، از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای‌اسلامی درحال پیگیری است.
 اعظمی تصریح کرد: بیشتر خرمای کشور در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، یزد و خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

برپایی میز خرما
نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین از برنامه‌ریزی برای برپایی میز خرما در شهریورماه سال‌جاری خبرداد و گفت: برپایی این نشست نقش مهمی در رفع مشکل نخل‌داران کشور دارد. برهمین اساس از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزرات امورخارجه و وزارت صمت پیگیر برپایی این میز خرما هستیم.

اعظمی به برگزاری میز خرما در سال‌گذشته در معاونت توسعه تجارت وزارت صمت و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت: با برپایی این میز، شاهد رونق بازار خرما و افزایش قیمت خرما تا 4برابر در بعضی از ارقام بودیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم با برپایی دوباره میز خرما، شاهد افزایش قیمت این محصول در فصل برداشت در سطح کشور و خوشحالی نخل‌داران باشیم.

کد خبر 613318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha