مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از تدوین لایحه‌ای به منظور کاهش مجازات‌های کودکان مجرم و بهره‌مندی بیشتر آنان از روش تربیتی و آموزشی به جای مجازات خبر داد.

کانون اصلاح و تربیت - کودکان مجرم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اشرف گرامی‌زادگان مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان اینکه لایحه «اصلاح مقررات ناظر بر مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان در قانون مجازات اسلامی» شامل گروه سنی زیر ۱۸ سال می‌شود، اظهار کرد: این لایحه برای کلیه کودکان و نوجوانان در کشور است. شمول لایحه فقط کودکان و نوجوانان هستند. لایحه در مورد اصلاح مواد ۸۸، ۸۹ و ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب اردیبهشت سال ۹۲ است که جایگزین مواد قبلی خواهد شد. البته امیدواریم پس از ورود به مجلس شورای اسلامی تصویب شود. 

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در خصوص این لایحه تصریح کرد: محتوای این لایحه به فصل دهم قانون مجازات اسلامی با عنوان «مجازات‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال و نوجوانان» معطوف شده که از ماده ۸۸ آغاز و به ماده ۹۵ ختم می‌شود. این مواد به تعیین مجازات اطفال و نوجوانانی می‌پردازد که مرتکب جرائم تعزیری شده‌اند.

وی ادامه داد: این جرائم به موجب قانون تعیین و اعمال می‌شود. اصلاح جدید در مورد ۳ ماده ۸۸، ۸۹ و ۹۱ این قانون است. به این صورت که ماده ۸۸ برای اشخاص ۹ تا ۱۲ سال که مرتکب جرائم تعزیری شده‌اند، تدابیر تأمینی اتخاذ می‌کند که البته به ۲ روش انجام می‌شود. روش نخست تحویل به والدین با اخذ تعهد و روش دوم تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی که دادگاه به صلاح بداند. هر یک از ۲ بند چگونگی تدابیر تأمینی و تربیتی را مشخص کرده است.

گرامی‌زادگان گفت: در ماده ۸۹، مجازات تعزیری تعیین شده برای اشخاص ۱۵ تا ۱۸ سال است که نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و میزان اقدامات را معین می‌کند. ماده ۹۱ هم اشخاص زیر ۱۸ سال را که جرائم موجب حدود و قصاص را مرتکب شوند به مجازات و تدابیر مواد ۸۸ و ۸۹ ارجاع و محکوم می‌کند. 

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری معتقد است که این معاونت کودکان را در بخش مسئولیت کیفری، به لحاظ سن، نیازمند حمایت خاص دانسته و از این رو با توجه به حقوق کودکان، لازم دید از منافع عالیه کودکان زیر ۱۸ سال سن به طور عام و کودکان دختر زیر ۱۸ سال به طور خاص حمایت کند. 

وی با بیان اینکه منافع عالیه کودکان و رعایت حقوق آنان در جرائم ارتکابی دغدغه سالیان متمادی حقوق کودکان بود و این اصلاحیه با توجه به سیاست‌های قوه قضائئه و اهمیت دادن به مجازات‌های جایگزین مهم است، افزود: تدوین‌کنندگان این لایحه افراد باتجربه و متخصص در امر کودکان هستند که در محاکم کودکان نیز دارای آرای مترقی  و به‌روز هستند. آنها از دوستداران حقوق کودک و فعالان این حوزه به شمار می‌روند.  

حمایت از کودکان و نوجوانان

گرامی‌زادگان در بخش دیگر سخنان خود به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیز اشاره کرد و این را هم گفت که این قانون حمایتی است اما لایحه اصلاحی مذکور منجر به کاهش مجازات‌ها و بهره‌مندی و توجه بیشتر از روش تربیتی و آموزشی است.

وی افزود: اگر به پرونده‌ها نگاهی بیندازید، اغلب این کودکان قصد و نیت جرم نداشته‌اند اما در شرایط بد و موقعیت بدی قرار گرفته‌اند. مشخص است که در این سنین نمی‌توانستند تصمیم صحیحی بگیرند و یا ده‌ها علت دیگر وجود داشته است. 

به گفته گرامی‌زادگان، متخصصان حوزه کودکان معتقدند اگر کودک و نوجوانی زیر سن ۱۸ سال مرتکب جنایت شد، با توجه به سن و شرایط خاص جوانی او ، نباید حکم سنگین و غیرقابل بازگشت به او داده شود، بلکه باید همه دست به دست هم بدهند تا فرصتی برای اصلاح و جبران برای او ایجاد شود.

وی یادآور شد: شاهد هستید که سال‌هاست قضات با تعیین مجازات‌های جایگزین و اقدامات تربیتی تلاش دارند امکان بازگشت خطاکار را به زیست متعارف فراهم کنند. بخصوص که در این سن فرد دارای تجربه و توانمندی تفکیک سره از ناسره نیست، از این رو امکان توجه به این اصلاحیه مورد قبول اکثریت مردم و به نفع کودکان است. 

مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در پایان گفت که لایحه مذکور به کمیسیون دولت رفته و پس از بررسی، روند پیگیری آن تا تصویب ادامه خواهد داشت. 

کد خبر 611749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha