وزیر امور خارجه ایران و دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین با صدور پیام‌های جداگانه درگذشت احمد جبرئیل، بنیانگذار و دبیر کل جبهه خلق فلسطین را تسلیت گفتند.

احمد جبرئيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و سخنگویی وزارت امورخارجه، در متن پیام دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آمده است:

«درگذشت مجاهد نستوه، مبارز خستگی‌ناپذیر، جناب آقای احمد جبرئیل دبیر کل محترم جبهه خلق برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) باعث تاسف و تالم اینجانب و دوستداران ایشان و محبین محور مقاومت گردید.

ملت مظلوم فلسطین، مجاهد و مبارز بزرگی را از دست داد که عمر خود را صرف مبارزه برای آزادی قدس شریف کرد. اینجانب این ضایعه غمبار را به خانواده محترم ایشان، رهبران و اعضای جبهه خلق( فرماندهی کل) و همه دوست داران آن مرحوم تسلیت عرض می نمایم. از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

حسین امیرعبداللهیان، دبیر کل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی هم درگذشت احمد جبرئیل دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) تسلیت گفت. امیرعبداللهیان افزود: درگذشت احمد جبرئیل را که از رهبران و فرماندهان مبارز فلسطینی بود و به مبارزه مسلحانه برای آزادی فلسطین از لوث صهیونیست‌ها ایمان داشت به ملت قهرمان و مبارز فلسطین و مقاومت تسلیت می‌گویم.

وی گفت: ملت فلسطین با فرماندهی وداع می‌کند که زندگی خود را وقف مبارزه با رژیم جعلی اسراییل، آزادی مسجدالاقصی و سرزمین اشغالی فلسطین کرد. هرگز مبارزات و فداکاری‌های این مبارز و قهرمان فلسطین فراموش نخواهد شد و مقاومت و جوانانی که در این مکتب آموزش دیده‌اند و تربیت شده‌اند راه او را با قدرت ادامه خواهند داد و بی‌تردید قدس شریف و سرزمین فلسطین با پایمردی آنها آزاد خواهد شد.

احمد جبرئیل ملقب به ابوجهاد، بنیانگذار و دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل روز چهارشنبه در سن ۸۳ سالگی در یکی از بیمارستان‌های شهر دمشق، پایتخت سوریه درگذشت. جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل سال ۱۹۶۸ به همت جبرئیل تاسیس شد و سال ۱۹۸۴ با جدایی از سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، شهر دمشق را به عنوان مقر اصلی خود برگزید.

دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل سال ۱۹۳۸ در شهرک یازور نزدیک شهر ساحلی یافا در غرب فلسطین به دنیا آمد و ۱۰ سال بعد در پی نخستین جنگ میان اعراب و رژیم صهیونیستی همراه خانواده خود به سوریه مهاجرت کرد؛ جایی که به افسر ارتش این کشور تبدیل شد. جبرئیل سال ۱۹۵۹ سازمان شبه نظامی جبهه آزادی فلسطین را بنیان نهاد و در ۱۹۶۸ موسس جبهه مردمی برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل لقب گرفت.

جبرئیل بر اجرای دو قرارداد مبادله اسرا میان جبهه و رژیم صهیونیستی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۵ نظارت داشت؛ جایی که در مجموع ۱۲۲۶ اسیر فلسطینی، عرب و خارجی در زندان‌های این رژیم از جمله شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در برابر چهار سرباز صهیونیست آزاد شدند. وی سال ۱۹۹۳ از لبنان به سوریه نقل مکان کرد و سال ۱۹۹۶ از آنجا راهی ایران شد. جبرئیل در ۲۰۰۲ بار دیگر به سوریه بازگشت و در دیدارهای آشتی گروه‌های فلسطینی شرکت کرد.

کد خبر 613019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha