حرکت صفحه‌های زمین و فشرده شدن آن در جنوب رشته کوه‌های البرز، قله چین کلاغ را در مسیر دره سعادت‌آباد به وجود آورده است.

قله شميران

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی:  چین کلاغ، نزدیک‌ترین قله از رشته کوه‌های البرز به تهران است که برای صعود به آن باید پی ۴ ساعت کوهپیمایی را به تن بمالید. هرچقدر این نام برای کوهنوردان زنگی آشنا دارد، اهالی شهر با آن بیگانه‌اند و چندان نام و نشانی از آن سراغ ندارند. این قله که در همسایگی درکه قرار گرفته، یکی از امن‌ترین مسیرهای صعود انفرادی در تهران است و درخت‌ها و طبیعت سرسبزش میزبان سر به راهی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است.  

چین کلاغ در بهار و تابستان بوی پونه و آویشن می‌دهد. با آفتابی که با سرمستی و فارغ از کرونا و گرانی و قطعی برق و دیگر دغدغه‌های نوع بشر ساکن شمیران، روی دشت‌های سرسبز کوهستانی و درختان این قله آرام می‌نشیند. این توصیفی است که «مهیار خسروی» از کوهنوردان شمیران از قله چین کلاغ می‌کند.

او که مثل اغلب اعضای تیم‌های کوهنوردی شمیران بارها به این قله سر زده و شب‌مانی در آن را تجربه کرده است می‌گوید: «از دور که به این قله نگاه می‌کنید، سطح آن به‌صورت کوه‌های چین خورده به چشم می‌آید. در این منطقه کلاغ به وفور پیدا می‌شود و به همین دلیل نام آن را چین کلاغ گذاشته‌اند. چین کلاغ قله صعب‌العبوری نیست و با حدود ۴ ساعت کوهنوردی در تابستان می‌توان به این قله رسید. به همین دلیل هم کوهنوردان معمولاً برای صعود به دیگر قله‌ها به اینجا مراجعه می‌کنند و بعد از شب‌مانی یا استراحت در چین‌کلاغ راهی دیگر قله‌های شمیران می‌شوند.»

  • دره جنی

بوی پونه‌های چین کلاغ

غار دوسنگ یکی از دیدنی‌های مسیر کوهنوردی به چین کلاغ است و همان‌طور که از اسمش پیداست با کنار هم قرار گرفتن ۲ صخره بزرگ تشکیل شده است. مسیر قله چین کلاغ توقفگاه‌های معروف دیگری هم دارد که یکی از آنها «چشمه» است؛ آب باریکه خنکی که از دل سنگ‌ها می‌جوشد و در زمین جاری می‌شود.

«عباس ثنایی» از کوهنوردان قدیمی منطقه شمیران می‌گوید: «بارش برف در ارتفاعات چین کلاغ از پاییز شروع می‌شود. به همین دلیل با چند ساعت کوهنوردی در این فصل می‌توان به برف تازه رسید. قله در این فصل باد و سوز گزنده‌ای دارد. در شیب‌ها و یال‌هایی که نزدیک قله هستند و زیر تابش مستقیم آفتاب، برف‌ها آب می‌شوند. اما دم غروب و با سردتر شدن این سوز، برف‌هایی که در حال آب شدن هستند دوباره یخ می‌زنند و قندیل‌های فراوانی در مسیر رسیدن به قله ایجاد می‌کنند. این قندیل‌ها یکی از شناسنامه‌های چین‌کلاغ هستند.»
«دره دیوانه» یا «دره جنی» هم از دیگر دیدنی‌هایی است که با صعود به چین کلاغ می‌توانید از کنارش عبور کنید و به تماشای طبیعتش بنشینید. چین کلاغ با ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متری‌اش نزدیک‌ترین قله از رشته کوه‌های دماوند به تهران به شمار می‌رود. این منطقه کوهستانی‌گونه‌های جانوری مختلفی از جمله کلاغ ابلق، روباه، جوجه تیغی، خرگوش کوهی، موش صحرایی، شغال طلایی و... دارد. در این فصل از سال افراد زیادی برای چیدن سبزی‌های کوهی و گیاهان مخصوص به این منطقه می‌روند؛ در حالی که اداره محیط‌زیست به دلیل کاهش بارندگی و کاهش مراتع، شهروندان را از این کار منع کرده است.  

  • خودرو در پیاده راه
بوی پونه‌های چین کلاغ
مجید قاسمی /از کاسبان میدان درکه


میدان درکه یکی از مسیرهای معمول صعود به چین‌کلاغ را پیش پای شما می‌گذارد؛ میدانی که تا چند سال در کوچه‌های بالای آن تنها ساکنانی که پارکینگ داشتند اجازه‌ تردد با خودرو را داشتند. اما در یکی دو سال گذشته‌ تردد خودروها نه تنها در این کوچه‌پسکوچه‌ها، بلکه در مسیرهای مالرو کوهستانی هم به چشم می‌خورد.

«مجید قاسمی» از کاسبان میدان درکه که سال‌هاست کوهنوردی هم می‌کند می‌گوید: «اتفاق عجیبی که اخیراً با آن مواجه شده‌ام این است که افراد با خودرو به مسیرهای مالرو درکه می‌آیند. این مسیرهای خاکی اصلاً ظرفیت عبور خودرو را ندارند و تردد خودروهای شخصی در این مسیر می‌تواند هم برای سرنشینان خودرو خطرناک باشد و هم افرادی که در این مسیرها کوهپیمایی می‌کنند.»

این‌ ترددها صرفاً مخصوص خودروهای آفرود نیست و ماشین‌های سواری معمولی هم‌ ترددشان در جاده‌های مالرو درکه کم نیست. قاسمی می‌گوید: «اگر مردم می‌خواهند برای استفاده از طبیعت به کوهستان بیایند، منطقی‌ترین راه این است که پیاده به کوه بروند. نه اینکه خودرو را به این مسیرهای بکر و طبیعی بیاورند و به طبیعت آسیب برسانند. درحالی که در این مسیرها حتی‌ تردد موتورسیکلت هم ممنوع است؛ چه برسد به‌ تردد خودرو! اینکه این خودروها چگونه به اینجا راه پیدا می‌کنند هم موضوع عجیبی است. این جاده مالرو هیچ جایی برای دور زدن ندارد. یعنی قاعدتاً خودروها برای برگشت باید دنده عقب به پایین برگردند.»

  • این مسیرها به چین‌کلاغ می‌رسد

برای رسیدن به چین کلاغ ۳ مسیر اصلی وجود دارد؛ برای عبور از نخستین مسیر کافی است خود را به سعادت‌آباد و میدان بهرود برسانید؛ درست انتهای خیابان فاتحیان، جایی که شهرک مسکونی بام تهران به انتها می‌رسد و دره سعادت‌آباد پیش رویتان گسترده می‌شود نقطه شروع نخستین مسیر چین کلاغ است. برای گذر از ۲ مسیر دیگر باید خود را به میدان درکه برسانید؛ حالا باید خود را به مسیر پلنگ‌چال و دره کارا برسانید. چین کلاغ در مسیر میدان درکه به قله پلنگ‌چال قرار دارد. برای حرکت در سومین مسیر هم باید بعد از رسیدن به میدان درکه، مسیر سه‌راه معدن و دره معدن را در پیش بگیرید. برای رسیدن به این قله ۳ تا ۴ ساعت کوهپیمایی مداوم نیاز دارید.  
 

کد خبر 612834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha