پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

معاون فنی گمرک گفت: در جهت تحقق شعار سال ترخیص نسیه نهاده‌های تولید با مصوبات جدید از هفته آینده اجرایی می‌شود.

دپوی کالا در گمرک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در پاسخ به جزئیات ترخیص نهاده‌های تولید از گمرکات به صورت نسیه اظهار کرد: یکی از ایستایی‌هایی که در انجام تشریفات گمرکی به وجود می‌آید، بحث ابتدای انجام تشریفات گمرکی است.

او افزود: یعنی صاحبان کالا تقریبا موظف هستند که حقوق ورودی را در ابتدای اظهار کالا به گمرک پرداخت کنند که باعث می‌شود که برخی از صاحبان کالا خصوصا شرکت‌های تولیدی به نحوی تمکن مالی نداشته باشند و نتوانند کالاهای خود را به گمرک ارسال کنند. گمرک این طرح را پیشنهاد داد و با توجه به شعار سال اخذ حقوق ورودی از ابتدای انجام تشریفات گمرکی به انتهای تشریفات منتقل شد.

او در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از ایستایی‌هایی که وجود دارد این است که صاحبان کالا ادعا می‌کنند که تمکن مالی ندارند. این موضوع در نهایت باعث می‌شود که کالای آن‌ها در گمرک بماند و نتوانند حقوق ورودی را تودیع کنند. گمرک برای واحدهای تولیدی، مواد اولیه و نهاده‌های تولید و اقلامی که با تولید مرتبط هستند، این بخشنامه را به نحوی تنظیم و ابلاغ کرد.

مهلت ۶ ماهه برای ترخیص نهایی کالاها

او افزود: با این بخشنامه، واحدهای تولیدی می‌توانند کالاهای خود را به میزان ۵۰ درصد بدون پرداخت هرگونه حقوق گمرکی، ورودی و مالیات بر ارزش افزوده از گمرک ترخیص کنند. ۵۰ درصد این اقلام در گمرک می‌ماند و واحد تولیدی، میزان اقلام ترخیص شده را به خط تولید خود می‌رساند، سپس به گمرک مراجعه می‌کند و با پرداخت حقوق ورودی می‌تواند ۵۰ درصد مابقی را نیز خارج کند.

ارونقی تاکید کرد: مهلتی که برای مراجعه به گمرک و ادامه تشریفات گمرکی در نظر گرفته شده، ۶ ماه است. به صاحبان کالا این اختیار داده شده که تا ۶ ماه بتوانند کالای خود را به صورت نسیه از گمرکات کشور ترخیص کنند و بعدا ادامه تشریفات گمرکی را انجام دهند و کالای خود را به صورت کامل ترخیص کنند.

عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در طرح جدید

معاون فنی گمرک تصریح کرد: سالیان قبل نیز ترخیص نسیه وجود داشت؛ به این ترتیب که ۶۰ درصد کالا را در گمرک نگه می‌داشتند و ۴۰ درصد را تحویل می‌دادند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده را نیز از صاحبان کالا مطالبه می‌کردند. اما در این طرح جدید ۵۰ درصد کالا برای نگهداری در گمرک در نظر گرفته شده است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز از صاحبان کالا اخذ نمی‌شود.

او ادامه داد: قبلا قسمت اعظم کالا در گمرکات می‌ماند و حتی مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می‌کردند. در واقع اولین بار است که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها این طرح اجرایی می‌شود که از هفته بعد اجرایی می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: دومین مورد این است که ۵۰ درصدی که در گمرک می‌ماند، تقریبا کفاف حقوق ورودی را می‌دهد و اگر ظرف مهلت مقرر به گمرک مراجعه نشود، گمرک کالایی که مانده را متروکه اعلام می‌کند و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌دهد. در نهایت نیز حقوق ورودی، سایر عوارض و مالیات‌ها را از محل فروش آن کالا اخذ می‌شود.

ارونقی تصریح کرد: در طرح قبلی موردی مبنی بر اینکه کسی تا ۶ ماه برای ترخیص کالای خود مراجعه نکند، وجود نداشت. اکنون با توجه به اینکه ۵۰ درصد کالا در گمرک می‌ماند، به نظر می‌رسد که ظرف ۶ ماه و حتی کمتر از آن صاحبان کالا مراجعه کنند و ۵۰ درصد مابقی کالاهای خود را ترخیص کنند؛ بنابراین هیچ گونه جریمه‌ای بعد از گذشت ۶ ماه و عدم مراجعه واحد تولیدی به گمرک تعلق نمی‌گیرد، فقط کالا متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد.

همه واحدهای تولیدی مشمول این مصوبه هستند

او در پاسخ به اینکه آیا گروه‌های خاصی مشمول این طرح می‌شوند، بیان کرد: هیچ گروه خاصی در نظر گرفته نشده است. قبلا فقط پروانه بهره‌برداری ملاک بود، اما واحدهای تولیدی نوپا ممکن است در پرداخت حقوق ورودی خود مشکل داشته باشند، جواز تاسیس را نیز در این بخشنامه جدید اضافه کردیم. به عبارت دیگر علی رغم اینکه پروانه بهره برداری نشان دهنده واحد تولیدی است، اما اگر واحد تولیدی نوپایی فقط جواز تاسیس را گرفته باشد، ما همان ۵۰ درصد را نگه می‌داریم؛ بنابراین این طرح ارتباطی به هیچ صنف یا رشته خاصی ندارد و کلیه واحدهای تولیدی مشمول این طرح هستند.

کد خبر 609921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha