همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق مشروع ایران است و مسکو پیوسته بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای این کشور تاکید دارد.

به گزارش مهر، سرگئی لاوروف در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن درباره مسئله هسته‌ای صلح آمیز ایران گفت: روسیه پیوسته خواهان حل و فصل وضعیت برنامه ایران منحصرا به شیوه‌های سیاسی و دیپلماتیک است و همه مسائل باید بر سر میز مذاکرات حل شود و ما راه دیگری به غیر این راه حل نمی‌بینیم و در تماسهای دوجانبه خود خواسته‌ایم و از تهران می‌خواهیم تا از پیشنهاد بین‌المللی ارایه شده برای آغاز فرایند گفتگو استفاده کند.

وی افزود: باید خاطرنشان کرد که نمی توان حق مشروع ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را بعد از تحکیم اعتماد درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران نادیده گرفت و این امر زمینه‌ها را برای ایران به منظور تقویت همکاری سیاسی و اقتصادی خود در زمینه‌های مختلف از جمله بخش انرژی صلح آمیز هسته‌ای با جامعه بین‌المللی توسعه می‌دهد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: صرف نظر از پیشرفت حاصله در زمینه بستن بعضی پرونده هایی که باقیمانده بود و پیشبرد همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت کلی درباره برنامه هسته‌ای تهران همچنان دشوار و پیچیده است.

لاوروف در چرخشی از موضع خود در بالا در ادامه این گفتگو  افزود: تهران آن طور که باید به خواست شورای امنیت پاسخ نمی‌دهد! و غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است و به ساخت تاسیسات آب سنگین ادامه می‌دهد و همچنان از تصویب پروتکل الحاقی خودداری می‌کند و به غیر از آن بسیاری از نکات دیگر همچنان باقی مانده است و تهران به شکل مورد نظر درباره آن همکاری نمی کند! و همه این مطالبات در درخواستهای مکرر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع بندی و تجلی یافته است و در آن بر گامهایی که لازم است ایران برای اعتماد سازی درباره برنامه هسته‌ای خود بردارد تاکید شده است.

لاوروف افزود : گروه 1+5 به یاری تلاشهای زیاد ما توانست زمینه‌های مشخصی را برای آغاز گفتگو با ایران بر اساس پیشنهاد مشوقها با هدف حل فراگیر مشکل باز کند و هم اکنون توجه خود را بر سازوکارهای اجرایی دیدگاهی که به آن دست یافته شد، متمرکز می‌کنیم و همه احتمالات را در چارچوب استراتژی مورد توافق در داخل گروه  1+5  مبتنی بر برخورد دوگانه با تهران بررسی می کنیم و امیدواریم که این تلاشها با گام های سازنده ایران روبرو شود.

وی گفت: اما درباره تمرینات نظامی و مانورهایی که ایران در منطقه انجام داده است ما ارتباطی بین آن با پرونده برنامه هسته‌ای ایران قائل نیستیم و رابطه‌ای میان آن با تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته برای حل و فصل این مشکل نمی بینیم.

کد خبر 61193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز