مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی ۹هزار و ۲۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی به شکل حاشیه‌نشین وجود دارد که جمعیت یک میلیون و ۷۲۰هزار نفری را در خود جای داده است. در حاشیه شهر مشهد نیز یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در ۳هزار و ۹۰۰هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی و بافت ناکارآمد ساکن هستند.  

حاشیه‌نشینی مشهد

به گزارش همشهری آنلاین، سیدحمید موسوی با بیان اینکه میانگین کشوری حاشیه‌نشینی کشور نسبت به شهر ۳۰درصد است که در مشهد این رقم به ۴۲درصد می‌رسد، افزود: میزان بافت‌های ناکارآمد حاشیه شهر مشهد نیز دوهزار و ۶۷ هکتار بوده که در این مورد نیز مشهد در رتبه سوم کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از معضلات حاشیه‌نشینان تامین آب شرب مناسب و بهداشتی در این مناطق است، ادامه داد: حاشیه شهر مشهد بیش از ۶۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب شهری نیاز دادر که ۳۰۰ کیلومتر آن در محدوده بحرانی قرار دارد و باید هرچه زودتر اجرایی شود، اما به دلیل تامین نشدن اعتبار برای ساخت تصفیه‌خانه، اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست.

موسوی اظهار کرد: امنیت مهم‌ترین نیاز برای زندگی در هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، اما حاشیه شهر مشهد در این مورد گاها دچار کمبود بوده است.  

این مقام مسئول افزود: امنیت حاشیه شهر مشهد توسط معضلاتی مانند زورگیری، حضور ارازل و اوباش، معتادان متجاهر، قاچاقیان مواد مخدر و ... همواره در مخاطره است.

وی با بیان اینکه جمعیت معتادان متجاهر در این مناطق به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسد که رقم بسیار بالایی است، گفت: معتادان متجاهر افرادی هستند که با کارتن خوابی، گورخوابی، زباله گردی، در زمین‌ها و کانال‌های شهری زندگی می‌کنند و هرجایی به مصرف علنی مواد مخدر می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات حاشیه شهر در چند سال اخیر ترافیک‌های سرسام‌آور است. ساخت‌وسازهای غیرمجاز، خیابان‌های با عرض کم و پیاده‌روهایی باریک و غیراستاندارد از دلایل ایجاد ترافیک در این مناطق هستند.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع معبر خاکی در حاشیه مشهد وجود دارد که ۷۰۰ هزار متر مربع از آن فاقد طرح تفصیلی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مربوط به این حوزه نیز آزادسازی بستر رودخانه و کال اسماعیل‌آباد است که البته با رعایت برخی ملاحظات اجتماعی می‌تواند باعث جلوگیری از وقوع حوادث جدی در صورت بروز مخاطرات طبیعی مانند سیل شود.

وی ادامه داد: در هنگام بروز حوادثی مانند سیل، زلزله یا آتش‌سوزی با وجود خیابان‌ها و معابر باریک پیچ‌درپیچ و بعضا بن‌بست حاشیه شهر کار امدادرسانی نیروهای امدادی به طور حتم بسیار مشکل خواهد بود.

موسوی گفت: موسسات خدماتی و فرهنگی یکی از نیازهای اجتماعی اساسی در هر شهری به حساب می‌آید. در حاشیه شهر مشهد بیش از ۴۰۰ هکتار کمبود اراضی خدماتی از قبیل فضای سبز، فرهنگی آموزشی، درمانی و دیگر کاربری‌ها وجود دارد.

وی در پایان افزود: سرانه استاندارد آموزشی ۲/۵ مترمربع بوده که در کشور ما ۵/۳ مترمربع است و در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد فضای آموزشی به ۵/۲ مترمربع و در مناطقی به یک متر مربع می‌رسد.

کد خبر 612329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha