نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای معاملات کمتر از یک سال ۳۵ درصد است، گفت: می‌توان پس از ایجاد ثبات در بازارها این رقم را کاهش داد.

مالیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، احسان خاندوزی در اختتامیه همایش نقد و بررسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه افزود: ترجیح ما در کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که امروز در خصوص نهایی شدن لایحه مالیات بر عایدی صحبت می‌کردیم اما در سطوح بالاتر در دولت موانعی پیش آمد که این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: هر چند که در سطر به سطر طرح موجود با کمک سازمان مالیاتی و نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و دوستان دیگر به این نقطه رسیده است. در حال حاضر چهار بازار در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده است اما در کنار آن معافیت‌هایی نظیر معافیت داشتن منزل و خودرو به تعداد اعضای خانوار در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ عایدی‌های سرمایه موجود در این طرح به دو دسته تقسیم شده است. دسته اول عایدی است که مربوط به معامله‌های کم‌تر از یک سال است که نرخ آن برای دارایی‌های مختلف به صورت میانگین ۳۵ درصد است.  

همچنین در خصوص دارایی‌های طلا و ارز از اظهارنامه‌های الکترونیکی کمک گرفته می‌شود. برای جلوگیری از دور زدن قانون، اشخاص حقوقی شامل این طرح شده‌اند.  

لازمه اجرای درست این طرح این است که حساب‌های تجاری و غیر تجاری افراد تفکیک شود و در نهایت پوشه مالیاتی مودی را تکمیل کند. تصور ما این است که اجرای این مصوبه می‌تواند بستر مناسبی را برای اجرای PIT فراهم کند و کشوری که نتواند این مصوبه را اجرا کند، نمی‌تواند  PIT را نیز اجرا کند.

خاندوزی در خصوص شمولیت بازارها گفت: در حال حاضر نتوانستیم که شمول این طرح را شامل تمام بازارها کنیم و مسئله سهام در این قانون دیده نشده است که البته می‌تواند در آینده اصلاح شود و در آینده شامل تمام بازارهای مالی شود.  

وی اضافه کرد: تفکر ما این است که اصلا این قانون باید کارکرد تنظیم کنندگی داشته باشد. در حال حاضر ما دچار یک هرج و مرج در بازارهای مالی هستیم بنابراین سخت‌گیری در اجرای این طرح لازم است. می‌توان پس با ثبات‌تر شدن بازارهای مالی نرخ مالیات بر عایدی سرمایه را کاهش داد.

آیا مالیات بر عایدی سرمایه باید مشمول تعدیل تورمی شود؟

برخی خواستار تعدیل تورمی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند،  تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه به معنی آنست که بخشی از تورم را برای کسانی که خود موجب تورم شده‌اند، ببخشیم.
در همین زمینه یک کارشناس حوزه مالیات گفت:  برخی خواستار تعدیل تورمی در طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند،  تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه به معنی آنست که بخشی از تورم را برای کسانی که خود موجب تورم شده‌اند، ببخشیم.

علی ملک‌زاده افزود: بنابراین باید هدف خود را از عایدی سرمایه مشخص کنیم؛ اگر هدف تنظیم‌گری داریم باید به سمت نرخ‌ها و معافیت‌ها و دایره شمول برای تنظیم اقتصاد برویم و اگر هدف درآمدی است کاملاً متفاوت خواهد بود. اینکه می‌گوییم مالیات بر عایدی سرمایه نباید تعدیل تورم شود به دلایلی از جمله مخدوش شدن عدالت، منفعت بردن ثروتمندان، بی اثر شدن عایدی سرمایه در جلوگیری از تورم است و اگر مالیات بر عایدی سرمایه تعدیل تورمی می‌شود باید سایر مالیات‌ها نیز تعدیل شود.

کد خبر 612955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha