مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

۶ دفتر تسهیل‌گری حاشیه شهر مشهد برای اولین بار در کشور به صورت پایلوت برای اجرای موضوعات عدالت ترمیمی همچنین کاهش تخلفات شهری و تعارضات شهروندان با شهرداری انتخاب شدند.

حاشیه شهر مشهد

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم انعقاد تفاهمنامه «نظام محلی حل اختلاف مبتنی بر عملکرد دفاتر تسهیلگری» میان معاونت خدمات شهری و معاونت اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد با هدف اجرای عدالت ترمیمی به صورت پایلوت در ۶ دفتر تسهیلگری حاشیه شهر مشهد امضا شد.

مهدی یعقوبی، معاون شهردار مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: اجرای عدالت ترمیمی موضوعی خارج از حیطه وظایف شهرداری مشهد است؛ اما با توجه به اینکه در حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری، همواره ارتباطات مستقیمی با شهروندان وجود دارد و این ارتباطات در برخی موارد دارای تعارضات و مسائل اجتماعی مختلف می‌شود. بر این اساس از سال ۹۸ با راه‌اندازی دبیرخانه شهر ترمیمی در این معاونت و انتخاب محله سیس‌آباد به عنوان محله پایلوت در اجرای عدالت ترمیمی، تلاش شد تا بسیاری از مشکلات و موارد میان شهروندان با شهرداری و نیز میان خود شهروندان، توسط اهالی و ریش‌سفیدان همان محلات مرتفع شود و از مراجعه غیرضروری شهروندان به دستگاه قضایی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: این تجربه که برای اولین بار در کشور شکل گرفت، توانست منشا ثمرات بسیار خوبی در محله سیس‌آباد شود و نمونه‌های موفقی از حل معضلات و مشکلات موجود در محله، از سوی خود اهالی محل، به ثمر نشست.

یعقوبی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بسیار مناسب دفاتر تسهیل گری در حاشیه شهر مشهد قرار است با انعقاد تفاهمنامه‌ای مشترک با مشارکت معاونت خدمات شهری، معاونت اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، سازمان بازآفرینی شهری و دبیرخانه شهر ترمیمی از این ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه موضوعات عدالت ترمیمی و افزایش مشارکت شهروندان در حل مشکلات بهره ببریم. به همین منظور ۶ دفتر تسهیل‌گری به صورت پایلوت انتخاب شدند تا موضوعات مورد نظر در عدالت ترمیمی در آنها به صورت کامل اجرایی و در صورت بررسی، ارزیابی و موفقیت طرح در این ۶ دفتر، موضوعات عدالت ترمیمی در دیگر دفاتر تسهیلگری شهر مشهد اجرایی شود.

۷۷ محله در حاشیه شهر مشهد

سرپرست معاونت اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد هم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۷ محله در حاشیه شهر مشهد قرار دارد، اظهار کرد: در مجموع در مشهد ۳۶ دفتر تسهیلگری مشغول فعالیت هستند که این دفاتر، ۴۲ محله را تحت پوشش قرار می‌دهند.

مهدی حاتمی ادامه داد: دفاتر تسهیلگری، بازویی برای آشتی حاکمیت و مردم هستند و استفاده از این ظرفیت به دلیل کارکردی همسو با دبیرخانه شهر ترمیمی، می‌تواند اثرات مضاعفی را برای بهبود شرایط زندگی و معیشت شهروندان در حاشیه شهر مشهد ایجاد کند و این دفاتر می توانند ظرفیت مناسبی را در موضوعات آموزشی و فرهنگسازی برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

اجرای عدالت ترمیمی در حاشیه شهر مشهد

کاهش تعارض و تخلفات شهری

دبیر شهر ترمیمی شهرداری مشهد هم با اشاره به اهداف این تفاهم‌نامه عنوان کرد: با استفاده از دفاتر تسهیل‌گری، بسیاری از اختلافات محلی که در سطح محلات و به ویژه در ارتباط با شهرداری مشهد اتفاق می‌افتد، با استفاده از دیدگاه‌های ترمیمی و با مشارکت خود مردم در دفاتر تسهیلگری مرتفع خواهد شد.

جعفر سروی افزود: مهمترین کارکردهای این تفاهمنامه، توسعه مفاهیم ترمیمی در سطح محلات شهری، کاهش تخلفات شهری، کاهش تعارضات شهروندان با شهرداری و در نهایت کاهش تعارضات خود شهروندان با هم خواهد بود.

کد خبر 601889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha