مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

بیش از یک ماه از زلزله 5/5 ریشتری در خراسان شمالی می‌گذرد. با اینکه زلزله منجر به تخریب 1302 واحد مسکونی شد، اما هیات دولت هنوز تسهیلات بانکی مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله‌زده را مصوب نکرده است.

زلزله

مریم جعفری-همشهری آنلاین:

روستاییان زلزله‌زده توان مالی بازسازی واحدهای مسکونی خود را ندارند و مسئولان استانی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و شروع سرما تا چند ماه دیگر، نگران وضعیت چادرنشینان هستند.

نقشه‌برداری رایگان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه آواربرداری واحدهای غیرقابل سکونت در منطقه انجام و ۶۵۰ فقره پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله‎زده استان تشکیل شده است، می‌گوید: با راه‌اندازی ستاد بازسازی مناطق خسارت‌دیده از زلزله، تشکیل پرونده برای بازسازی واحدهای آسیب دیده در حال انجام است.
علی محمدی از پی‌کنی ۱۲ واحد مسکونی در مناطق خسارت دیده خبر می‌دهد و می‌افزاید: تهیه نقشه برای برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده و همچنین صدور پروانه و آواربرداری به صورت رایگان انجام می‌شود.

بازسازی در انتظار اعتبار
معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم با بیان اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود، می‌گوید: زلزله‌زدگان به ازای هر واحد مسکونی آسیب دیده ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند اما تعداد این تسهیلات بسیار محدود است. علی روحانی تاکید می‌کند که در حال حاضر فقط ۱۱۵ فقره تسهیلات با سقف ۳۰۰ میلیون ریال قابل پرداخت است و می‌افزاید: مردم برای بازسازی منازل دغدغه تسهیلات دارند، اما این تسهیلات هنوز در هیات دولت مصوب نشده است.
به گفته وی، زلزله در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان به 1302 واحد مسکونی خسارت زده است که 1245 واحد مسکونی در روستاها و شهرها نیاز به بازسازی و ۵۷ واحد نیاز به تعمیر دارند.

دغدغه سرپناه
تاخیر در تصویب تسهیلات بازسازی برای مردم مناطق زلزله‎زده خراسان شمالی تجربه تکراری است. سال ۹۶ هم  وقوع زلزله در اردیبهشت و هم‌زمانی آن با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری موجب شد تسهیلات مورد نیاز برای بازسازی در مهر ماه تصویب شود. حالا مردم نگران هستند این اتفاق بار دیگر تکرار شود. مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی هم این نگرانی را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: تصویب نشدن اعتبار در هیات دولت ما را نگران کرده است. تا چند ماه دیگر هوا به شدت سرد می‌شود و مردم نمی‌توانند در چادر بمانند. جواد نظری اظهار امیدواری می‌کند، هیات دولت هر چه زودتر اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مناطق زلزله‌زده را تصویب کند تا بنیاد مسکن بتواند کار بازسازی را پیش ببرد.

او از پیگیری مصوب استان برای دریافت اعتبار خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این آسیب کشوری است و زلزله‌زدگان بوشهر هم شرایط مشابه با خراسان شمالی دارند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان شمالی به توزیع 370 چادر در میان زلزله‌زدگان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر 210 خانوار در چادر زندگی می‌کنند و بقیه به خانه‌های خود بازگشتند. زندگی در چادر سخت است، یک لحظه خود را جای آن‌ها بگذارید. تا جایی که توانستیم سعی کردیم مشکلات را کم کنیم، اما به هر حال سرپناه دغدغه اصلی این خانواده‌هاست.

استان زلزله‌خیز
زمین لرزه‌ای به بزرگی 5/5ریشتر ساعت 34/3دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر «سنخواست» و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه 4/5 و 2/4 ریشتری دیگر در بخش‌های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید. استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که دارای گسل‌های فعال و مهمی است و با حرکات خود موجب وقوع زمین لرزه‌های مخرب می‌شوند.

مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی، گسل اسفراین است که با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین می‌گذرد. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری - جنوب، جنوب خاوری واقع است. براساس آمار موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از 5/5ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.
 
مورد مشابه بوشهر
به گزارش همشهری، ارزیابی خسارت‌های زلزله 9/5 ریشتری بوشهر به پایان رسیده و به ستاد بحران کشور تحویل داده شده است. حالا زلزله‌زدگان این استان منتظر تصمیم‌گیری هیأت دولت برای پرداخت تسهیلات جبران خسارت هستند.

بنابر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر، در مجموع حدود 400 خانه روستایی در این استان تحت‌تأثیر زلزله به تعمیر یا بازسازی نیاز دارند. جهانگیر دهقانی خسارت را مربوط به 20روستا می‌داند که از میان آن‌ها 7روستای بخش مرکزی گناوه یعنی شول، کلر، گمارون، بهمن‌یاری، کمالی، اسلام‌آباد و تاج ملکی، بیشترین خسارت را دیده‌اند. زلزله 9/5ریشتری بوشهر ساعت11:11 روز یکشنبه ۲۹فروردین مرز فارس و بوشهر را لرزاند و مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک ‌دانشگاه تهران، کانون آن را در حوالی بندرگناوه و در عمق ۱۰کیلومتری زمین اعلام کرد. این زلزله علاوه بر بندر دیلم ۲۱روستا با ۴۵۵۳نفرجمعیت  را هم در گناوه تحت‌تأثیر قرار داد

کد خبر 611021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha