سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه استفاده از داروهای شرکت‌های روش و سانوفی را که در اصل برای درمان التهاب روماتیسمی مفاصل (آرتریت روماتوئید) ساخته شده‌اند، برای افراد دچار بیماری شدید کووید-۱۹ توصیه کرد.

ًRoche

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این توصیه سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از داروی «اکتمرا» (Actemra) ساخت شرکت روش و «کوزارا» (Kevzara) ساخت شرکت سانوفی به همراه داروهای استروئیدی یا کورتونی برای بیماران کرونا پس از آن صورت می‌گیرد که داده‌های به دست آمده از ۱۱۰۰۰ بیمار نشان داد این داروها خطر مرگ را کاهش می‌دهند.

یک گروه کارشناسی در سازمان جهانی بهداشت که درمان‌ها برای کرونا را ارزیابی می‌کنند، به این نتیجه رسید که درمان افراد دچار بیماری شدید و بحرانی کووید با این دو دارو که داروهای ضدالتهابی از نوع «آنتاگونیست‌های اینترلوکین-۶» هستند، «خطر مرگ و نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش می‌دهد.»

بر اساس آنالیز این سازمان، خطر مرگ در طول ۲۸ روز برای بیمارانی که یکی از این دو دارو را به همراه داروهای استروئیدی مانند دگزامتازون دریافت کرده بودند، ۲۱ درصد بود، در حالیکه در گروه با درمان استاندارد این میزان به ۲۵ درصد می‌رسید. این میزان کاهش به معنای آن است که به ازای هر ۱۰۰ بیمار این‌چنینی با دریافت این داروها چهار بیمار بیشتر زنده خواهند ماند.

از طرف دیگر، خطر بدتر شدن حال بیمار و نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی یا مرگ در گروهی که این داروها را به همراه داروهای استروئیدی دریافت می‌کردند، ۲۶ درصد بود، در حالیکه این میزان در گروه با درمان استاندارد به ۳۳ درصد می‌رسید. به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت این کاهش به معنای این است که به ازای ۱۰۰ بیمار این‌چنینی، هفت بیمار بدون نیاز به اتصال به دستگاه تنفسی مصنوعی زنده خواهند ماند.

این آنالیز شامل ۱۰۹۳۰ بیمار می‌شد که ۶۴۴۹ نفرشان یکی از این داروها و ۴۴۸۱ نفرشان درمان استاندار یا دارونما دریافت کرده بودند. این بررسی در چند مرکز بیمارستانی در انگلیس انجام شده و نتایج آن روز سه‌شنبه در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هم هفته گذشته مجوز مصرف اضطراری اکتمرا را برای درمان کووید-۱۹ صادر کرد.

بیشتر بخوانید:

سازمان جهانی بهداشت همچنین خواستار انجام اقداماتی برای تسهیل دسترسی به چنین داروهایی در کشورهای کم‌درآمد شده است که در حال حاضر با اوج‌گیری موارد کووید-۱۹ و انتشار گونه‌ی‌ دلتای کروناویروس مواجهند و در عین حال عرضه واکسن در آنها ناکافی است.

کد خبر 612728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha