جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: هفته نامه اکونومیست گزارش داد: بورس تهران به همراه بورس‌های مراکش و تونس در صدر بورس‌های منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا (MENA) قرار گرفت.

به گزارش اکونومیست، این منطقه که شامل کشور‌های خاورمیانه تا شمال آفریقا می‌شود از ژوئن سال 2008 میلادی تا اگوست با رکود فراگیری مواجه بوده و در این میان تنها بورس تهران در آسیا به همراه بورس‌های مراکش و تونس در شمال آفریقا با روند صعودی شاخص‌های خود مواجه بوده است.

براساس این گزارش شاخص قیمت (TEPIX) بورس تهران در این مدت 8/3درصد افزایش یافته است و از 11 هزار و 757 در پایان ماه ژوئن به 12‌هزارو 208 واحد در ماه اگوست رسیده است.

شاخص بورس تهران در پایان ماه دسامبر سال 2007 میلادی عدد 9هزارو 737 واحد را نشان می‌داده است، به این ترتیب این شاخص در این مدت با یک رشد چشمگیر، 4/25درصد افزایش یافته است.

گزارش اکونومیست حاکی است: در طول این مدت شاخص بورس تونس موسوم به «تونیدکس» و شاخص در بورس مراکش معروف به «ماسی» به‌ترتیب 7/5 و 7/18 واحد رشد کرده‌اند.

همچنین شاخص بورس مراکش از دسامبر سال 2007 تا کنون توانسته بیش از 32درصد رشد کند. اما در میان رشد چشمگیر بورس‌های ایران، مراکش و تونس، بازار سهام دیگر کشور‌های واقع در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با رکود مواجه بوده‌اند.

در این میان بازار سهام مصر با بیشترین میزان رکود مواجه بوده است به‌طوری که شاخص بورس مصر از ماه ژوئن تا اگوست 19درصد کاهش یافته است.

همچنین شاخص بورس عربستان سعودی و شاخص بورس اردن دراین مدت به‌ترتیب 10 و 12درصد نزول کرده‌اند. براساس این گزارش، شاخص‌های بازار سهام دوبی، بحرین، کویت، لبنان، عمان و قطر نیز در طول این مدت با کاهش مواجه بوده‌اند.

از سوی دیگر، پایگاه بیزینس24 در تحلیلی از عوامل تاثیر‌گذار بر بورس‌های خاورمیانه اعلام کرد: کارشناسان و تحلیلگران مسائل مالی بر این باورند که کاهش قیمت نفت تاثیر منفی بر بورس‌های عربی و خاورمیانه نخواهد داشت.

فارس به نقل از بیزینس24، گزارش داد: گرچه کاهش قیمت نفت اثر روانی بر سرمایه‌گذاران بورس داشته ولی این مسئله تاثیری بر شاخص‌های بورس‌های منطقه نخواهد داشت.

گرچه قیمت نفت نسبت به اواسط جولای 20درصد کاهش داشته و این مسئله موجب کاهش درآمدهای نفتی کشورهای منطقه شده ولی قیمت نفت هنوز 2 برابر ارقام تعیین شده در بودجه کشورهای خاور میانه است. بنابراین کاهش قیمت نفت، تاثیری بر سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

کد خبر 61229

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز