مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

مدیر جهادکشاورزی قصرشیرین از کاهش ۳۰ درصد محصول خرمای شهرستان قصرشیرین در کرمانشاه خبر داد و افزود: این کاهش محصول بر اثر کاهش بارندگی و خشکسالی در سالجاری بود.

خرما

مراد محمودی‌فرد در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: قصرشیرین تنها شهرستان استان کرمانشاه آب و هوای گرمسیری آن عامل داشتن نخلستان و تولید خرما در این شهرستان است.

وی افزود: رقم خرمای اشرسی این شهرستان درکشور تنها مختص همین منطقه است که  دارای ۲ نوع خشک و نرم، درشت و گوشتی باکیفیت بالا و بسیار خوش طعم است و خاصیت ماندگاری بسیار بالایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی قصر شیرین اضافه کرد: از مجموع ۸۰۰هکتار از نخلستان‌های قصرشیرین بیش از ۷۰۰ هکتار آن بارور است.

وی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد از هر هکتار نخلستان این شهرستان حدود ۶ و نیم تن خرما برداشت شده است، افزود: امسال با توجه به شرایط خشکسالی، پیش بینی می‌شود از هر هکتار نخلستان در قصرشیرین ۴ و نیم تن خرما برداشت شود. محمودی‌فرد بیان کرد: در واقع خشکسالی و کم بارشی‌های سالجاری باعث کاهش ۳۰ درصدی محصول خرمای نخلیات قصرشیرین خواهد شد. پیشنهادات و راهکارهایی برای مواقع خشکسالی از جمله احداث سدهای کوچک و ... داده شده است.

محمودی‌فرد ادامه داد: ارقام اشرسی، زاهدی، رطب، برهی، خضراوی و مجول در قصرشیرین کشت می‌شود که اشرسی و زاهدی ویژه قصرشیرین است و از کیفیت و طعم بی نظیری برخوردار است. مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: محصول خرمای قصرشیرین به مصرف داخل می‌رسد و ‌تنها ده درصد آن صادر می‌شود.

وی گفت: برداشت خرما در قصرشیرین از شهریور شروع و تا آواخر آذرماه ادامه دارد. حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول کار در نخلیات و هنگام برداشت این رقم به بیش از هزار نفر می‌رسد. تشتک‌های آبیاری، لایروبی کانال‌های قدیمی و تبدیل آبیاری سنتی به مدرن از راهکارهایی است که از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند و می‌تواند در مواقع خشکسالی به باغدار کمک‌ کند.

کد خبر 610784
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha