وقتی حقی از ما ضایع می‌شود، سراغ مسئولان قضایی می‌رویم تا به شکایت ما رسیدگی کنند.

حقوق شهروندی

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی:  رسیدگی به این دعاوی هم مراحل خاص خود را دارد، اما در این منطقه جایی برای طرح شکایت از سازمان‌های خدماتی و انتظامی وجود ندارد. البته ساکنان مناطق دیگر همچنین مشکلی دارند و نمی‌دانند اگر حق آنها در سازمان‌هایی همچون آموزش و پرورش، نیروی انتظامی یا اداره‌هایی مثل آب، برق، گاز و... تضییع شد، به کجا مراجعه کنند. متأسفانه نبود یا دور بودن مجتمع‌های قضایی که به این امور رسیدگی می‌کنند، خیلی‌ها را از پیگیری حق خود منصرف می‌کند و همین موضوع ممکن است منجر به دلخوری شهروندان و ایجاد مشکلات مختلف برای آنها شود. این موضوع سبب شد تا نخستین دفتر ارتباطات و مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عامه در ساختمان شماره ۳ شهرداری منطقه۱۷ راه‌اندازی شود و از این پس اهالی می‌توانند به آنجا مراجعه و شکایات خود را اعلام کنند.

پیگیر حقوق شهروندی‌ات باش!
داود لطفی/ شهردار منطقه۱۷

شهردار منطقه۱۷ با اشاره به اهمیت راه‌اندازی نخستین دفتر ارتباطات و مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عامه در این بخش از پایتخت گفت: «اهمیت و ضرورت راه‌اندازی این دفتر در منطقه۱۷ به دلیل اینکه در این محدوده جغرافیایی دادسرا و مجتمع قضایی وجود ندارد، دوچندان است. منطقه۱۷ بافت متراکم جمعیتی دارد و مسائل و موضوعات مختلفی که مردم با آنها دست به گریبان هستند، نیازمند هماهنگی بین‌بخشی همه حوزه‌های اثرگذار در زیست شهری است. در این صورت مشکلاتی را که برای شهروندان وجود دارد، می‌توان با هماهنگی همه حوزه‌ها حل و شرایط مطلوب‌تری برای شهروندان فراهم کرد.»
«داود لطفی» ادامه داد: «بر همین اساس با توجه به پیشنهاد دادستان و استقبالی که شهرداری منطقه ۱۷ داشت، تصمیم گرفته شد تا این دفتر در ساختمان شهرداری منطقه ۱۷ راه‌اندازی و مستقر شود.»
 وی درباره علت راه‌اندازی دفتر مشارکت‌های مردمی پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عامه در شهرداری گفت: «از آنجا که شهرداری محل رجوع اقشار مختلف مردم و جزء نهادهایی است که بی‌واسطه با افراد زیادی ارتباط دارد و شهروندان می‌توانند خدمات مختلفی را در حوزه‌های مختلف شهری و خدمات شهری دریافت کنند، این دفتر در ساختمان شهرداری منطقه راه‌اندازی شد. با این اقدام، اگر شهروندان ایراد و مشکلی در هماهنگی نهادهای خدمات‌رسان از جمله حوزه‌های انتظامی و اداره‌های آب، برق، گاز و سایر دستگاه‌ها ببینند، می‌توانند به اینجا مراجعه و موضوع را طرح کنند. در این صورت کارشناسان حاضر در دفتر، به سرعت مشکلات مردم را پیگیری و رسیدگی می‌کنند و اگر تشخیص دهند که برای حل این معضلات نیاز به تعامل چند نهاد خدمت‌رسان وجود دارد، این کار با دستور دادستان انجام می‌شود.»
لطفی در پاسخ به این سؤال که معتمدان محلی و فعالان اجتماعی چگونه می‌توانند با این دفتر همکاری کنند، گفت: «استفاده از نظریات روحانیون، متفکران، معتمدان و همچنین کنشگرانی که دلسوزانه مشکلات مردمی را در این منطقه پیگیری می‌کنند، در فعالیت‌های این دفتر گنجانده شده و در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

پیگیر حقوق شهروندی‌ات باش!

  • حمایت قاطع قوه قضاییه برای احقاق حقوق عامه

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در آیین افتتاح دفتر ارتباطات و مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عامه با تأکید بر ایجاد ارتباط بین شهروندان با مدیریت شهری گفت: «شهرداری تهران با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف ارتباطی از جمله ۱۳۷ و ۱۸۸۸ بیشترین نقش را در ارتباط با شهروندان دارد.»

پیگیر حقوق شهروندی‌ات باش!
مسعود حمزه‌ای/ رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران


«مسعود حمزه‌ای» افزود: «شهروندان از طریق این سامانه‌ها می‌توانند شکایات و انتقادات خود را از مناطق بیست و دوگانه تهران گزارش دهند. درخواست‌های شهروندان در کمترین زمان به‌صورت سیستمی ثبت و پیگیری می‌شود.»
وی ادامه داد: «یکی دیگر از اقدام‌هایی که می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران بینجامد، ایجاد دفتر ارتباطات و مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم است که در کاهش حوادث و آسیب‌های اجتماعی مؤثر است.»
مدیرکل حقوقی شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: «یکی از برنامه‌های اصلی رئیس قوه قضاییه رسیدگی به حقوق عامه بود و سیاست این قوه حفظ این مهم در کنار حفظ بیت‌المال است.»
«سید امیرحسین شمسی» افزود: «از اسفند سال۱۳۹۷ تا امروز با حمایت قاطع قوه قضاییه مواجه بودیم و هرجا که به دنبال حقوق عامه بودیم مورد حمایت قرار گرفتیم به‌طوری که حدود ۱۶۵هکتار زمین شهرداری را که در اختیار افراد بود آزاد کردیم.»

پیگیر حقوق شهروندی‌ات باش!
محمد پیرگزی/ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه۱۸
  • آمار پرونده نزاع‌های خیابانی بالاست

کاهش رفت‌وآمد شهروندان و سرعت‌دهی به پیگیری شکایت‌ها و احقاق حق آنها بخشی از اهدافی است که با راه‌اندازی نخستین دفتر ارتباطات و مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم و دفاع از حقوق عامه در ساختمان شهرداری منطقه۱۷ دنبال می‌شود. سراغ «محمد پیرگزی» معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه۱۸ رفتیم تا ضمن آشنایی با این اهداف بدانیم بیشترین مشکلات قضایی ساکنان منطقه ۱۷ چیست.


 راه‌اندازی این دفتر در منطقه ۱۷ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
منطقه ۱۷ با وجود مساحت کم و جمعیت زیاد، همچنین تقدیم ۴ هزار شهید متأسفانه از دادسرا و مجتمع قضایی مستقل بی‌بهره‌است که علت آن نبود تجهیزات، نیروی انسانی و ساختمان در این بخش از پایتخت است. از زمانی که به‌عنوان مسئول قضایی مناطق ۱۷ و ۱۸ منصوب شدم، پیگیری این موضوع را در اولویت کارها قرار دادم، اما مهم‌ترین دغدغه ما این بود که ساکنان منطقه مجبور بودند برای پیگیری هر کار قضایی به منطقه ۱۸ بروند که این رفت وآمدها برای آنها سخت بود. بنابراین این دفتر در منطقه ۱۷ راه‌اندازی شد.


 یعنی از این پس ساکنان منطقه می‌توانند شکایات خود را اینجا پیگیری کنند؟
خیر. از آنجا که امکان راه‌اندازی دادسرا یا مجتمع قضایی در این منطقه وجود نداشت، به نتیجه رسیدیم که فعلاً قسمتی از کار را داخل منطقه انجام دهیم. مردم همچنان برای طرح شکایت‌ها به دادسرای منطقه ۱۸ مراجعه می‌کنند، اما در این دفتر می‌توانند همیار ما درخصوص پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه باشند. همان‌طور که از نام دفتر مشخص است، اینجا ۲ هدف را دنبال می‌کنیم. نخست اینکه فرهنگ مشارکت مردم را در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عامه ارتقا می‌دهیم. یعنی هرجا به‌خصوص در اداره‌ها و سازمان‌ها مشاهده کردند که امکان وقوع جرم وجود دارد یا حقوق عامه مردم درحال تضییع است، به اینجا مراجعه و موضوع را اعلام می‌کنند تا بررسی کنیم. هدف دوم آگاه‌سازی است تا مردم بدانند چه حق و حقوقی دارند و اگر دیدند در جایی حق آنها در حال تضییع است، اینجا پیگیری کنند.


 چه اطمینانی وجود دارد که به درخواست‌های مردمی توجه جدی شود؟
مسئولان همه سازمان‌های منطقه عضو این دفتر هستند و اگر مشکل یا تخلفی درباره اداره‌های آنها مطرح شود، موظف به پیگیری و رفع هستند. حداقل یک روز در هفته هم خودم یا دادیار پیشگیری از جرم به اینجا آمده و درخواست‌های مردمی را پیگیری و در زمینه ترک فعل مدیران و جلوگیری از نقض حقوق عامه انجام وظیفه می‌کنیم.


 بیشترین جرم مشهود در منطقه ۱۷ چیست؟
بیشتر جرائم و مشکلاتی که در این منطقه مشاهده و برای آنها در دادسرا تشکیل پرونده صورت می‌گیرد، توهین، تهدید، دعواهای خانوادگی و نزاع‌های خیابانی است که به‌عنوان مثال در زمان پارک خودرو ایجاد می‌شود. در حقیقت بیشتر پرونده‌ها خرد است، ولی آمار بالایی دارد که سعی می‌کنیم در زمینه پیشگیری فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم تا آمار پایین بیاید.


 علت خاصی برای بروز این آسیب‌ها وجود دارد؟
عوامل مختلفی دارد که می‌توان به فقر، آگاهی کم برخی افراد و کاهش آستانه تحمل اشاره کرد.

کد خبر 612679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha