چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: 5 ایالت از 9 ایالت بولیوی به منظور درخواست سهم بیشتری از درآمد گاز این کشور در روز سه شنبه 19 اوت اعتصاب کردند.

سی ان ان به نقل از روزنامه ال دیاریو چاپ بولیوی گزارش داد: مقامات در ایالات سانتا کروز، بنی، پاندو و تاریخا که در مناطق گازخیز و ثروتمند غرب بولیوی موسوم به نیمه ماه (Media Luna) و ایالت شرقی چوکیساکا از شهروندان ساکن در این ایالات خواستند تا زمان پایان اعتصاب یک روزه از منازل خود خارج نشوند.[فراخوان فرمانداران بولیوی برای اعتصاب]

سران این پنج ایالت که بیشتر منابع گازی بولیوی در آن‌ها واقع شده خواستار دریافت در آمد دولتی گاز شده‌اند. اوو مورالس اعلام کرده است که مالیات دریافتی از درآمد گاز را به صندوق پس از انداز باز نشستگی اختصاصا خواهد داد.

با این حال ایالت‌های معترض به این سیاست مورالس، با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت سانتاکرو نسبت به سیاست‌های انعطاف ناپذیر دولت که به پرپایی این اعتصاب یک روزه منجر شده ابراز تاسف کرده‌اند. 

بر اساس این گزارش، کمیته‌های مدنی این پنج ایالت خواستار آن شده‌اند که دولت پولی را که از مالیات بر هیدرو کاربور‌ها از آن‌ها به منظور اختصاص به طرح‌های بازنشستگی دریافت کرده، به آنان بازگرداند.

سی ان ان همچنین گزارش داده است که میان طرفداران دولت و طرفداران خودمختاری ایالات نیز در یکی از محلات مرکز سانتاکروز درگیری‌هایی رخ داده و پلیس سه بار به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک آور پرتاب کرده است.

این اعتصاب یک روزه نه روز پس از آن پس از آن برپا می‌شود که اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی توانست 67 درصد آرا را در رفراندومی که به منظور تایید و یا عدم تایید زمامداری وی برگزار شده بود کسب کند.[پیروزی مورالس در رفراندوم تائید ادامه زمامداری]

کد خبر 61080

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز