مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

در حال حاضر از ۹۴۶ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین ۷۳۹ مورد فعال و ۲۰۷ واحد راکد هستند.

شهرک صنعتی قزوین

همشهری آنلاین- فرشته رضایی:

توسعه صنعتی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در هر استانی است، اما تا چرخ رونق اقتصادی و صنعت نچرخد، چرخ اشتغال و رشد صادرات نیز به حرکت در نمی‌آید. قزوین یکی از استان‌های صنعتی کشور بوده و علاوه بر یک شهر صنعتی دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است. همین موضوع نشان می‌دهد این استان چه نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور بازی می‌کند.  

وجود ۳۴۳۷ واحد تولیدی و صنعتی در قزوین گویای اهمیت و جایگاه صنعتی این استان است. با این حال حدود یک سوم واحدهای صنعتی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی قزوین مستقر هستند، اما ۲۰۳۳ واحد تولیدی خارج از این شهرک‌ها قرار دارند و به همین دلیل از برخی خدمات زیرساختی شهرک‌های صنعتی استان مانند انشعابات آب، برق، گاز و خدمات ایمنی محروم هستند. از این رو سال گذشته بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین بنا شد تا ۴ شهرک شامل کاسپین یک و ۲، لیا و حیدریه با هدف ایجاد اراضی دارای زیرساخت برای جذب سرمایه‌گذار توسعه یابند.

به گفته حمیدرضا خان‌پور، یک هزار هکتار زمین دارای زیرساخت و آماده استقرار صنایع به مساحت این شهرک‌ها افزوده خواهد شد، زیرا یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران وجود زیرساخت‌های مورد نیاز است تا صنعتگران و تولیدکنندگان بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.

سرمایه‌گذاری خارجی 
با این حال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین می‌گوید: در حال حاضر از ۹۴۶ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین ۷۳۹ مورد فعال و ۲۰۷ واحد راکد هستند که باید با آسیب‌شناسی و حل مشکلات ظرفیت‌شان را برای تولید به حداکثر رساند و آنها را به چرخه عادی فعالیت بازگرداند. از این رو احیای واحدهای راکد تولیدی به همراه جذب سرمایه‌گذاران جدید اولویت کاری این شرکت است.

بر اساس آمارها، بیش از ۲۰ سرمایه‌گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قزوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین واحدهای فعال و بهره‌بردار مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین موجب اشتغال‌زایی مستقیم بیش از ۳۰ هزار نفر شده‌اند.

 ورشکستگی صنایع کوچک
رئیس اتاق تعاون و صنایع و معادن قزوین به همشهری آنلاین می‌گوید: ستاد تسهیل و رونق تولید و مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی همه تلاش خود را می‌کنند تا موانع واحدهای صنعتی حل شود و امیدواریم با تشکیل دولت جدید این روند تسریع شود.  
علی بخشنده ادامه می‌دهد: یک واحد صنعتی با واردات بی‌رویه کالا و بی‌ثباتی اقتصاد و تسهیلات بانکی با ۱۸ درصد سود، نمی‌تواند تولید اقتصادی داشته باشد. بسیاری از فعالان صنعتی به همین دلایل ورشکست شدند. از طرف دیگر قاچاق کالاهای مشابه بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تولیدکنندگان ما را با مشکل مواجه می‌کند.

وی مهم‌ترین مشکل بخش تولید را تامین مالی و سرمایه‌ در گردش اعلام می‌کند و می‌افزاید: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات ما قوانین دست و پاگیر است. امروزه بسیاری از سازمان‌های نظارتی قوانین خود را با روش‌های قبلی دنبال می‌کنند، اما باید درک کنند که شرایط کشور تحت تاثیر تحریم است و حمایت از تولید یکی از اصول ماست و قوانین را باید ساده‌تر کرد. سازمان‌های کار، تامین اجتماعی، استاندارد و... با مانع‌تراشی واحدهای ما را به رکود می‌رسانند و خود بانک‌ها یکی از مشکلات بزرگ ما هستند و با موانع بزرگ باعث خستگی تولیدکننده می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع معادن قزوین تاکید می‌کند که بهتر است فضای کار و رقابت عادلانه را فراهم کنیم تا واحدهای راکد نیز به چرخه کار و فعالیت بازگردند.

کد خبر 611222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha