عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دعوای «می‌توانیم» یا «نمی‌توانیم» یکی از عرصه‌های جنگ روایت پیشرفت است، گفت: اگر پیشرفت‌های کشور را روایت نکنیم، دیگران می‌آیند و آن‌ها را واژگون روایت می‌کنند. 

سعید جلیلی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، نشست فعالان روایت پیشرفت کشور، عصر روز گذشته با حضور سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه هنری برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، فعالان روایت پیشرفت که آثار مکتوب مختلفی با موضوع روایت پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف تألیف کرده‌اند، نکات خود را مطرح کردند. 

در ادامه، جلیلی با اشاره به طرح شعار «جهاد بزرگ برای جهش ایران» در ایام انتخابات از سوی خود گفت: یک زمانی، جهش را به‌عنوان یک شعار مطرح می‌کنیم، اما یک زمانی این حرف، یک جمع‌بندی چندساله است که خود مبتنی بر یک تجربه واقعی است. 

وی با بیان اینکه جهش به معنای پیشرفت با شتاب قابل توجه است، تصریح کرد: پیشرفت، صرفاً کاری مکانیکی نیست، بلکه کاری انسانی و گفتمانی است. مجموعه‌ای از عوامل باید شکل بگیرد تا پیشرفت حاصل شود. 

جلیلی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشور جهش پیدا کند، این جهش در خلأ نیست، بلکه در محیط انسانی است و این پیشرفت را انسان‌ها شکل می‌دهند. انسان هم ارتباطاتی دارد؛ با خودش با سایر انسان‌ها و با طبیعت. آنچه انسان را تمایز می‌کند این است که بُعد چهارم هم دارد که ارتباط با خداست و همین بعد ارتباط با خداست که سایر ابعاد را هم متفاوت می‌کند و در رابطه با طبیعت و سایرین و حتی خودش هم تأثیر می‌گذارد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: وقتی صبحت از پیشرفت در محیط انسانی می‌شود، این ارتباطات انسان‌هاست که این پیشرفت را رقم می‌زند. اینکه چقدر افراد به خودشان اعتماد داشته باشند مهم است. این در روایت‌ها کشف می‌شود که آیا فلان پیشرفت ناشی از امکانات بوده یا ارتباطی که آن فرد با خودش داشته است و به اعتماد به نفس رسیده است. 

جلیلی، عرصه پیشرفت را یک جبهه دانست و گفت: در جبهه اینطور نیست که فقط مثلاً تیربارچی حضور داشته باشد، بلکه ننه عصمت که دستکش می‌دوزد هم جزء جبهه است. کسانی هم که جنگ را روایت می‌کردند در این جبهه بودند. با روایت است که می‌توانید دستاوردها را هم در زمان حال هم آینده حفظ و تکثیر کنید. 

وی با بیان اینکه جزء جدایی ناپذیر پیشرفت کشور، روایت آن است تصریح کرد: در دفاع مقدس هم روایت دفاع مقدس جزو دفاع مقدس بود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح سوالی درباره ضرورت روایت پیشرفت، گفت: ما در خلأ نیستیم و اگر پیشرفت کشور را روایت نکنیم، دیگران می‌آیند و پیشرفت کشور را واژگون روایت می‌کنند. 

جلیلی ادامه داد: دعوای می‌توانیم یا نمی‌توانیم، یکی از عرصه‌های جنگ روایت پیشرفت است. 

وی با بیان اینکه امروز جنگ روایت داریم و مهم‌ترین عرصه آن، روایت پیشرفت است، تصریح کرد: اگر ما در عرصه روایت پیشرفت حضور نداشته باشیم دیگران می‌آیند جای ما را پر می‌کنند و وارونه روایت می‌کنند. حال که اینطور است و پیشرفت ما را تحریف می‌کنند، باید آفندی عمل کرد و آن روایت‌ها را به چالش کشید. دشمن می‌خواهد امکان جهش کشور را محبوس کند، اینجاست که باید با این روایت مقابله کرد. 

جلیلی در بخشی دیگر از بیانات خود گفت: وقتی صحبت از روایت پیشرفت می‌شود، معمولاً پیشرفت سخت افزاری مدنظر قرار می‌گیرد. مثلاً پیشرفت را ارسال ماهواره به فضا یا دانش هسته‌ای می‌دانیم. این‌ها هم پیشرفت است، اما پیشرفت در نرم‌افزار اهمیت بسیاری دارد، مثل دفاع مقدس. 

وی ادامه داد: یک زمانی می‌خواهیم روایت کنیم که چطور یک تانک در مقابل سی تانک دشمن مقاومت کرده و به پیروزی رسیده است. اما یک زمانی، نرم افزاری که آن تانک را به حرکت آورده را بررسی می‌کنیم. بعد به این می‌رسیم که پشت این موضوع، فرمانده‌ای قرار دارد که به‌جای اینکه بگوید برو، می‌گوید بیا، یعنی خودش جلو می‌افتد. این روایت است. 

جلیلی با بیان اینکه نرم‌افزار می‌تواند بر سخت‌افزار غلبه پیدا کند و آن را هدایت کند، تصریح کرد: مزیت نسبی ما هم همین بوده است که توانسته‌ایم بر سخت‌افزار غلبه کنیم. 

وی، ادبیات پیشرفت را حائز اهمیت دانست و گفت: ادبیات پیشرفت باید بتواند با جامعه ارتباط برقرار کند و اجتماعی بشود و لایه‌های مختلف کشور و اقشار مختلف با آن ارتباط برقرار کنند. 

جلیلی افزود: اینکه کسی می‌گوید به نان ما برسید و هسته‌ای می‌خواهید چکار، این ناشی از آن است که بین این پیشرفت‌ها و جامعه ارتباط برقرار نشده و ادبیات مناسب آن شکل نگرفته است. 

عضو شورای عالی امنیت ملی به اهمیت نقش هنر در روایت پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم روایتی ماندگار شود نمی‌توانید هنر را نادیده بگیرید. 

جلیلی افزود: غربی‌ها قبل از اینکه به پیشرفتی دست پیدا کنند، در قالب هنر به خیال‌پردازی حول آن می‌پردازند و مثلاً با عناوینی چون پیشگامان فضا آن را در اذهان جامعه مجسم می‌کنند. 

وی با اشاره به این گفته که ما رستم داریم اما فردوسی نداریم، گفت: عرصه پیشرفت کشور نیز همینطور است و نیاز به روایت دارد. 

جلیلی خطاب به فعالان روایت پیشرفت‌های کشور گفت: روایت می‌تواند یک علم و صنعت باشد و شما پیشگامان این علم و صنعت هستید. با هر روایت به نکاتی می‌رسید که در آثار بعدی آن را به‌کار می‌بندید و مجموع این تجارب می‌تواند یک رشته دانشگاهی یا واحد درسی را با عنوان کلی روایت و یا روایت پیشرفت ایجاد کند. 

وی با انتقاد از کاربردی نبودن بسیاری از رشته‌های دانشگاهی گفت: بسیاری از نیازها وجود دارد که مواد خام آن نیز موجود است تا تبدیل به علم شود. 

جلیلی با بیان اینکه قالب و فرم روایت پیشرفت‌های کشور، می‌تواند در کتاب منحصر نباشد گفت: می‌توان قالب‌های مختلف را برای روایت پیشرفت به‌کار گرفت. مثلاً می‌توان مثل راهیان نور، راویان پیشرفت داشته باشیم و افرادی به شهرها و محلات مختلف بروند و پیشرفت‌های کشور را به شکل شفاهی برای مردم روایت کنند. 

عضو شورای عالی امنیت ملی، تلاش دشمنان برای دست کشیدن ملت ایران از آرمان‌هایش را مورد اشاره قرار داد و گفت: ناشی از همین تلاش‌های دشمن بود که بعد از دفاع مقدس و در دهه هفتاد، عده‌ای گفتند مبارزه توهم است. 

جلیلی ادامه داد: دشمن به دنبال این است که ملت ما از اصل مقاومت و مبارزه انصراف دهد، وقتی در این موضوع موافق نمی‌شود، انحراف در مبارزه را در دستور قرار می‌دهد و سراغ تشکیل گروه‌هایی چون القاعده و داعش می‌رود. 

وی افزود: دشمن می‌بیند شما الگویی دارید که اگر آن را تکثیر کنید در همه عرصه‌ها موفقیت می‌آفریند. لذا بیکار نمی‌نشیند و می‌گوید اگر می‌خواهید پیشرفت کنید این کتاب‌ها را بخوانید. بعد همان کتاب‌ها ترجمه می‌شود و در دسترس همه قرار می‌گیرد. در همین خیابان انقلاب می‌بینید که این کتاب‌ها در ویترین بسیاری از کتابفروشی‌ها قرار دارد، اما کتاب‌های مربوط به پیشرفت کشور را باید به سختی پیدا کنید. 

جلیلی افزود: البته این به معنای نادیده گرفتن تجارب دیگران نیست و حتما باید از تجارب خوب دیگران استفاده کرد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن نگران است که تکثیر الگوی دفاع مقدس، در علم و فناوری هم باعث پیشرفت کشور شود، گفت: بر همین اساس سعی می‌کند پیشرفت‌ها را بپوشاند یا منحرف کند. 

جلیلی خطاب به فعالان عرصه روایت پیشرفت گفت: به شما به خاطر تلاشی که داشته‌اید تبریک و خداقوت می‌گویم. معتقدم این کارها می‌تواند سوخت بزرگی برای موتور پیشرفت کشور باشد. اگر می‌گوییم برای جهش ایران باید جهادی بزرگ کرد، بخش مهم این جهاد، روایت آن است.

کد خبر 611402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha