چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی جزییاتی از سندی را فاش کرده که براساس آن آمریکا فضا را به پایگاه نظامی خود تبدیل کند.

تحقیق متعلق به گذشته‌هاست و آمریکا اکنون قصد دارد در فضا هم مسلح باشد. در دکترینی که دولت بوش آن را اعلام خواهد کرد، با هر محدودیتی در این باره مخالفت خواهد شد.

این سند به صورت علنی منتشر نمی‌شود، اما یک روزنامه آمریکایی جزییاتی جنجال‌برانگیز را از آن فاش کرده است.

به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز آلمان، واشنگتن پست از اولین تجدیدنظر جامع در سیاست فضایی آمریکا خبر داده است. این سند که به امضای جورج بوش، رییس جمهور آمریکا رسیده، بدون انتشار علنی تصویب شده است.

بر اساس این سند، آمریکا فعالیت‌های فضایی را در جهت منافع خود تعریف خواهد کرد. سیاست ملی فضایی جدید آمریکا در همین حال توافقات نظارت تسلیحاتی را در فضا رد کرده است.

بر اساس این گزارش، در این سند آمده است: "آزادی عمل در فضای ماورای جو برای آمریکا به همان میزان اهمیت دارد که توانایی هوایی یا دریایی. آمریکا با توسعه توافقات حقوقی جدید یا دیگر محدودیت‌هایی مقاومت خواهد کرد که هدف‌شان محدود کردن یا جلوگیری کردن از استفاده از فضا باشد."

این سند سخن صریحی را درباره منافع امنیتی آمریکا در فضا به میان نیاورده است. در زمانی که بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا بود، سند مشابهی درباره اهداف تحقیقاتی در فضا تصویب شده بود.

کارشناسان تسلیحاتی مستقل این تغییر مسیر را گام دیگری برای افزایش تسلیحات فضایی تلقی می‌کنند. مایکل کرپون، عضو موسس مرکز هنری ال. استیمسون گفت: این تغییر راهبرد این شک را نزد دیگر کشورها برمی‌انگیزد که آمریکا علاقه دارد چنین سیستم تسلیحاتی را ایجاد کند.

ترزا هیچنز، رییس مرکز اطلاعات دفاعی نیز گفت که این سیاست "باب راهبرد جنگی فضایی را یک مقدار بیشتر خواهد گشود."

در همین حال، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اخبار منتشر شده در این باره را گمانه‌زنی توصیف و تصریح کرد: در این راهبرد مساله توسعه یا استقرار تسلیحات در فضا نیست." با این وجود این سند رویکرد آمریکا را مبنی بر آن که هیچ قراردادی برای نظارت بر تسلیحاتی شدن فضا لازم نیست منعقد شود، مشخص کرده است.

فردریک جونز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره این تجدیدنظر گفته است که این امر انعکاسی از وضع موجود است و فضا همواره بخش مهمی از امنیت آمریکا و منافع اقتصادی، ملی و بین‌المللی این کشور بوده است.

با این حال، ناظران دلیل موضع جدید آمریکا را این گونه تفسیر می‌کنند که سیستم‌های تسلیحاتی آمریکا بر پایه اطلاعات و ماهواره‌های ارتباطی بنیان نهاده شده‌اند و این نیاز این کشور را به فضا دوچندان می‌کند.

موضوعی جنجال برانگیز برای آمریکایی‌ها این بوده است که یک ماهواره آمریکایی به اشعه لیزری برخورد کرده که از چین ساطع می‌شده است. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا مشخص نیست که آیا این حرکت تلاشی از جانب چین برای مانور توفان بوده است یا خیر.

کد خبر 6118

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز