مجموع نظرات: ۲
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

حال سیستان و بلوچستان اصلا خوب نیست، این واقعیتی است که این روزها رسانه‌ها جمعی و شبکه‌های اجتماعی استان به آن می‌پردازند.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، امروز سه شنبه ۱۵ تیرماه برای ششمین روز متوالی کلیه ادارات و اصناف به‌جز ادارات و اصناف گروه یک تعطیل هستند. طبق اظهارات مسئولان بخش درمان استان واریانت دلتا و آفریقای جنوبی در این استان جولان می‌دهد و مهار آن به دلیل سرعت بالای انتشار ویروس و کمبود امکانات با مشکل روبه‌رو شده است.

هرروز مردم شاهد انتشار اخبار و تصاویر هولناکی در شبکه‌های اجتماعی از وضعیت بغرنج سیستان و بلوچستان در موج پنجم کرونا هستند که همین مساله موجب شده تا نگرانی‌ها در خصوص این استان بیشتر شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان امرروز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعداد مبتلایان کرونا در ۲ موج قبلی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود، ولی در این موج جدید به ۱۵۰۰ نفر یعنی ۵ برابر تعداد موارد مثبت قبلی است.

دکتر محمدعباسی اظهار کرد: وقتی آمار موارد ابتلا به کرونا بالا باشد تعداد موارد نیازمند بستری و بیماران بدحال به این نسبت افزایش یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با وجود ۵ برابر شدن تعداد موارد بستری همزمان با افزایش نیاز به تخت‌های بستری، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کردیم. همچنین اگر بیمار دیگری اضافه شود تخت‌های جدید اضافه می‌شود.

عباسی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در خصوص متوفیان بیماران کرونایی، تاخیر در زمان مراجعه بیماران بوده که خیلی مهم است در این زمینه وحدت رویه داشته باشیم و به مردم سیستان و بلوچستان بگوییم که در صورت ایجاد علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

ایجاد مراکز درمانی جدید برای بیماران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست و سریع‌ افراد به آن مبتلا می‌شوند.

دکتر محمد هاشمی شهری اضافه کرد: تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایش یافته و گاه مشاهده می‌شود بیماری را که به مراکز درمانی‌ می‌آورند، قبل از ورود به بیمارستان از دنیا رفته است. مردم باید با احساس بیماری سریعا خود را به مراکز درمانی برسانند تا مورد معاینه قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: اکنون ۴ مرکز جدید برای بستری کردن بیماران کرونایی در دست ایجاد است و در همین روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: هر بیماری بعد از مراجعه به بیمارستان‌های دانشگاه حتما بستری می‌شود. ما حتی یک مورد هم نداشته‌ایم که بیماری به مراکز درمانی مراجعه کند و پذیرش نشود.

وی افزود: این مساله کافی نیست. باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت و جدی گرفته شود.  اگر نتوانیم در مهار این ویروس موفق شویم باید شاهد شرایطی باشیم که در هندوستان روی داده است. البته کار به آن مرحله نخواهد رسید زیرا کادر درمان و دیگر نهادها بی‌وقفه در تلاش برای مهار واریانت‌ دلتا هستند.

دستور فرمانده کل ارتش برای امداد رسانی به استان

وضعیت نامناسب استان سیستان و بلوچستان در موج پنجم کرونا باعث شد تا فرمانده کل ارتش با صدور دستور به فرمانده نیروی زمینی و فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در ارتش، ضرورت حضور گسترده‌تر و تسریع در امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان را ابلاغ کند.

در پی خشکسالی اخیر و شروع موج پنجم کرونا در کشور به ویژه مشکل کم آبی استان های جنوب شرقی، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش به امیر سرتیپ حیدری، فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در ارتش، دستور داد در امداد رسانی به خواهران و برادران عزیز سیستان و بلوچستان به ویژه در تامین نیاز آب، شتاب کنند.

پیش از این یگان‌های ارتش در حوادث و مشکلات پیش آمده برای این منطقه با احداث بیمارستان‌های سیار صحرایی، کمک رسانی در سیل و دیگر حوادث، در خدمت مردم شریف استان بوده اند که با این دستور، اقدامات تکمیلی و ویژه ای برای کمک به مردم غیور و خونگرم استان شکل خواهد گرفت.

علت طغیان کرونا 

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و رئیس گروه واکنش سریع کووید ۱۹ وزارت بهداشت هم درباره علل شکل گیری طغیان بیماری در استان‌های جنوبی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان بیان کرد: علل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی استان‌های جنوبی و وجود مرزهای طولانی خاکی و آبی با کشورهای همسایه است و این در حالی است که کشورهای شرقی همسایه ما هم چندان کنترل و نظارت دقیقی بر شیوع بیماری ندارند و ترددهای غیرقانونی در مناطق جنوبی سبب می‌شود تا افراد حامل عامل بیماری‌زا به‌ویژه مبتلایان به گونه‌ دلتا وارد کشور شوند و تنها درصد ناچیزی از این افراد شناسایی و به کشور مبدا دیپورت می‌شوند. به همین دلیل باید تردد بین استانی از استان‌های با آلودگی زیاد به استان‌های با آلودگی کم را کنترل کنیم تا عامل بیماری زایی جابه‌جا نشود.

ویروس‌های هندی و آفریقای جنوبی 

دکتر حمید سوری با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد واریانت‌های غالب در استان سیستان و بلوچستان واریانت دلتا و آفریقای جنوبی باشد، تصریح کرد: همین امر نشان می‌دهد واریانت‌های ذکر شده از مناطق شرقی وارد شده‌اند و مناطق میانی و شمالی کشور تحت تاثیر آن چیزی هستند که در سایر مناطق کشور رخ می‌دهد. در واقع با سفر به این مناطق دامنه گسترش بیماری افزایش می‌یابد.

انجام آزمایش‌های روزانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهرهم گفت: روزانه ۱۲۰۰ تست کرونا در ١۴ مرکز زیر پوشش این دانشگاه انجام می‌شود.

دکتر کامران کردی افزود: با شیوع پاندمی کرونا، ١۴ مرکز تست کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به عنوان مراکز منتخب نشانه‌دار شدند که این مراکز به صورت ۱۶ ساعته پاسخگوی مراجعان هستند.

وی از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیک‌های پاندمی به بیماران غیرکرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر کرونایی متوقف و یا کمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراکز ۲۴ و ۱۶ ساعته به شکلی منسجم‌تر به مبتلایان و یا افراد مشکوک به کووید خدمت ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهربا اشاره به انجام تست‌های pcr برای شناسایی موارد ابتلا به کرونا نیز افزود: در جنوب سیستان و بلوچستان روزانه بیش‌از ۱۲۰۰ تست شناسایی کرونا توسط مراکز انجام می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ١٣ هزار و ١۴٠ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شدند که از این تعداد ۴٠١ نفر متاسفانه فوت کرده‌اند.

کد خبر 612514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha