با وجود هشدارهای مکرر کمبود بارش، خشکسالی و نبود علوفه مناسب در مرتع از ابتدای سال شاهد کشتار دام‌های مولد بودیم که اخیرا هشدارهای زیادی درباره کشتار دام‌های آبستن به دلیل کمبود نهاده و علوفه شنیده می‌شود و کلیپ‌هایی در این خصوص در فضای مجازی منتشر شده است.

گاوداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نامه ای خطاب به مدیران دامپزشکی استان ها بر ممنوعیت کشتار دام‌ های مولد اعم از گاو، گاومیش، گوسفند و بز آبستن همچنان تاکید کرد که این موضوع با واکنش دامداران روبرو شد چرا که آنها اذعان می کنند با دستور و ممنوعیت مشکلی حل نمی شود و به علت گرانی و کمبود نهاده چاره ای جز کشتار ندارند.

طی روزهای اخیر انتشار کلیپ کشتار دام‌های آبستن در فضای مجازی، احساسات مردم را جریحه دار کرد که با این وجود انتظار می‌رود مسئولان وزارت جهاد هر چه سریع تر با تامین نهاده مورد نیاز از گرسنگی دام‌ها جلوگیری کنند چرا که با استمرار این روند آینده روشنی پیش روی صنعت دامپروری نیست.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با استمرار کشتار دام‌های مولد و آبستن و کاهش جمعیت دام، شاهد تلاطم قیمت در بازار گوشت هستیم به طوری‌که دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه توان خرید ندارند، این درحالی است که با تامین نهاده و علوفه مورد نیاز امکان تامین ۱۰۰ درصد گوشت مورد نیاز در داخل وجود دارد.

راه حل جلوگیری از کشتار دام مولد و آبستن دستور نیست

مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به دلایل کشتار دام‌های مولد و آبستن اظهار کرد: از اردیبهشت سال گذشته بارها هشدار دادیم، اما مسئولان تاکنون اقدامی نکردند.

افشین صدر دادرس افزود: از سال گذشته وضعیت نهاده برای دام به‌ویژه دام سبک تعریفی ندارد، این درحالی است که مسئولان تدابیری اتخاذ نکردند.

وی ادامه داد: گزارش‌های سازمان هواشناسی از آذر سال گذشته حاکی از آن بود که به علت کمبود بارش نسبت به سال قبل و نبود علوفه مناسب دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند که مسئولان امر باز هم به این موضوع توجهی نکردند و در نتیجه دامدار توان نگه داری و خرید نهاده از بازار آزاد را ندارد و به هر طریقی می‌خواهند دام خود را بفروشند تا نجات پیدا کنند.

مدیر اتحادیه دام سبک در واکنش به اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت کشتار دام های مولد و آبستن بیان کرد: اگر مسئولان سازمان دامپزشکی می‌توانند نهاده مورد نیاز را تامین کنند چرا که با دستور و ممنوعیت اتفاقی نمی‌افتد.

وی ممنوعیت کشتار دام‌های مولد و آبستن را پاک کردن صورت مساله دانست و گفت: دامدار به علت نبود علوفه در مرتع و کمبود نهاده دامی چاره ای جز کشتار ندارد، چنانچه در کشتارگاه رسمی نتواند این کار را کند، در کنار خیابان یا کشتارگاه های غیر مجاز این کار را انجام می دهند.

دام‌ها گرسنه‌اند

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور گرانی و کمبود نهاده دامی را علت اصلی کشتار دام‌های مولد و آبستن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و عدم نقدینگی مورد نیاز دامداران، تولید شیر و گوشت کشور مقرون به صرفه نیست.

مجتبی عالی افزود: در شرایط فعلی که دام‌ها گرسنه هستند دامداران چاره‌ای جز ارسال دام به کشتارگاه ندارند چرا که هر زمانیکه دام خود را به کشتارگاه بفرستند، برایشان منفعت دارد.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت کشتار دام‌های مولد و آبستن توجیه ندارد، بیان کرد: با توجه به کمبود نهاده دامی، دامدار در کشتارگاه غیررسمی اقدام به کشتار می‌کند یا دامدار با پرداخت پول در کشتارگاه مجاز این کار را می‌کند.

عالی راه حل رفع بحران فعلی را پای کار آمدن دولتی ها برشمرد و گفت: برگزاری جلسات متعدد، فایده‌ای ندارد، مسئولان دولتی باید وارد میدان شوند که با این وجود اگر وزارت جهاد کشاورزی بداند که چه به مردم‌می گذرد، شبانه روز باید پای کار باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آینده روشنی پیش روی تولید نیست، بیان کرد: هم اکنون گاو و گوسفند در واحدهای دامداری گرسنه هستند که با استمرار این روند صنعت دامپروری دچار بحران می‌شود چرا که موجود زنده غذا می‌خواهد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کشتار دام‌های مولد و آبستن نداریم، گفت: فیلم‌ها در فضای مجازی و صحبت‌های دامداران نشان می‌دهد که ۱۵ تا ۲۰ درصد گاوها کشتارشدند.

جمعیت دام سبک به ۶۸ میلیون راس در کشور می‌رسد

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور کشتار دام‌های مولد و آبستن را جوسازی در فضای مجازی دانست و گفت: طبق اظهار نظر رئیس سازمان دامپزشکی کشتار دام ماده ممنوع است.

منصور پوریان افزود: گرچه دامدار به علت گرانی نهاده و نبود کشش بازار در شرایط خوبی به سر نمی‌برد، اما کشتار دام‌های مولد و آبستن ممنوع و کلیپ‌های فضای مجازی کاملا قدیمی و مربوط به چند سال پیش است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حمایت از دام سبک عشایر در حال انجام است و قرار است تعداد محدودی دام هم صادر شود، اما مسئولان به سبب تاثیر پذیری در بازار داخل به جمع بندی نهایی نرسیدند.

به گفته این مقام مسئول، برخی افراد با ارائه کلیپ‌های قدیمی به‌دنبال توجیه کردن موضوع هستند، هر چند همه می‌دانند دامدار فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

وی بنابر آمار واکسیناسیون سازمان دامپزشکی جمعیت دام سبک کشور را در محدوده ۶۵ تا ۶۸ میلیون راس و دام سنگین پروار را بدون احتساب گاو شیری و داشتی را ۳ میلیون راس اعلام کرد و گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار است برای تامین ذخایر از منابع داخل تامین می شود که با این وجود مشکلات حوزه دام مرتفع می‌شود.

اخیرا در فضای مجازی کلیپ کشتار دام‌های مولد و آبستن واکنش‌های شدیدی را به همراه داشته است چرا که به رغم ممنوعیت کشتار دام‌ماده، از ابتدای سال بنابر اذعان دامداران این اتفاق در کشتارگاه‌های رسمی و غیررسمی رخ می دهد. بخشی از این معضل به خشکسالی و کمبود علوفه در مرتع و بخش دیگر به گرانی و کمبود نهاده دامی ناشی از مشکلات تخصیص ارز و واردات برمی‌گردد، اما از بین رفتن ذخایر ژنتیکی و نگرانی چالش در تامین گوشت قرمز بسیار حائز اهمیت است که انتظار می‌رود مسئولان تدابیری اتخاذ کنند تا این بحران استمرار نیابد.

کد خبر 611431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha