نیلوفر نیک‌بنیاد: تصویر، زبانی بین‌المللی است و هرکس در هرجای جهان، بدون نیاز به ترجمه می‌تواند از تصویرگری‌های یک کتاب یا آثار یک هنرمند تصویرگر لذت ببرد. این یکی از ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود تصویرگران ایرانی پابه‌پای هنرمندان سایر کشورها در رقابت‌های جهانی پیش بروند و حتی از آن‌ها جلو بزنند.

تصاویر باید روایتگری کنند

 «غزل فتح‌الهی» یکی از همین تصویرگران است که در سال‌های اخیر جایزه های جهانی بسیاری برای تصویرگری‌هایش کسب کرده است. برنده‌ی مسابقه‌ی تصویرگری کتاب کودک سنگاپور، دیپلم افتخار مسابقه‌ی تصویرگری گاو اکراین، نامزد نهایی مسابقه‌ی تصویرگری بلونیا، منتخب شرکت در مسابقه‌ی تصویرگری براتیسلاوا و...، تنها بخشی از عناوینی است که او به دست آورده. ناگفته نماند تصویرهای کتاب «تو یک جهانگردی» به نویسندگی «شهرزاد شهرجردی» که غزل فتح‌الهی آن را به تصویر کشیده و جایزه‌های فراوانی کسب کرده، به‌تازگی موفق شد در رقابت بین‌المللی تصویرگری روسیه هم برنده شود. به‌همین مناسبت به سراغ او رفتیم.

چه‌طور شد تصویرگر شدید؟
از وقتی یادم می‌آید نقاشی می‌کردم. تصویرهای کتاب‌هایم چه درسی، چه داستانی و شخصیت‌های کارتونی تلویزیون، برایم خیلی جذاب بودند. با دقت نگاهشان می‌کردم و سعی می‌کردم شبیه آن را خلق کنم. ولی تا وقتی هنرستان نرفته بودم، نمی‌دانستم رشته‌ی تحصیلی هنر وجود دارد و تا وقتی هم که پایان‌نامه‌ی کارشناسی گرافیکم را با موضوع تصویرسازی کتاب کودک انتخاب نکرده بودم، نمی‌دانستم در حال نزدیک‌شدن به شغل حرفه‌ای‌ام هستم. همه‌چیز دست به دست هم داد تا دوباره برگردم به همان نقاشی کتاب‌های کودکی که دوست داشتم.

بعد از این‌که داستانی به دستتان می‌رسد، چه مراحلی را برای تصویرگری طی می‌کنید؟
شاید در ابتدا تا مدتی دست به قلم نشوم. همه‌چیز در ذهنم شکل می‌گیرد. بارها و بارها متن داستان را می‌خوانم. یادداشت می‌کنم که دقیقاً در هرصفحه می‌خواهم چه چیزی را با تصویرگری نشان دهم. وقتی کلیتی از آن‌چه می‌خواهم انجام بدهم شکل گرفت، کار را شروع می‌کنم. می‌تواند با طراحی شخصیت باشد یا فضاسازی؛ آن‌قدر طراحی می‎‌کنم تا شبیه به تصاویر ذهنی‌ام و البته ایده‌آل شخصی‌ام بشود.بعد کم‌کم همه‌چیز شکل می‌گیرد. شاید بارها و بارها همه‌چیز در حین کار تغییر کند. در تصویرسازی کتاب همه‌چیز با هم پیش می‌رود. چون تک‌تک صفحات، جزئی از یک کل واحد هستند و هرفریم روی فریم‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. اگر چیزی از یک فریم حذف بشود، شاید نیاز باشد در فریم دیگری آن را اضافه کنم.

تصویرگری‌های کتاب «تو یک جهانگردی»، افتخارات زیادی کسب کرد. از تکنیک‌هایتان در این کتاب برایمان بگویید.
تصویرهای این کتاب با تکنیک مدادسیاه برای نشان‌دادن فضای جنگ کار شده است. در این کتاب تمام تلاشم بر این بوده که ضمن نشان‌دادن مصائب جنگ، کم‌ترین خشونت ممکن در تصاویر دیده شود و از خطوط قرمز کودکان عبور نکنم. هم‌چنین با توجه به جهان‌شمول‌بودن داستان، تلاشم بر این بوده تا تصاویر نیز جهانی باشند و نمایانگرهیچ کشور و ملیتی نباشند.
در مجموع بازخورد خوبی که نسبت به تصاویر این کتاب گرفتم مربوط به زوایای دید متفاوت و توجه به جزئیات تصاویر و احساسات شخصیت‌ها بود. با توجه به شیوه‌ی کاری که ما در این کتاب داشتیم، این‌که تصاویر و متن دو روایت متناقض و مکمل داشته باشند، روایتگربودن تصاویر اهمیت ویژه‌ای داشت.

اگر بتوانید با هرنویسنده‌ای از هرکجای دنیا همکاری کنید، چه‌کسی را انتخاب می‌کنید؟
قطعاً باعث افتخار هرتصویرگری است که با شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین نویسندگان کار کند، اما بیش‌تر از هرچیز باعث افتخارم خواهد بود که نویسنده و تصویرگر کتاب خودم باشم و در حال تلاش برای دست‌یافتن به این موضوع هستم. امیدوارم با گسترش حیطه‌ی روایتگری‌ام درخلق کتاب تصویری بتوانم کتاب‌های خلاقانه و موفقی کار کنم.

نوجوانانی که به تصویرگری کتاب علاقه دارند باید چه کارهایی انجام بدهند؟
برای هرکاری علاقه، مطالعه، آموزش و تمرین مداوم ضرورت دارد. داشتن دفتر طراحی برای تمرین‌های روزانه و خط‌خطی کردن  و تصویرکردن هرآن‌چه می‌بینند یا به ذهنشان می‌رسد خیلی کمک‌کننده است. مطالعه‌ی بصری می‌تواند با دقت دیدن مناظر شهری حین قدم‌زدن یا گردش در طبیعت باشد. چیزی که باید بدانند این است که اگر می‌خواهند تصویرگر خوبی بشوند حتماً باید طراحی خوبی داشته باشند و قبل از شروع هردوره‌ی آموزشی به‌دنبال یادگیری و تقویت طراحی باشند.
موقع خواندن کتاب‌های تصویری برای خوانش تصاویر هم مثل متن وقت بگذارند. اگر از تصاویر یک کتاب خوششان آمد برای دیدن سایر آثار آن تصویرگر جست‌وجو کنند. رفتن و دیدن آثار هنرمندان در گالری و موزه یا جست‌وجوی آثار نقاشان و تصویرگران بزرگ هم مطمئناً تأثیرگذار خواهد بود.

گفت‌وگو با «غزل فتح‌الهی»، تصویرگر کتاب | تصاویر باید روایتگری کنند

کد خبر 611038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha