قطار افتتاح طرح‌های ملی دولت دوازدهم به ارزش پنج هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان برای ششمین بار به ایستگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید.

صادرات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فردا (دوشنبه، ۱۴ تیرماه) در هفتاد و هشتمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید»، طرح هایی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، هرمزگان، گیلان و سیستان و بلوچستان با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی کیش، ماکو، چابهار، ارس، انزلی می‌شود. این طرح‌ها زمینه را برای حدود ۲ هزار و ۳۸۸ نفر اشتغالزایی مستقیم فراهم می‌کند.

در منطقه آزاد تجاری ارس ۳۸ پروژه تولیدی و اقتصادی با ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۳ نفر به بهره برداری می‌رسد که شامل تولید کشنده ۲۶۳۱ یورو ۵ ارس خودرو دیزل، مجتمع مشاهیر آذربایجان فازهای دو، سه و چهار در ۳۵ هزار متر مربع، مجتمع تجاری هایپر اسکار در زمینی به مساحت ۲۰ هزار ۶۷۲ مترمربع، ۱۰ مجتمع مسکونی خدماتی و آزمایشگاه غذا و دارو می شود.

در منطقه آزاد کیش چهار طرح اقتصادی، زیربنایی و فرهنگی به ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد که امکان اشتغال ۷۵۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می کنند که ترمینال جدید فرودگاه، هتل ۵ ستاره پالاس، واحد تولیدی و بسته بندی انواع لوازم آرایشی _ بهداشتی، مرکز بزرگ اسلامی کیش از جمله آنها است.

همچنین چهار پروژه تولیدی و زیربنایی در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو به بهره برداری می رسد که ارزش سرمایه‌گذاری آنها ۷۵۸ میلیارد تومان است و برای ۳۶۰ نفر شغل ایجاد می کند. این پروژه‌ها بزرگراه شهید سردار سلیمانی، تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو، پروژه مشارکتی پایانه هوشمند و چندمنظوره نوبت دهی و خدماتی ۶۵۰ کامیون، پل تقاطع غیرهمسطح فرودگاه را شامل می شود.

در منطقه آزاد انزلی نیز افتتاح ۱۴ طرح اقتصادی و تولیدی در دستور کار قرار دارد که ارزش سرمایه گذاری آنها ۶۱۶ میلیارد تومان است و برای ۴۴۶ نفر فرصت شغلی ایجاد می کند که واحد صنعتی تولید لامپ و مجتمع مسکونی تجاری مهتاب از جمله آنها است.

۶ پروژه اقتصادی، تولیدی و زیربنایی نیز در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با اعتبار سرمایه گذاری ۲۱۶ میلیارد تومان و با اشتغالزایی برای ۱۶۹ نفر در دستور کار قرار دارد که از جمله آنها می توان از فاز ۳ آریا پروفیل، هتل چهار ستاره گیلان، شهرک مسکونی یاس، واحد بازیافت آلومینیوم، آبرسانی به روستای تیس، طرح مسئولیت اجتماعی نام برد.

۶ گام بهره‌برداری از طرح‌های جدید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تاکنون در پنج مرحله، طرح های توسعه ای در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در یکسال اخیر به بهره برداری رسیده و فردا مرحله ششم این آیین، برگزار می شود. در نخستین گام بهره‌برداری از طرح ها در شهریورماه سال گذشته، ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان و اشتغال چهار هزار و ۴۱۲ نفر آغاز شد.

در گام دوم در دی ماه سال گذشته ۶۰ پروژه به ارزش سرمایه ‌گذاری ۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال سه هزار و ۲۰۰  نفر افتتاح شد.  در دوره سوم در فروردین ۱۴۰۰ نیز ۳۹ طرح با سرمایه‌ گذاری هفت هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود پنج هزار و ۴۲ نفر به بهره‌ برداری رسید.

در مرحله چهارم همزمان با عید فطر و در اردیبهشت ماه سال جاری، ۹۴ پروژه به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲ هزار و ۹۴۳ نفر فعالیت خود را آغاز کردند و در گام آخر در خردادماه ۱۴۰۰ بهره برداری و احداث ۱۰۲ پروژه به ارزش ۷۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۹ هزار و ۲۰۷ نفر به بهره‌ برداری رسید.

در مجموع پنج دوره گذشته از افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سال ۹۹ تاکنون، ۳۵۳ طرح با  اعتبار ۱۰۶ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان و نزدیک به ۲۴ هزار و ۵۴۷ نفر اشتغال به بهره برداری رسید که با احتساب برگزاری دوره ششم افتتاح‌ها؛ سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه های افتتاح شده در مناطق آزاد تجاری - صنعتی نزدیک به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد شامل ۴۱۹ طرح و اشتغالزایی نزدیک به ۲۷ هزار نفر است.

ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و طی هفته های گذشته تشکیل هفت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی جدید نیز تصویب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

کد خبر 612169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha